تنها یک سوم دانشگاه‌های علوم پزشکی شرایط برگزاری امتحانات را دارند

شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور اعلام کرد: نزدیک به دو سوم دانشگاههای علوم پزشکی کشور امکان پذیرش کامل و بدون مشکل دانشجویان خود را در زمان امتحانات ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت خطاب به رییس ستاد ملی کرونا درباره وضعیت فعلی آزمون‌های پایان ترم، نحوه برگزاری کلاس‌ها، امکانات فعلی خوابگاه‌ها و سلف سرویس دانشجویی در ترم جاری نامه‌ نوشت.

در ابتدای این نامه خطاب به رئیس جمهور و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا آمده است: پیرامون صحبت های انجام شده توسط مسئولان وزارت بهداشت درباره آزمون های پایان ترم، نحوه برگزاری کلاس ها امکانات فعلی خوابگاه ها و سلف سرویس دانشجویی در ترم جاری نکاتی را به نمایندگی از دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور را تقدیم حضورتان می کنیم که حائز اهمیت است.

شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت در این نامه درباره برگزاری کلاس‌های حضوری آورده است: با وجود دستور اکید وزارت بهداشت مبنی بر برگزاری حضوری تمامی کلاس‌ها و با وجود تکمیل واکسیناسیون دانشجویان از 15 مهرماه، متاسفانه به دلیل کمبود خوابگاه و امکانات رفاهی و همچنین مشکلات عدیده درباره عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مهم در ترم جاری تحقق نیافته است و آموزش دانشجویان در مقطع غیر بالینی تمامی رشته‌ها و علوم پایه در بسیاری از مناطق به شکل تماما غیرحضوری یا با برگزاری کلاس‌های فشرده رفع اشکال حضوری بوده است. لازم به ذکر است که کلاس‌های درسی دانشجویان بالینی غالباً به شکل حضوری برگزار شده است. بر اساس آمار غیر رسمی موجود قریب به ۶۵ درصد دانشجویان غیر بالینی علوم‌پزشکی آموزش تماماً مجازی دیده‌اند!

در ادامه این نامه آمده است: از سال تحصیلی ۹۸-۹۹ تا ۱۴۰۰-۱۴۰۱، تعداد دانشجویان علوم پزشکی کل کشور نزدیک به ۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که اکثریت دانشگاه‌های علوم پزشکی متاسفانه به توسعه خوابگاه‌ها توجهی نداشته‌اند و حتی به دلیل تعطیلی مقاطع مختلف دانشجویان، برخی از خوابگاه های استیجاری خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر در اکثر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، کمبود شدید فضای خوابگاهی وجود دارد و ادامه شرایط آموزش مجازی دانشگاه‌ها را به نوعی از هرگونه اقدام در این راستا معاف کرده است. در حال حاضر با آمار جمع آوری شده توسط شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت، نزدیک به دو سوم دانشگاههای علوم پزشکی کشور امکان پذیرش کامل و بدون مشکل دانشجویان خود را در زمان امتحانات ندارند. این در حالی است که از شش ماه گذشته دانشگاه های علوم پزشکی مطلع بودند به دلایل واهی تامین اساسی‌ترین ابتدایی ترین نیازهای دانشجویان در محیط دانشگاهی را فراموش کرده‌اند. با اعلام حضوری بودن امتحانات تصمیم و برخی دانشگاه ها مبنی بر شیفت‌بندی دانشجویان برای استفاده از خوابگاه ها به گوش می رسد که این در تضاد کامل با سیاست برگزاری کلاسهای تماماً حضوری در این ترم و ترم بهمن است.

شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت با اشاره به نحوه برگزاری کلاس ها در این نامه تاکید کرده است: تدریس و نحوه برگزاری امتحانات در شرایط فعلی دارای اشکالات فراوانی است و همگان به این موضوع واقف هستند. بارگذاری ناقص و ناکافی فایل‌های درسی، کیفیت پایین آموزش، عدم پاسخگویی استاد و عدم برگزاری کلاس برخط عملاً یادگیری دانشجویان را با اخلال جدی روبرو کرده است؛ حتی با وجود دستور وزارت بهداشت اقدام مفیدی در راستای افزایش کیفیت آموزش علوم پزشکی در زمان کرونا صورت نگرفته است و نمی‌توان به هیچ وجه آموزش فعلی را با آموزش حضوری مقایسه کرد و مسلمان کیفیت سواد و بار علمی دانشجویان با توجه به نحوه تدریس فعلی کاهش چشمگیری داشته است. برگزاری امتحانات غیر استاندارد مجازی، زمان بسیار کم و مشکلات ناشی از آن آموزش را به سمت و سوی خطرناکی برده است.

در این نامه تاکید شده است: عملاً ترکیب آموزش مجازی و امتحانات مجازی یا حتی آموزش مجازی امتحانات حضوری مشکلات جدی را برای دانشجویان ایجاد خواهد کرد. لازم به ذکر است افزایش بازی امتحانی در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت نگرفته و تنها این افزایش بازه به گروه‌بندی دانشجویان برای مدیریت خوابگاه ها منجر شده است بهتر است به جای تمرکز بر امتحانات حضوری دانشجویان علوم پزشکی انرژی خود را صرف تمام حضوری کردن آموزش های دانشجویان در تمامی مقاطع اصلاح اساسی آموزش پزشکی در شرایط کنونی و افزایش ظرفیت خوابگاه های دانشجویی کنید.

در ادامه این نامه آمده است: در زمان ابلاغ نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه های علوم پزشکی در شهریور امسال اشاره‌ای به این موضوع نشده است که در صورت ابتلا یک دانشجو در هنگام حضور دانشگاه برای شرکت در امتحانات، چه اقدامی می بایست صورت پذیرد. نه پروتکلی برای قرنطینه و جداسازی افراد وجود دارد و نه قانونی در راستای برگزاری امتحان مجدد از فرد مبتلا شده به کرونا؛ به همین دلیل اکثریت افراد مبتلا به کرونا بیماری خود را مخفی خواهند کرد و این موضوع منجر به بروز یک فاجعه در خوابگاه‌های دانشجویی خواهد شد. همچنین متاسفانه محیط مربوط به قرنطینه دانشجویان در خوابگاه ها به دلیل کمبود مکان اسکان به دانشجویان عادی اختصاص یافته است.

شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در ادامه این نامه تأکید کرده است: خواهشمندیم که در تصمیم گیری و ابلاغ دستورات اجرایی شدن امور تنها مربوط به انتشار نامه نباشد و پس از ابلاغ دستورات لازم توسط وزارت بهداشت در حوزه آموزش پزشکی به ویژه در بحث آموزش و امتحانات نظارت کامل بر دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرای کامل دستورات و رفع نواقص صورت پذیرد. به جرأت می‌توان گفت که وزارت بهداشت هیچ‌گونه اطلاع دقیقی از وضعیت فعلی آموزش حضوری و مجازی نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در دانشگاه‌ها و وضعیت خوابگاه های دانشجویی و سلف سرویس دانشجویی ندارد و به صدور دستورات ستادی اکتفا کرده است. 

در پایان این نامه آمده است: امیدوارم که مانند واکسیناسیون و گسترده مردم در سطح کشور و کنترل نسبی شرایط کرونا که توسط دولت سیزدهم صورت پذیرفته است شخص رئیس جمهور و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اهتمام ویژه نسبت به مشکلات فعلی دغدغه‌های دانشجویان و رفع سریع مشکلات در حوزه آموزش پزشکی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1123220

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =