آموزش شیرینی پزی / طرز تهیه شیرینی لطیفه خانگی

شیرینی لطیفه یکی از اقسام شیرینی های خامه ای خوشطعم و بیاندازه پرطرفدار ایرانی است. به دلیل لطافت نان های این شیرینی نامش را لطیفه گذاشته اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شیرینی لطیفه یکی از اقسام شیرینی های خامه ای خوشطعم و بیاندازه پرطرفدار ایرانی است. به دلیل لطافت نان های این شیرینی نامش را لطیفه گذاشته اند. و این شیرینی خوشمزه جزو شیرین ها تر محسوب می شود طرز تهیه نان لطیفه بسیار آسان میباشد ولی حاوی نکات مهمی می باشد که رعایت آن ها سبب به دست آمدن شیرینی با بافت نرم و لطیف می شود. این شیرین خوشمزه و محبو اصالتا برای تبریز می باشد و میان تبریزی ها نیز طرفداران زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:

آموزش شیرینی پزی/ دستور پخت بیسکویت خوشمزه خانگی

مواد لازم نان شیرینی لطیفه

تخم مرغ متوسط: ۴عدد
شکر : ۱۰۰ گرم
آرد :۱۵۰ گرم
بکینگ پودر : ۲/۱ قاشق چای خوری
نشاسته ذرت : ۱ قاشق غذاخوری
وانیل مایع : ۲/۱ قاشق چای خوری
پودر پسته : برای تزیین 

دستور تهیه نان شیرینی لطیفه ای دلچسب

مرحله اول:

برای تهیه نان لطیفه، لطیف و خوش طعم ابتدا باید سفیده‌ها و زرده های تخم مرغ را از هم جدا کنید. توجه داشته باشید ظرفی که درون آن سفیده قرار است زده شود چرب و خیس نباشد. سری همزن نیز نباید خیس و چرب باشد. حواستان باشد اصلا نباید زرده درون سفیده باشد.

مرحله دوم:

اندازه تخم مرغ هایتان باید متوسط باشد یعنی نه خیلی بزرگ نه خیلی کوچک حد متوسط و ایده آل تخم مرغ می تواند بین ۶۰ الی ۶۵ گرم باشد.

سفیده ها را با همزن هم بزنید بهترین کار استفاده از میکسر است. سفیده ها را با سرعت بالا هم بزنید تا زمانی که از حالت لختی خارج بشوند و پف کنند بعد از اینکه سفیده ها پف کردند شکر را به سفیده ها اضافه کنید.

مرحله سوم:

شکر را باید کم کم به سفیده ها اضافه کنید این مرحله بسیار مهم است زیرا سنگینی شکر باعث می شود مقداری که دلمان میخواهد سفیده پف نکند پس شکر را کم کم و با فاصله به سفیده ها اضافه کنید.

به این مرحله توجه فراوان داشته باشید تا یک شیرینی لطیفه لطیف و نرم داشته باشید.

مرحله چهارم:

پس از اینکه سفیده ها از حالت لختگی در آمدن و شروع به فرم گرفتن کردند شکر را کم کم با قاشق اضافه کنید. شکر حتما باید شکر دانه ریز باشد چون اگر شکرتان دانه درشت باشد شکر با سفید مخلوط نمی شود و سبب شل شدن و فرم نگرفتن سفیده می شود.

مرحله پنجم:

وقتی سری همزن را از کاسه آن خارج می کنید باید مواد سر همزن و موادی که درون کاسه هستند نوک تیزی داشته باشند یا باید حالت سر بستنی های قیفی به خود بگیرند.

این مواد باید سفت و برفی باشد به حالتی که اگر قاشق را پر از سفیده کنید و برگردانید نباید بریزد اگر اینگونه بود سفیده شما آماده است و کاملا فرم گرفته.

مرحله ششم:

در ظرفی که زرده ها را ریخته اید وانیل مایع تان را اضافه کنید. توجه داشته باشید که بعد از اضافه کردن وانیل نباید زرده ها را ترکیب کنید.

مرحله هفتم:

پس از فرم گرفتن سفیده دوباره دستگاه همزن را روشن کنید و در درجه متوسط بگذارید و دوباره کم کم زرده هایی که با وانیل مخلوط کرده اید را به سفیده اضافه کنید.

اجازه دهید هر یک زرده را که اضافه می کنید کاملا با مواد سفید ترکیب شود سپس زرده دیگر را اضافه کنید.

مرحله هشتم:

پس از این که زرده ها اضافه و ترکیب شد ، ترکیب آرد شیرینی پزی و بکینگ پودر و نشاسته ذرت سفید می باشد. این مواد باید باهم ترکیب کنید سپس الک کنید.

مرحله نهم:

دور هم زنتان را کم کنید سپس آرد را نیز خیلی آرام و با فاصله به موادتان اضافه کنید و بگذارید تا هم بخور تا غلیظ شود. غلظت شیرینی لطیفه بسیار مهم است.

اگر مایع شیرینتان غلیظ نباشد هنگامی که در سینی میریزید موادتان وا می رود.

مرحله دهم:

قیف را از مواد پر کنید. فر را در دمای ۱۶۰ درجه آماده کنید . برای تهیه نان لطیفه ای می توانید از سر ماسوره ای آچاری باز استفاده کنید و بسته به سایزی که میخواهید شیرینی بزنید سایزه ماسوره را تغییر بدهید.

سینی فر را کاغذ روغنی بیاندازید احتیاجی به چرب کردن سینی نیست.

مرحله نهایی:

مواد را با کمک ماسوره درون سینی با اندازه دلخواه بریزید. سعی کنید همه شیرینی ها یک اندازع باشند. با اندکی فاصله شیرنی ها را کنار هم بزنید تا زمانی که درون فر کمی پف می کنند به یکدیگر نچسبند.

اگر مواد شیرنی تان برای سینی اول زیاد شد و ماند نگذارید مواد درون ظرف همزن باقی بماند . از سینی های دیگر فر استفاده کنید و روی آن ها کاغذ روغنی بگذارید و باقی مواد شیرینی ها را درون این سینی ها قیف بزنید و کنار بگذارید.

اگر مواد درون کاسه همزن باقی بماند در طول زمان شل می شود ولی اگر قیف بخورد فر این اتفاق برای آن نمی افتد.

مرحله یازدهم:

پس از اینکه شیرنی ها را قیف زدید روی آن را پودر قند الک کنید و درون طبقه وسط فر قرار بدهید و بگذارید تا حدود ۱۰ الی ۱۲ دقیقه آنجا بماند.شیرینی ها نباید زیاد تغییر رنگ بدهند.

مرحله دوازدهم:

پس از پخت، شیرینی ها را خارج کنید و برگردانید خامه قنادی فرم گرفته شده را با کمک قیفی که سر ماسوره آچاری بسته دارد روی یکی از این شیرینی ها بریزید.

خامه را ابتدا به حالت دایره ای روی شیرینی بریزید سپس وسط آن برزید سپس یک لایه دیگر شیرینی روی این خامه بگذارید. مابقی را نیز به همین ترتیب ادامه دهید.

مرحله نهایی:

پس از خامه زدن یک کپسول کاغذی دور شیرینی قرار می دهیم و شیرینی ها را داخل ظرف مورد نظرمان می چینیم. در آخر شیرینی ها را با پودر قند و پودر پسته یا شکلات ذوب شده تزیین می کنیم و در یخچال قرار می دهیم تا خنک شوند.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1127755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =