واشنگتن باید در مذاکرات هسته‌ای حسن نیت خود را  به ایران ثابت کند

کارشناس اندیشکده شورای امور بین‌الملل روسیه اظهار می‌کند که در مذاکرات هسته‌ای اخیر خیلی چیزها به انعطاف پذیری ایالات متحده بستگی دارد و این کشور باید به تهران نشان دهد که توافق جدید به راحتی توافق قبلی کنار نخواهد رفت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، چند هفته‌ای از آغاز دور جدید مذاکرات –پس از چند ماه توقف- می‌گذرد. بر اساس اخبار رسمی و غیررسمی مذاکرات، دو طرف همچنان در حال مطرح کردن ایده‌ها و انتظارات خود هستند و تلاش می‌کنند مواضع حداکثری خود رابه طرف مقابل تحمیل کنند. دیپلمات‌های ایرانی نیز لغو تحریم‌ها را به عنوان شرط اصلی احیای برجام مطرح کرده‌اند. در این میان اما برخی ابهامات در خصوص مواضع چین و روسیه وجود دارد و گاهی اخباری مبنی بر کارشکنی این دو کشور –به ویژه روسیه- به گوش می‌رسد.

به منظور بررسی این امر و همچنین روشن شدم عوامل موثر بر درگیری روسیه با اوکراین، مصاحبه‌ای با «پیوتر کورتونوف» -کارشناس اندیشکده «شورای امور بین الملل روسیه»- انجام شد. از نظر وی، اگرچه وضعیت از زمان ریاست جمهوری ترامپ بسیار بهتر شده است، اما همچنان مسائل حل نشده‌ای بین دو طرف وجود دارد که مهمترین آن برداشتن قدم اول است. این کارشناس روس در خصوص مواضع کشورش نیز خاطر نشان می‌کند که موضع روسیه در قبال توافق هسته‌ای تغییری نکرده و این کشور همچنان از همان توافق اولیه 2015 حمایت می‌کند.

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- اخیر ابهامات زیادی در برخی رسانه‌ها مبنی بر مواضع روسیه در خصوص گفتگوهای هسته‌ای مطرح می‌شود. به نظر شما موضع روسیه در این خصوص چیست؟

موضع روسیه در مورد مذاکرات هسته‌ای و به طور کلی برجام در سال‌های گذشته عمدتا بدون تغییر باقی مانده است. مسکو توافق را به همان صورت اولیه خود در سال 2015 به عنوان موازنه ایده‌آل در منافع طرف‌های مختلف می‌داند که تضمین کننده عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد و در عین حال محدودیت‌های بیش از حد بر حاکمیت این کشور تحمیل نکند. بنابراین، در مذاکراتی که در حال حاضر جریان دارد، روسیه همچنان به موافقت طرفین برای احیای برجام به شکل اصلی آن بدون هیچ‌گونه اصلاحیه یا الحاق مهمی تاکید دارد. تقاضاهای زیاده‌خواهانه از سوی هر دو طرف نه تنها توازن محدودیت‌های مذاکره شده بر اساس برجام را برهم بزند، بلکه به عنوان مانعی برای احیای این توافق عمل می‌کند.

 

- پیشرفت مذاکرات وین را چطور ارزیابی می‌کنید و از نظر شما امکان دستیابی به توافق وجود دارد؟

علیرغم اینکه مذاکرات وین همچنان به طور رسمی جریان دارد، اما در ماه‌های اخیر در بن‌بست مانده است. بن‌بست مذکور شبیه همان چیزی است که دو طرف در دوران دولت ترامپ تجربه کرده‌اند؛ هر یک از طرف مقابل می‌خواهند اولین قدم را بردارد، اما هیچ‌کدام حاضر نیستند اولین کسی باشند که هرگونه امتیاز جدی بدهد. هر چند که وضعیت قطعا از آن زمان بهتر شده و طرفین به جای سنگر بر سر میز مذاکره نشسته‌اند. با این حال، پیش بینی نتیجه مذاکرات دشوار است. همه طرف‌ها علاقمند به احیای برجام هستند، اما هنوز سؤالات زیادی باقی مانده که نپرداختن به آنها دستیابی به هرگونه توافقی را غیرممکن می‌کند. خیلی چیزها به انعطاف پذیری ایالات متحده بستگی دارد و این کشور باید به نحوی به تهران نشان دهد که واشنگتن ارزش معامله کردن را دارد و توافق جدید به راحتی توافق قبلی کنار نخواهد رفت.

- این روزها خبرها و تحلیل‌های زیادی در خصوص احتمال حمله روسیه به اوکراین منتشر می‌شود. آیا واقعا دولت روسیه قصد آغاز جنگ علیه اوکراین را دارد؟

من شخصا نمی‌دانم که روسیه از درگیری آشکار با اوکراین چه چیزی می‌تواند به دست آورد. این اولین بار نیست که شاهد درگیری بین واشنگتن و مسکو هستیم و باورش سخت است که این بار چیزی بیش از این باشد. روسیه علاقه زیادی به حفظ روابط مثبت با اتحادیه اروپا دارد که بدون شک هرگونه تجاوز به اوکراین آن را تضعیف خواهد کرد. استقرار نیروها را نباید چیزی جز راهی برای مسکو به منظور کسب امتیازات بیشتر از غرب در نظر گرفت. اقدام روسیه با فرض افزایش تنش‌ها در منطقه‌ای که در حال حاضر کاملا شکننده است، آسان‌تر است به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1122627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =