پرداخت وام به بازنشستگان باید آسان شود

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران گفت: دولت اگر قصد کمک به بازنشستگان را دارد و می‌خواهد وامی را در اختیارشان بگذارد باید شرایط دریافت این وام را آسان کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درخصوص گمانه‌های به وجود آمده درباره نمایشی و تبلیغاتی بودن پرداخت وام بازنشستگی از سوی بانک رفاه کارگران به میزان گفت: مسوولان بانک رفاه تصور می‌کردند عمده‌ترین مشکل بازنشستگان برای دریافت این وام‌ها نداشتن ضامن بوده است. اما زمانی که بانک نخواهد تسهیلات مالی پرداخت کند بهانه‌های زیادی خواهد داشت. یکی از این بهانه‌ها به مسئله ضمانت بر می‌گردد که در این زمینه خیلی سختگیری می‌کردند. الان شرایط به گونه‌ای است که مشکل ضامن را حل کرده اند، اما درباره بقیه شرایط دریافت وام همچنان سختگیری می‌کنند. مثلا گفته می‌شود بازنشسته‌ متقاضی دریافت وام باید در حساب بانکی اش فلان مقدار پول داشته باشد. ولی وقتی قرار بر ندادن وام باشد بانک‌ها موانع زیادی را ایجاد می‌کنند. دولت اگر می‌خواهد کاری برای بازنشستگان بکند باید همه جوانب دریافت وام را در نظر بگیرد و بر اساس اینکه همه این موانع برطرف بشود امکان اینکه بازنشستگان بتوانند این وام را دریافت کنند فراهم شود.

وی درمورد اینکه آیا همه این سختگیری‌ها با هدف ناممکن کردن پرداخت وام به بازنشستگان اعمال می‌شود گفت: برای پرداخت این نوع وام‌ها سختگیری بکنند یا نکنند در صورتی که گفته شود فرد بازنشسته باید در حساب بانکی‌اش پول بخواباند آن فرد بازنشسته چنین توانی را ندارد. دولت اگر قصد کمک به بازنشستگان را دارد و می‌خواهد وامی را در اختیارشان بگذارد باید شرایط دریافت این وام را آسان کند تا یک فرد بازنشسته با ارائه گواهی کسر از حقوق بتواند این وام را دریافت کند. یک فرد بازنشسته بالاخره حقوق ماهانه دریافت می‌کند و از همین حقوق می‌تواند اقساط وام را بپردازد.
  
دهقان کیا افزود: در صورتی هم که خدای نکرده فرد بازنشسته فوت کند ورثه طبق تعهدی که دارند این اقساط را می‌پردازند. در هر صورت وضعیت بازنشسته‌های ما به صورتی درآمده که برای پرداخت وام تنها مدرکی که می‌توان از آن‌ها مطالبه کرد گواهی کسر از حقوق است. غیر از این مدرک هر چیز دیگری که برای پرداخت وام بخواهند اعم از پول، چک یا سفته واقعا برای بازنشسته‌ها امکان پذیر نیست. اگر دولت می‌خواهد پولی به بازنشسته‌ها بدهد باید این شرایط را فراهم کند. اما اگر قرار نیست این نوع تسهیلات مالی پرداخت شود با این روش‌ها بازنشسته‌ها را سرکار نگذارند.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی درباره روند اجرایی پرداخت وام هفت میلیونی از طرف سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان گفت: تا الان هفتاد تا هشتاد درصد از وعده‌هایی که درباره این وام داده شد عملیاتی شده است. یعنی مسوولان سازمان تامین اجتماعی تا امروز به قول‌هایی که درباره این وام داده بودند عمل کرده اند. اما حدود بیست درصد از تعداد این وام هفت میلیونی باقی مانده که اگر تا آخر سال پرداخت شود وعده‌هایی که در این زمینه داده شده به طور کامل عملی خواهد شد. انتظار می‌رود بانک و سازمان تامین اجتماعی به تعهداتشان در زمینه تامین باقیمانده این وام‌ها عمل کنند. همچنین در این زمینه دوستان ما در کانون عالی بازنشستگان قول پرداخت حدود چهارصدهزار وام را داده بودند که تا الان هشتاد درصد آن تامین شده است.

منبع: مهر
 انتهای پیام/

کد خبر: 1129308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =