ناسا دست به دامن خداشناسان شد

ناسا برای ارزیابی واکنش انسان‌ها در صورت یافتن حیات بیگانه در سیارات دیگر و اینکه این کشف چگونه می‌تواند بر ایده‌های ما از خدایان و خلقت تاثیر بگذارد، دست به دامن متخصصان الهیات شد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آژانس فضایی آمریکا در حال استخدام ۲۴ متخصص الهیات برای پروژه جدیدش در مرکز تحقیقات الهیات دانشگاه پرینستون در نیوجرسی است که سال ۲۰۱۴ حدود ۱/۱ میلیون دلار به آن کمک کرده است.

مرکز تحقیقات الهیات پلی است میان عالمان الهیات، دانشمندان، دانشوران و سیاستگذاران تا شرایط مناسبی را برای تبادل فکر و اجماع نظر ایجاد کند و از سوی دیگر، افکار عمومی را در مورد نگرانی‌های جهانی آگاه کند.

حال ناسا در قالب این پروژه، قصد دارد به سوالات اساسی و ابتدایی مثل معنای زندگی، زنده بودن، مرز بین انسان و بیگانه و امکاناتی که انسان برای زندگی با احساس در مکان‌های دیگر نیاز دارد، پاسخ دهد. این در حالی است که ناسا هم‌اکنون دو مریخ‌نورد را در سیاره سرخ و چندین کاوشگر را در مدار مشتری و زحل فرستاده و قرار است که به زودی تلسکوپ قدرتمند وب جیمز را نیز برای مطالعه کهکشان‌ها، ستاره‌ها و سیاره‌ها در کیهان به فضا پرتاب کند. به نظر می‌رسد که ناسا امیدوار است به زودی در مسیر درست کشف حیات خارج از کره زمین قرار بگیرد.

کشیش اندرو دیویسون، متخصص الهیات دانشگاه کمبریج با مدرک دکتری بیوشیمی از آکسفورد، یکی از ۲۴ عالم الهیات است که ناسا استخدام کرده است. او در پستی در وب‌سایت دانشگاه کمبریج نوشت: سنت‌های مذهبی ویژگی مهمی دارند؛ آنها در مورد نحوه کار بشریت در شرایط زندگی در جاهای دیگر نیز راهکار دارند. از این راستا، مرکز تحقیقات الهیات در پرینستون با ناسا برای حمایت از طرح «پیامدهای اجتماعی اخترزیست‌شناسی» همکاری می‌کند.

دیویسون معتقد است که به یافتن حیات در سیارات دیگر نزدیک‌تر می‌شویم.

دیلیا دی ملو، ستاره‌شناس و استاد فیزیک دانشگاه، گفت: در کلاس‌های خود چندین دانشجوی حوزوی دارد که اغلب سوالات نظری در مورد زندگی هوشمند در کیهان مطرح می‌کنند.

او همچنین گفت: ما محصول خلقت هستیم، پس چرا انتظار نداریم که در سیارات دیگر نیز حیات در حال تکامل است؟ هیچ تعارضی بین ایمان به خدا و احتمال وجود «برادران فرازمینی» که شاید از انسان‌ها تکامل یافته‌تر باشند، وجود ندارد.

کشیش خوزه گابریل فونس، کشیش یسوعی 45 ساله که رئیس رصدخانه واتیکان و مشاور علمی پاپ بندیکت است، می‌گوید: به نظر من امکان زندگی در سیارات دیگر وجود دارد. چگونه می‌توانیم از توسعه حیات در کهکشان به این بزرگی شک داشته باشیم؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورش موجوداتی شبیه به انسان است یا تکامل یافته‌تر، گفت: با توجه به عظیمت جهان هستی، هیچ کدام از این نظریه‌ها را نمی‌توان رد کرد.

با این حال، همه خداشناسان با ایده حیات در سیارات دیگر موافق نیستند. به طور مثال، آلبرت مولر، رئیس حوزه علمیه باپتیست جنوبی، در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا موجوداتی به نام بیگانه وجود دارد یا خیر، گفت: پاسخ منفی است. اینها فقط حدس و گمان‌های بیهوده است.

وی افزود: هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم حیات دیگری وجود دارد. در کتاب مقدس در هیچ جا اشاره‌ای به گونه دیگری از زندگی نشده است.

وب جیمز پاسخ خواهد داد

ناسا دست به دامن خداشناسان شد

تلسکوپ وب جیمز که قرار است به زودی راهی فضا شود، می‌تواند نگاه ما به جهان را تغییر دهد. از این تلسکوپ به عنوان ماشین زمان یاد می‌شود، زیرا می‌تواند با گرفتن نور اجرامی که میلیون‌ها سال پیش زنده بودند، به کشف اسرار جهان به ما کمک کند. این تلسکوپ حتی می‌تواند رد اولین کهکشان‌هایی را پیدا کند که بیش از ۱۳/۵ میلیارد سال پیش در کیهان اولیه متولد شده بودند. هدف این دستگاه قدرتمند کشف رمز و راز سیاهچاله‌های عظیم، جهان‌های بیگانه دوردست، انفجارهای ستاره ای و ماده تاریک است.

کد خبر: 1123173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =