اقدامات مشکوک غربی‌ها در میانه مذاکرات هسته‌ای

درحالی که دیپلمات‌های مشارکت کننده در مذاکرات وین اذعان دارند که گفت‌وگوها در مسیر درستی حرکت می‌کند و احتمال شکل‌گیری توافق نهایی وجود دارد، رسانه‌های غربی می‌کوشند تا با طرح موضوعات انحرافی، واقعیت‌ها را وارونه جلوه داده و از آن اهرمی برای فشار بسازند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رسانه‌های غربی این روزها تحولات وین را با نوعی کج‌تابی و اقدام مغرضانه در بستر تعیین ضرب‌الاجل‌های مصنوعی و ادعای کاهش فاصله زمانی برای دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای، روایت می‌کنند. ایده توافق موقت که اخیرا از سوی یک شبکه آمریکایی مطرح شد هم زاییده همین تفکر است که در آن ارائه برخی مشوق‌های مالی محدود و موقت را در قبال پذیرش تعهداتی برای متوقف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران پیشنهاد می‌داد.

هرچند جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا مخالفت خود را با این پیشنهاد و توافق گام‌به‌گام اعلام کرده بود و به گفته منابع آگاه، این طرح هرگز از حد گفت‌وگو در حاشیه مذاکرات فراتر نرفت، اما سفر رئیس جمهوری ایران به مسکو بهانه ای شد تا رسانه‌های غربی بار دیگر به این ایده دامن زده و اینگونه القا کنند که این پیشنهاد از سوی روسیه با اطلاع ایالات متحده مطرح شده است.

ادعای شبکه ان بی سی درخصوص توافق موقت

شبکه خبری ان‌بی‌سی، شنبه دوم بهمن (۲۲ ژانویه) در گزارشی ادعایی به نقل از منابع آگاه عنوان کرد که مسکو با اطلاع آمریکا، در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه، پیشنهاد داده که ایران با توافق موقت، در برابر اعمال برخی محدودیت‌های هسته‌ای، از لغو پاره‌ای از تحریم‌ها بهره‌مند شود.

منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران بلافاصله ادعای مطرح شده در این گزارش را رد و تصریح کردند که توافق موقت هیچ وقت در دستور کار ایران نبوده و فقط یک توافق قابل اتکا و پایدار قابل پذیرش است. همچنین یک منبع آگاه دیپلماتیک به «الجزیره» گفته است: «پیشنهاد توافق موقت هیچگاه در برنامه ما نبوده است. تهران تنها توافق دائم و با اصول و پایه‌های محکم را می‌پذیرد.»

روسیه هم هرچند بر ضرورت به سرانجام رسیدن سریع‌تر روند مذاکرات وین تاکید دارد اما معتقد است که عنصر زمان نباید عامل تعیین کننده‌ای در نتیجه مذاکرات وین باشد. میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه بارها نسبت به تعیین ضرب‌الاجل‌های مصنوعی واکنش نشان داده و در آخرین توئیت خود پیرامون این مساله گفته است:  زمان‌بندی درباره حصول توافق نهایی به شرکت کنندگان در گفت‌وگوهای وین بستگی دارد و این مساله نباید عامل اصلی تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات در مورد آینده برجام باشد. وی همچنین تصریح کرد: در صورت لزوم، مذاکره‌کنندگان باید کار خود را تسریع کنند.

تقلای رسانه های صهیونیستی برای انتشار اخبار منفی از روند مذاکرات

با فروکش کردن این روایت مجعول، خبرنگار صهیونیست «کان نیوز» نیز شنبه‌شب در توئیتی به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که شتاب مذاکرات «بسیار کند است و با این سرعت شاید تا ۳ ماه دیگر شاهد توافقاتی باشیم.» وی به نقل از منابع یاد شده افزود: «با سرعت فعلی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، بازگشت به توافق هسته‌ای قدیمی در اواسط فوریه عملا غیرممکن خواهد بود، مگر اینکه ایرانی‌ها ناگهان سرعت پیشرفت را تغییر دهند.»

به‌نظر می‌رسد غربی‌ها و صهیونیست‌ها دست به ایجاد یک کارزار رسانه‌ای زده‌اند تا در بحبوحه مذاکرات وین، با ایجاد جنگ روانی برای خود ابزار چانه‌زنی ایجاد کنند. رفتارهای رسانه‌ای طرف غربی در حالی انجام می‌شود که ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با تعلل‌هایی که صورت گرفت، ایران در چند گام تعهداتش را ذیل برجام کاهش داد و اعلام کرد در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی‌آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

ایران هراسی، حربه نخ نمای رسانه های آمریکایی

نشریه آمریکایی هیل، هم‌زمان با برگزاری مذاکرات وین در یادداشتی جهت‌دار مدعی شده است: در حدود یک دهه آینده، ایران به باشگاه انحصاری کشورهای دارای سلاح هسته‌ای خواهد پیوست و واقعیت سخت این است که ایالات متحده و هیچ قدرت دیگری کاری برای جلوگیری از آن نمی‌توانند صورت دهند.

درحالی که جمهوری اسلامی ایران ساخت سلاح هسته‌ای را در دکترین دفاعی خود مشروع نمی‌داند، نشریه هیل مدعی شد: اینکه ایران یک قدرت هسته‌ای اجتناب ناپذیر است، شکی نیست.

این گونه تبلغیات مسموم در حالی مطرح می‌شوند که بالغ بر ۳۰ سال است که محافل آشوب‌طلب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ادعا می‌کنند که ایران در آستانه تولید سلاح اتمی است و زمان نشان داده که این ادعاها صرفا دروغ‌هایی بزرگ برای فریب جامعه بین‌المللی و توجیه تحرکات توسعه طلبانه منطقه‌ای و القای ترس و ناامنی به منطقه برای پیشبرد معاملات تسلیحاتی است. بیشترین تبلیغات در این خصوص از سوی مقامات و محافل صهیونیستی مطرح شده است.

موضع ایران درباره منع تولید و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و سایر تسلیحات کشتار جمعی به وضوح در فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان شده است. ایشان ۳۰ آگوست ۲۰۱۲ طی سخنرانی در جمع بیش از ۱۲۰ نفر از سران و مقامات کشورها در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، تاکید کردند: «جمهوری اسلامی به لحاظ منطقی، مذهبی و عقیدتی، داشتن سلاح‌های هسته‌ای را گناهی کبیره می‌داند و بر این باور است که گسترش چنین سلاح‌هایی بیهوده، مخرب و خطرناک است.»

رهبر انقلاب اسلامی دراین سخنان افزودند که «ایران پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای را مطرح کرده و به آن متعهد است.»

مانع تراش مقامات آمریکایی در مسیر دستیابی به توافق

 روند مذاکرات وین اگرچه به گفته دیپلمات ها در مسیر رو به جلو در حرکت است اما برخی سیاست ها و رفتارهای غیرسازنده طرف های مقابل از جمله اظهارات جدید نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، از مهم ترین عواملی است که باعث کندی روند گفت و گوها شده است.

 رابرت مالی سرپرست هیات آمریکایی حاضر در وین به تازگی در مصاحبه ای با رویترز، با تعیین یک پیش شرط غیرمرتبط با روند گفت و گوها، از یکی دیگر از رفتارهای غیرسازنده واشنگتن درمسیر گفت وگوها پرده برداشت.

او درتازه ترین موضع گیری واشنگتن درقبال مذاکرات وین، با گره زدن موضوع مذاکرات به مسائل غیرمرتبط، ادعا کرده است که شکل گیری توافق در این گفت و گوها بدون آزادی زندانیان آمریکایی در ایران بعید خواهد بود.

به نظر می رسد واشنگتن به دنبال آن است تا با طرح بهانه های گوناگون، راه را برای دستیابی به توافق در وین دشوار سازد.

اتخاذ چنین رویکردهای غیرسازنده و غیرمرتبط با روند گفت و گوها که در تناقض آشکار با سیاست های قبلی واشنگتن مبنی بر تاکید بر تسریع درروند حصول توافق با استفاده از تعیین ضرب الاجل های ساختگی برای مذاکرات است؛ واشنگتن از یک سو سخن از ضرب الاجل وتسریع درروند گفت و گوها و حصول توافق حرف می زند و از دیگر سو، با مطرح کردن پیش شرط های تازه که عملا کارشکنی در مسیر گفت و گوهاست، مانع از سرعت گرفتن روند رسیدن به توافق می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1127049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =