به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ نماز عید سعید قربان به امامت حجتالاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ـ خطیب موقت نماز جمعه تهران ـ در روز جمعه(۱۶ خرداد ماه) در دانشگاه تهران اقامه شد.
دربهای ورودی دانشگاه تهران از ساعت ۶ صبح بر روی نمازگزاران باز بود و از ساعت ۷ صبح تکبیرگویی و دعاخوانی و مناجات با حضور مردم و بهخصوص جوانان بر پا بود.
حوالی ساعت ۸ و ۸ دقیقه نماز اقامه شد.
خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبههای نماز عید قربان تهران، با تبریک این عید بزرگ، به تبیین درسهای قربانگاه ابراهیمی پرداخت و تأکید کرد: «قربان، نماد عبودیت، تسلیم و ایثار در راه خداست؛ مقامی که ابراهیم و اسماعیل با گذر از سختترین آزمون الهی، الگوی جاودانهای برای امت اسلامی ساختند.»
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابیفرد، خطیب موقت نماز جمعه تهران، صبح امروز جمعه (۱۶ خردادماه) در خطبههای پرشور نماز عید قربان، با گرامیداشت این عید وحدتآفرین، به تشریح فلسفه قربانی و درسهای داستان ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) پرداخت.
وی با اشاره به جایگاه حضرت ابراهیم(ع) به عنوان «نماد عقلانیت، معرفت و ایستادگی در صراط مستقیم»، تصریح کرد: خداوند با آزمون قربانی، دو انسان استثنایی را در صحنه قرار داد تا عالیترین درس بندگی و تسلیم را به بشریت بیاموزند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران، با بیان اینکه ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) در اوج ایثار، «مدیریت الهی» را به نمایش گذاشتند، افزود: ابراهیم(ع) با گفتن «إِنِّی أَرَیٰ فِی الْمَنَامِ» مأموریت را به فرزندش منتقل کرد و اسماعیل(ع) بیدرنگ پاسخ داد: «یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ». این همان مقام عبد صالح است که سعادت دنیا و آخرت را تضمین میکند.
ابوترابیفرد، تسلیم در برابر فرمان الهی را کلید تربیت نسلهای صالح دانست و گفت: ابراهیم(ع)، مردی که بتشکن بود، با این آزمون، شجره طیبهای از اولیا را پرورش داد؛ از اسماعیل و اسحاق تا یعقوب و یوسف(ع). امروز نیز امت اسلامی باید پرچمدار این راه باشد.
وی در پایان خطبه اول با دعا برای هدایت جامعه بشری و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)، خطبهها را با تلاوت سوره «قل هو الله احد» و صلوات بر پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) به پایان رساند.
امام خمینی(ره) احیاگر مکتب ابراهیمی در عصر حاضر
حجتالاسلام والمسلمین ابوترابیفرد در خطبه دوم نماز عید قربان تهران، با اشاره به شخصیت امام خمینی(ره) به عنوان «مظهر تربیت یافته مکتب توحیدی اهل بیت(ع)» تصریح کرد: امام راحل با احیای اندیشه سیاسی ابراهیمی، نظامی را پایهگذاری کرد که امروز به عنوان الگویی بیبدیل در برابر استکبار جهانی ایستاده است.
وی با تشریح ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) افزود: استحکام ایمان، معرفت ناب توحیدی و قیام برای خدا، سه ویژگی بارز این شخصیت ابراهیمی بود که توانست تحولی عظیم در نظامات سیاسی و اجتماعی جهان اسلام ایجاد کند. امروز قدرت نوظهور ایران اسلامی که ثمره این انقلاب است، معادلات منطقهای و بینالمللی را دگرگون ساخته است.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به مقاومت ۴۵ ساله انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی خاطرنشان کرد: همانگونه که ابراهیم(ع) در سختترین آزمونهای الهی ثابت قدم ماند، امت اسلامی نیز به برکت مکتب امام خمینی(ره) در برابر اجماع شیطانی دنیای استکبار ایستادگی کرده است. امروز فلسطین و غزه پرچمدار این مقاومت هستند.
ابوترابیفرد با دعا برای شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و رزمندگان مقاومت، خطبههای نماز را با این درخواست به پایان برد: خدایا! ملت ایران را در مسیر ولایت و رهبری معظم انقلاب ثابتقدم بدار و خون شهدا را پشتوانه پیروزی نهایی امت اسلام قرار ده.
نحوه خواندن نماز عید قربان و دعای قنوت و احکام مربوط به آن
نحوه خواندن نماز عید قربان به مانند نماز عید فطر است و در حالت کلی به نماز عید یا عیدین معروف است. این نماز مانند نماز صبح دارای دو رکعت است که در رکعت اول بعد از اینکه حمد و سوره را خواندیم باید ۵ تکبیر بگوییم و بعد از هر تکبیر یک قنوت گرفته و ذکر قنوت را میگوییم سپس بعد از قنوت پنجم، تکبیر گفته و به رکوع و سجود (دو سجده) میرویم. رکعت دوم نیز به همین روال است با این تفاوت که در رکعت دوم ۴ تکبیر و ۴ قنوت داریم و پس از قنوت چهارم به رکوع میرویم و تا سلام نماز ادامه میدهیم تا نماز تمام شود.
بهتر است در رکعت اول پس از حمد، سوره شمس و در رکعت دوم سوره غاشیه خوانده شود. و یا اینکه در رکعت اول پس از حمد سوره اعلی و در رکعت دوم سوره شمس خوانده شود. هر چند خواندن این سوره ها مستحب بوده و میتوان سوره های دلخواه مانند توحید و … را خواند.
دعای قنوت نماز عید قربان
در قنوت نماز عید قربان میتوانید هر دعایی از دعاهایی که در قنوت گفته میشود مانند «ربنا آتنا فی الدنیا….» و … را بگویید اما مستحب است که این دعا در قنوت گفته شود.
اللهمَّ اَهلَ الکِبرِیاءِ وَ العَظَمَهِ وَ اَهلَ الجُودِ وَ الجَبَروتِ وَ اَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَهِ وَاَهلَ التَّقوی وَ المَغفِرَهِ اَسالُکَ بِحَقِّ هذَا الیَومِ الَّذِی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً وَ لِمُحَمَّدٍصَلَّی الله عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَهً وَ مَزیداً اَن تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَن تُدخِلَنی فی کُلِّ خَیرٍ اَدخَلتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ اَن تُخرِجَنِی مِن کُلِّ سُوءٍ اَخرَجتَ مِنهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم اَللهمَّ اِنّی اَساَلُکَ خَیرَ مَاسَالَکَ بِهِ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ وَ اَعُوذُبِکَ مِمَّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُکَ المُخلَصُونَ.
زمان مناسب برای خواندن
زمان مناسب برای اقامه این نماز از زمان طلوع خورشید تا قبل از اذان ظهر است. البته معمولا بزرگان دین زمانی که خورشید مقداری بالا آمده و دیده میشود شروع به خواندن آن میکنند.
نماز عید قربان چند رکعت است؟
همانطور که در بندهای قبل به تعداد رکعات نماز قربان اشاره شد. این نماز دو رکعت دارد و مانند نماز فطر خوانده میشود.
سایر مستحبات و احکام
برای ثواب بیشتر بهتر است در صورت توان، مستحبات زیر به جا آورده شود و آداب آن رعایت شود.
خواندن نماز عید قربان در فضای باز و همچنین خواندن دو رکعت نماز مستحبی قبل از رفتن به نماز عید، مستحب است.
انجام غسل، پوشیدن لباس تمیز و معطر کردن خود
خواندن نماز بعد از بلند شدن آفتاب
مستحب است که در نماز عید بر زمین سجده نمایند و در حال گفتن تکبیرها دستها را بلند کنند، و حمد و سوره را بلند بخوانند.
اگر نمازگزار در نماز عید موقعی برسد که امام در رکوع است، میتواند نیت کند و تکبیر اوّل نماز را بگوید و به رکوع رود.
بیشتر بخوانید:
عید قربان خالصانه ترین مظهر عبادت در پیشگاه الهی است
اگر نماز عید به نیت رجاءً به جماعت خوانده شود(یعنی بنا برفتوای مرجع خود نماز را مستحب میخواند و به امید اینکه ثواب نماز جماعت بر او نوشته شود همراه با جماعت است)، دو خطبه بعد از آن رجاءً به جا آورده میشود و ترک این خطبهها در زمان غیبت امام زمان جایز است.
اگر در تعداد تکبیرها یا قنوتها شک کند و در محل آن باشد، باید بنا را بر کمتر بگذارد و ادامه دهد.
اگر عملی که موجب سجده سهو میشود در این نماز رخ دهد، احتیاط آن است که سجده سهو را به قصد رجاء به جا آورد، اگر چه واجب نبودن آن در صورت مستحب بودن نماز عید نیز مطرح است. همچنین حکم قضای تشهد و سجدهای که فراموش شده باشد نیز همین است.
نماز عید قربان، اذان و اقامه ندارد و مستحب است مؤذن سه مرتبه «الصلاه» بگوید.
انتهای پیام/
نظر شما