شیوه‌نامه فعالیت نشریات دانشجویی در مراحل پایانی قرار دارد

عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم گفت: بازنگری در شیوه‌نامه نشریات توسط کمیته وزارت علوم انجام شده و در وزارت بهداشت در حال پیگیری است؛ اما در دانشگاه آزاد هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

محمد عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به برخی از نواقص موجود در شیوه نامه فعالیت نشریات دانشجویی اظهار کرد: در چند سال گذشته نشریات برای فعالیت و انتشار همواره با مشکلات یا دستور العمل‌هایی با ابهام‌های بسیار رو به رو بوده‌اند. 

وی ادامه داد: برخی از بندها یا تبصره‌های این شیوه‌نامه قابلیت تفسیر داشت. در نتیجه کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاهی در بیشتر مواقع تفاسیر خود را به کمیته ناظر وزارت علوم ارجاع می‌دهند تا کسب تکلیف کنند یا مشکلات و موضوعاتی که در گذشته وجود نداشتند؛ اما اکنون موضوع روز نشریات هستند ولی در شیوه نامه مطرح نشده است. به عنوان مثال انتشار الکترونیکی نشریات دانشجویی یا برگزاری انتخابات به صورت مجازی.

عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم افزود: در نتیجه تغییر بستر و قالب انتشار نشریات دانشجویی یا دانشگاهی یکی از موضوعات مهم در اصلاح یا بازنگری شیوه‌نامه نشریات وزارت علوم است. 

وی درباره سایر مشکلات موجود در شیوه‌نامه فعالیت نشریات دانشجویی بیان کرد: در ضوابط آمده که یک فرد به صورت همزمان نمی‌توان سردبیر و مدیر مسئول یا صاحب امتیاز یک نشریه باشد؛ اما این دستورالعمل‌ تفسیر پذیر است. به این معنا که مشخص نیست یک فرد می‌تواند در یک نشریه مدیر مسئول و در نشریه دیگر سردبیر یا مدیر مسئول باشد یا خیر. 

 وزارت علوم پیشتاز در بازنگری شیوه‌نامه نشریات دانشجویی

این فعال دانشجویی با اشاره به اصلاح بخشی از شیوه نامه که مرتبط با برگزاری انتخابات مدیران مسئول در شورای مرکزی کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاهی است، گفت: قبل از تغییر و تحول در معاونت فرهنگی وزارت علوم پیش‌نویس این اصلاحیه‌ها آماده و به تایید رسیده است.

وی ادامه داد: اصلاح و بازنگری در شیوه‌نامه نشریات دانشجویی باید توسط شورای مرکزی هر کدام از وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت جداگانه انجام می‌شود. 

عسگری با اشاره به ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی و دستور العمل اجرایی عنوان کرد: این ضوابط بین دو وزارتخانه و دانشگاه آزاد اسلامی یکسان بوده و  پذیرش و پیروی از آن الزامی است. 

عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم درباره روند اصلاح ضوابط و دستورالعمل فعالیت نشریات دانشجویی تشریح کرد: شورای مرکزی هر کدام از این وزراتخانه‌ها برای بازنگری باید در جلسه‌ای مشترک به نتایج یکسانی برسند. 

وی افزود: این موضوع در کمیته وزارت علوم انجام شده و در وزارت بهداشت در حال پیگیری است؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی بعد از سه سال، سال گذشته اولین انتخابات دوره شورای مرکزی را برگزار کرد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1128590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =