ضرورت تخصیص بودجه توسط وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه‌ها/ کمبود بودجه بهانه‌ای برای عدم اختصاص اینترنت به دانشجویان؟

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: وزارت علوم باید بودجه‌ای با هدف بازگشایی دانشگاه‌ها در نظر بگیرد و پیش از آن، نسبت به آماده‌سازی دانشگاه‌ها برای بازگشایی اقدام کند.

 امیرحسین حکیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  با بیان اینکه دانشجو رکن اصلی و اساسی رشد و تعالی جامعه به شمار می‌رود اظهار کرد: نقش دانشجو در پیشبرد اهداف و پیشبرد کشور انکار شدنی نیست. دانشجو بودن یک ارزش است و ضرورت دارد به نسل آینده کشور و رکن اساسی رشد و تعالی جامعه توجه کافی صورت گیرد. متاسفانه در حال حاضر به دانشجویان توجه چندانی نمی‌شود. با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها پس از شیوع کرونا و تعطیلی 2 ساله دانشگاه‌ها، شاهد آن هستیم که دانشجو بودن ارزش حقیقی خود را از دست داده و به اندازه ارزشی که دارد، به آن توجه نمی‌شود.

وی ادامه داد:  آموزش مجازی را می‌توان نقض صریح عدالت آموزشی تعبیر کرد. برخی از این آموزش‌های برای 2 دانشجو در یک کلاس و یک دانشگاه برابر و عادلانه نیست. بعضی از دانشجویان در شهرهای کم بضاعت که از لحاظ اینترنت وضعیت خوبی ندارد در کلاس‌های آنلاین و آزمون شرکت می‌کنند. از طرفی دیگر برخی از دانشجوبان در کلانشهرهایی مانند تهران زندگی می‌کنند و دسترسی خوبی به اینترنت دارند و به راحتی می‌توانند در کلاس‌های مجازی شرکت کنند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در حال حاضر دانشجویانی که دانشگاه‌هایشان در محل سکونتشان واقع شده، می‌توانند از امکانات فرهنگی، تشکلی، صنفی و علمی دانشگاه استفاده کنند و دانشجویانی که از شهرهای دیگر در همان دانشگاه قبول شده‌اند، از استفاده از این امکانات محروم هستند. به همین منظور ضرورت دارد آموزش مجازی نباشد.

آماده‌سازی دانشگاه‌ها قبل از بازگشایی در اولویت قرار گیرد

وی‌ افزود: رعایت پروتکل‌ها و آماده‌سازی دانشگاه‌ها قبل از بازگشایی باید در اولویت اول قرار گیرد، نه اینکه تنها بر بازگشایی تاکید شود. متاسفانه در حال حاضر با توجه به دستورهای صادر شده از سمت وزارت علوم و بهداشت، اولویت دانشگاه‌ها بازگشایی شده است. این در حالی است که در گام اول باید به آماده‌سازی دانشگاه‌ها برای بازگشایی توجه کرد. 

حکیمیان بیان کرد: هر دانشگاه باید برای اتاق‌های خوابگاهی، تعداد افراد، شیوه عبور و مرور در خوابگاه‌ها پروتکل‌های مشخصی را در نظر بگیرد. در دانشگاه‌ها باید ساز و کار مشخصی در زمینه فهمیدن ابتلای یک دانشجو به کرونا در نظر گرفته شود. تعداد اتوبوس‌های دانشگاه‌ها نیز باید افزایش پیدا کند. ازطرفی سلف دانشگاه نیز باید این آمادگی را داشته باشد که در صورت وضعیت شیوع کرونا، غذای دانشجویان را به صورت بیرون‌بر تهیه کند. 

وی خاطرنشان کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی و در نظر گرفتن تهویه مناسب باید در کلاس‌های آموزشی رعایت شود. به عنوان مثال در حال حاضر مشخص نیست که یک دانشجوی مبتلا به کرونا چگونه باید در امتحان شرکت کند؟ آیا برگزاری امتحان درمحل‌های مجزا صورت می‌گیرد؟ افراد مشکوک به کرونا در کجا امتحان خواهند داد؟  شیوه امتحان دادن دانشجویان بستری در بیمارستان‌ها به چه صورتی خواهد بود؟ ضرورت دارد پیش از بازگشایی دانشگاه‌ها در زمینه تمامی پروتکل‌های بهداشتی در شرایط مختلف تصمیم‌گیری و به دانشگاه‌ها ابلاغ شود، دانشگاه‌ها قبل از بازگشایی باید نسبت به اعلام رعایت این پروتکل‌ها اقدام کنند.

وزارت علوم باید بودجه‌ای برای بازگشایی دانشگاه‌ها در نظر بگیرد

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: افزایش ظرفیت‌های خوابگاه‌ها، تعداد اتوبوس‌ها، افزایش امکانات سلف و مواردی از این دست ملزم در نظر گرفتن بودجه‌ای از سوی دانشگاه برای بازگشایی است. بودجه اصلی دانشگاه‌ها در چند سال گذشته با مشکل پرداخت مواجه شده است و بسیاری از دانشگاه‌ها در وضعیت بدهکار به سر می‌برند. به همین منظور می‌توان الزام بازگشایی دانشگاه‌ها را به رعایت نشدن پروتکل‌ها و آماده نشدن دانشگاه برای این امر تعبیر کرد. در مرحله اول وزارت علوم و دولت باید برای دانشگاه‌ها بودجه ای با هدف بازگشایی در نظر بگیرد.

وی افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان از لحاظ مالی وضعیت مناسبی ندارد و در مرداب بحران مالی قرار دارد. ضرورت دارد پیش از بازگشایی دانشگاه در زمینه بودجه بازگشایی تصمیم‌گیری‌های لازم صورت گیرد و  بودجه‌ای به دانشگاه‌ها برای بازگشایی مجدد اختصاص پیدا کند.

حکیمیان تصریح کرد: زمانی که بودجه برای اینترنت دانشجویی وجود ندارد، چطور برای بازگشایی حکم صادر می‌شود در حالی که هزینه سلف یک دانشجوی خوابگاهی ماهانه بین یک میلیون و 200 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان بوده و بین دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. افزایش تعداد مدرسان، هزینه تهویه، افزایش کارمند و ... از جمله نیازهای دانشگاه بوده که بر پایه محقق شدن بودجه است.

وی ادامه داد: زمانی که برای اینترنت دانشجویی بودجه نیست، چطور می‌توان انتظار داشت دانشگاه‌ها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود. همه دانشجویان می‌خواهند از امنیت سلامت خود در دانشگاه‌ها مطمئن شوند. آماده‌سازی دانشگاه‌ها برای بازگشایی باید در اولویت اول قرار بگیرد، دانشجو رکن اساسی رشد یک کشور و مهندسی فرهنگی جامعه به شمار می‌رود و نباید به فراموشی سپرده شود؛ بلکه به کمک آن باید بتوان برای آینده کشور سرمایه گذاری کرد.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: باید مسئولان تمهیداتی را برای اینترنت دانشجویی در نظر می گرفتند و نباید اجازه می دادند سال تحصیلی آغاز می‌شد و پس از نامه شورای صنفی وزارت علوم به فکر تامین اینترنت دانشجویی می‌افتادند و پس از آن اعلام می‌کردند تامین اینترنت دانشجویی بودجه کافی نداریم. بهتر بود قبل از اعلام مجازی بودن ترم بهمن و با توجه به پیش‌بینی‌های سویه امیکرون نسبت به اختصاص اینترنت به دانشجویان اقدام می‌شد. دانشجویان و شوراهای صنفی خواهان اختصاص اینترنت دانشجویی در ترم جاری با توجه به مجازی بودن دروس هستند. شوراهای صنفی می‌خواهند بودجه‌ای برای آماده‌سازی دانشگاه‌ها قبل از بازگشایی اختصاص پیدا کند؛ زیرا آماده‌سازی دانشگاه‌ها پیش از بازگشایی باید در اولویت قرار گیرد نه اینکه صرفاً به بازگشایی توجه شود. 

کمبود بودجه بهانه‌ای برای عدم تخصیص اینترنت به دانشجویان؟

وی‌ بیان کرد: کمبود بودجه در زمینه اختصاص اینترنت دانشجویی و حکم صادر شده  بازگشایی دانشگاهها یک تناقض آشکار در بودجه کشور به شمار می‌رود. در اینجا سوالی که مطرح می‌شود که آیا کمبود بودجه بهانه‌ای برای عدم تخصیص اینترنت به دانشجویان به شمار می رود؟  در صورت کمبود بودجه چگونه درخواست داریم که دانشگاه‌ها بازگشایی شوند؟ این سوالی است که برای اکثر دانشجویان و شوراهای صنفی پیش آمده و ضرورت دارد هر چه سریع تر در زمینه وضعیت ترم آینده تصمیم‌گیری شود. همچنین لازم است دانشگاه‌ها از همین حالا به فکر رعایت پروتکل‌ها و آماده سازی برای بازگشایی باشند و بودجه را به این امر اختصاص دهند.

حکیمیان افزود: اگر قرار است ترم حضوری و آینده به صورت مجازی برگزار شود ضرورت دارد هرچه سریعتر اینترنت دانشجویی به دانشجویان اختصاص پیدا کند. نباید ناعدالتی آموزش مجازی با این امر تشدید شود. اگر ترم جاری به صورت مجازی پیش برده شود سال آینده ۴ سری دانشجوی به اصطلاح «صفر کیلومتر» داریم دانشجویان ورودی ۹۸ تنها یک ترم در دانشگاه حضور داشتند دانشجویان ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ حتی در دانشگاه حاضر نشده‌اند و دانشجویان ۱۴۰۱ نیز به این جمع اضافه می‌شوند. این حجم از علاقه و استرس این دانشجویان برای حضور در دانشگاه ممکن است در آینده در حوزه فرهنگی مشکل آفرین باشد. 

وی با ذکر مثالی یادآور شد: به خاطر دارم زمانی که ترم اول بودیم دانشجویان سال بالایی بسیاری از مسائل فرهنگی در زمینه نحوه زیستن در خوابگاه، رفت آمد و غیره را به دانشجویان سال اولی گوشزد می کردند اما دانشجویان صفرکیلومتر قرار است چطور با چنین مسائلی آشنا شوند؟ چگونه قرار است یاد بگیرند تحصیل در دانشگاه به چه صورتی است؟ چگونه فرا می‌گیرند شیوه مطالعه دروس در دانشگاه تا چه اندازه ای با دروس دبیرستان متفاوت است؟ضرورت دارد دانشگاه‌ها در ترم جاری به سمت بازگشایی حرکت کنند و بخشی از دانشجویان به صورت حضوری در دانشگاه حاضر شوند. از طرفی باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور دانشجویان ورودی ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ به صورت بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132453

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ب IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 0
      سلام دانشگاه ملایر به دانشجویان دختر با تمان مشگلات ارائه شده و دستورات از نماینده شهر و نماینده رهبری مهمانی یا حتی انتقال نمیدن و می‌کن سایت که دیر هست شاید کسی نتونه تل آنموقع صبر کنه ریسشم تازه عوض شده کارو هنوز دست نگرفته یا جابجایی داره یا کارهای دیکه که دلیلی بر انجام دادان کارها نیست در این دانشگاه کمیسون موارد خاص به هیچ وجه با مهمانی یا انتقال پیش از موعد علارغم مشگلات دانشجویان دختر موافقت نمیکنه که زمینه ایجاد ناراحتی برای دانشجویان خانوادهاشون فراهم هست ریسو رو هم براحتی نمیشه ملاقات کرد که مشگلات شاید بیشتر ادارات و دانشگاه‌ها باشه بودجه اضافی رو پس برای چی میخان که ارباب رجوع اینقدر آذیت شه کارمند کارشناس مسئول خاطی جابجا یا توبیخ بشه در اسرع وقت رسیدگی کنید
    • شراره IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      1 0
      باز دم آذري جهرمي گرم كه اينترنت رايگان داد هر روز بدتر ازديروز