ناگفته‌های بازیگران از پشت‌پرده سینما / حضور طناز قدیمی با نقشی متفاوت در تلویزیون

هر هفته سعی بر این داریم تا با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخبار مهم و اثرگذار فرهنگ و هنر قرار دهیم که قطعا باید شنیده و خوانده شوند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، در بسته فرهنگی هفته ایسکانیوز نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات فرهنگ و هنر کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت. در بسته خبری این هفته به موضوعاتی نظیر انتقاد رزیتا غفاری به دستمزد پایین و فیلمنامه ضعیف، ناکارآمدی مدیران مهم‌ترین عامل تنزل سلیقه موسیقیایی، حضور طناز قدیمی با نقشی متفاوت در مجموعه‌ تلویزیونی «جناب عالی» و غیره پرداخته شده است.

انتقاد رزیتا غفاری به دستمزد پایین و فیلمنامه ضعیف

رزیتا غفاری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فعایت این روزهای خود اظهار کرد: فعلا کار جدیدی در دست ندارم چون کارهایی که پیشنهاد شده راضی‌کننده نبوده است. وی در پاسخ به اینکه آیا شیوع بیماری کرونا در بیکاری فعلی شما نقشی داشته یا خیر، گفت: در حال حاضر آنقدر نیاز به کار داریم که به کرونا و بیماری فکر هم نمی‌کنیم و علت اصلی بیکاری این است که کارهای پیشنهاد شده از لحاظ فیلمنامه یا کارگردانی بسیار ضعیف بوده و دستمزدهای پیشنهادی بسیار پایین است.

بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر با تاکید بر اینکه صداوسیما در ایام کرونا هیچ حمایتی از بازیگران نداشته، ادامه داد: خانه هنرمندان در این ایام مبلغ ناچیزی به هنرکارت واریز کرد؛ اما با این پول که نمی‌توان زندگی کرد. غفاری اظهار کرد: بازیگران سال‌هاست که دیگر از صداوسیما توقعی ندارند.

گیتی معینی، بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص علت کم‌کاری این روزهای خود گفت: یکی از دلایل چنین اتفاقی آن شیوع همه‌گیری کروناست و اینکه کارها متوقف شده و متاسفانه این مسئله‌ای است که جامعه را نیز درگیر کرده است و دلیل دیگر آن این است که میزان دستمزدها بسیار پایین آمده و رقم آن همانند دهه ۶۰ و ۷۰ شده است که البته ظاهرا این مسئله مربوط به رنج سنی ما می‌شود و به نوعی می‌توان گفت دستمزدهای پیشنهادی ارزش انرژی گذاشتن برای یک کار را ندارد و زمانی هم که قصد پرداخت دستمزد را دارند بسیار دیر آن را پرداخت می‌کنند که ترجیح می‌دهیم از حضور در یک پروژه امتناع کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا کاندیدا شدن در جشنواره فجر تاثیری در روند کاری شما داشته یا خیر، عنوان کرد: خب، این مسئله طبیعتا تاثیرگذار بوده و حجم کارهای پیشنهادی از آن زمان بهتر شد ولی متاسفانه پس از بستن قرارداد، فیلمبرداری سر موعد شروع نمی‌شود و همه چیز را معطل یک بازیگر می‌کنند تا آن فرد تصمیم بگیرد که چه موقعی سر فیلمبرداری حاضر شود.

ناکارآمدی مدیران مهم‌ترین عامل تنزل سلیقه موسیقیایی

مجید اخشابی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت موسیقی حال حاضر کشور اظهار کرد: همانطور که روشن و مبرهن است موسیقی کشور نیز مانند سایر وجوهات هنر وضعیت خوبی ندارد و نمی‌شود شرایط خوبی برای موسیقی فرض کرد. مدرس دانشگاه و محقق حوزه موسیقی ادامه داد: از طرفی تنزل کیفیت عرضه آثار به لحاظ محتوایی و فرمی، از سوی دیگر نزول سطح سلیقه مخاطبان و از بعد سوم نیز ناکارآمدی عرصه مدیریتی موسیقی کشور هر سه منجر به افول موسیقی کشور شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تنزل سلیقه موسیقی کشور سه وجه دارد، گفت: مهم‌ترین علت تنزل سلیقه موسیقی در کشور، ناکارآمدی عرصه مدیریتی موسیقی است به نحوی که در این بخش با رفتارهای سلبی مواجه هستیم و هیچ برنامه‌ای برای آموزش و هدایت نسل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وجود ندارد.

اخشابی با بیان اینکه مدیریت در کشور صرفا نقش نظارتی دارد آنهم از نوع سلبی گفت: متاسفانه راهی در این زمینه تبیین نمی‌شود و رسانه‌ها هم به این مقوله  دامن می‌زنند. صداوسیما نقشش را درست ایفا نمی‌کند. رسانه‌های مکتوب نیز نوشته‌هایشان تاثیری که باید را ندارد و موج ابتذال نه‌تنها موسیقی، بلکه عرصه هنر کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اخشابی اظهار کرد: تولیدکنندگان، مخاطبان و نهادهای نظارتی باید با هم اهتمام ورزند که این معضل را یکبار برای همیشه حل کنند و این فرآیند را تصحیح کنند. باید به جوانان آموزش صحیح داد تا راه مناسب را انتخاب کنند اما متاسفانه سیاست‌ها همیشه در موسیقی فصلی است و آنطور که باید عمل نمی‌شود.

حضور طناز قدیمی با نقشی متفاوت در مجموعه‌ تلویزیونی «جناب عالی»

منوچهر آذری بعد از مدت‌ها با نقشی متفاوت در مجموعه «جناب عالی» به تلویزیون برگشته است. این مجموعه به زودی با جمعی از طنازان قدیمی و جدید، در کنداکتور سیما قرار می‌گیرد.

وی می‌گوید: عادل تبریزی کارگردان این مجموعه تلویزیونی به خوبی فضای نمایش را می‌شناسد و به بازیگران پیشکسوت احترام زیادی می‌گذارد. خوشحالم در کار او بازی کرده‌ام و با نقشی متفاوت دوباره در قامتِ‌بازیگر به تلویزیون برمی‌گردم. نقش پدری که گریمِ عجیب و غریبی ندارد و مخاطب به راحتی می‌تواند با این کاراکتر همذات‌پنداری کند.

آذری اعتقاد دارد این مجموعه تلویزیونی یک طنزِ جذاب و دلچسب است. البته فضای اجتماعی و انتقادی هم دارد؛ اما الآن طنزهایی که روی آنتن می‌روند نمی‌توانند انتقادی داشته باشند. زمانی هزار نفر در سالن ایوان شمس می‌آمدند تا اجرای زنده صبح جمعه را ببینند و این گرمای نفس مردم به ما انگیزه می‌داد و متأسفانه الآن در این مقطع زمانی چنین اتفاقات دلچسبی نمی‌افتد.

مسئولان از سیابازی خوششان نمی‌آید

بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای کشورمان گفت: مسئولان از سیابازی خوششان نمی‌آید و می‌خواهند این هنر جمع شود و کاری کردند که در طول زمان و به بهانه‌های مختلف بودجه آن کم شد.

جواد انصافی بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فعالیت این روزهای خود گفت: درحال حاضر ۲ کار آماده اجرا دارم، اولی یک سیابازی موزیکال مرتبط با جشنواره آیین سنتی است و «خفتگان چشم باز» نام دارد که به خاطر شیوع بیماری  کرونا اجرای آن به تعویق افتاد و قرار است بعد از دهه فجر در تالار محراب اجرا شود. دیگری یک کار مربوط به نوروز است که در کانون پرورش فکری پارک لاله و از اواخر بهمن و اوایل اسفند اجرای آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: این اثر مربوط به نوروز و برای کودکان است که بر اساس پژوهشی که در زمینه نوروز انجام دادم، نوشته شده است و نام آن «قصه حاجی فیروز و ننه سرما» است. در این پژوهش مسائل ساده‌ای که برای کودکان قابل هضم باشد، گنجانده شده است. مثلا فلسفه‌ پشت سبزه درست کردن در ایام نوروز یا خانه‌تکانی چیست؟

پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما اظهار کرد: جدای از آن از نظر فرهنگی همه پیام‌آوران نوروزی در پژوهش آورده شده‌اند. عمو نوروز و حاجی فیروز را که همه می‌شناسند؛ اما در سراسر ایران کلی پیام‌آور نوروزی داریم که شناخته نشدند. مثلا در آذربایجان تکم‌چی‌ها، عروس گولی در گیلان، نوروز سلطان در مازندران و در کردستان میر نوروزی و آتش افروز است. حتی در طالقان نیز نوروزه خوان داریم. از همه فرهنگ‌های ایرانی چند سطری گذاشتیم تا با نوروز خوان‌ها آشنا شوند و گستردگی فرهنگی کشور را بشناسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =