رشته‌های بین رشته‌ای باید با نگاه کارشناسی ایجاد شود/ غفلت هیئت‌های اندیشه‌ورز از ایده‌های تولیدی

عضو کارگروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی که معتقد است تولید رشته‌های بین رشته‌ای ممکن است علاوه بر این‌که مشکلی را حل نکند بلکه به مشکلات آن نیز بیافزاید، گفت: این رشته‌ها باید با نگاه کارشناسی ایجاد شود به‌طوری‌ که منافع و زیان‌های احتمالی آن مورد سنجش قرار گیرد.

احمدرضا طاهری، عضوکارگروه علوم سیاسی و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در رابطه با ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای گفت: تولید رشته‌های میان رشته‌ای ممکن است علاوه براینکه مشکلی را از مشکلات رشته‌های فعلی علوم انسانی نکاهد بلکه به آن نیز بیافزاید؛ لذا فکر می‌کنم ایجاد آن‌ها باید کارشناسی شده باشد به‌طوری‌ که منافع و زیان‌های احتمالی آن مورد سنجش قرار گیرد.

وی افزود: در صورتی که افزودن این رشته ها به سیستم آموزش عالی می‌توانست دغدغه‌ای از اجتماع رفع کند و برای دانشجویان آن اشتغال مناسب بیافریند، مفید خواهد بود درغیر این صورت این کار فایده‌ای ندارد. البته در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد این رشته‌ها ایجاد شده است مثلا رشته تنظیم شناختی یکی از رشته‌هایی است که در سال های اخیر در بعضی واحدهای تهران  از تلفیق روانشناسی، مهندسی کامپیوتر و فلسفه راه اندازی شده است که اتفاقا مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می‌باشد و فکر می‌کنم با گذشت زمان نتایج مثبت آن را در جامعه دانشگاهی مشاهده خواهیم کرد.

طاهری با اشاره به روند حکمی سازی رشته‌های دانشگاه آزاد عنوان کرد: دوره های مختلفی در رابطه با حکمی سازی دروس و رشته‌ها از سوی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برای اساتید برگزار شده است. اما به عقیده من تاکنون تمرکز بیشتر این طرح برروی کمیت بوده است؛ نه کیفیت! مثلا کار هیئت های اندیشه ورزی که ساختاری نویی در دانشگاه آزاد است تا پیش از این نیز با عنوان دیگری در دانشگاه صورت می گرفت.

عضو کارگروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد گفت: تولید فکر حاصل از چاپ کتاب و مقاله که از مهم‌ترین کارکردهای هیئت‌های اندیشه‌ورز است قبلا نیز انجام می‌شد؛ بنابراین ما تغییر معناداری در ماهیت آن‌ها نمی‌بینیم. نقص دیگر هیئت های اندیشه‌ورز این است که شان اجرایی ندارد و صرفا به ارائه توصیه بسنده می کند لذا نمی تواند به ایده‌های تولیدی خود جنبه عملی ببخشد. البته معتقدم بخشی از ایرادات آن مربوط به تازگی طرح است و بخش دیگر آن به عوامل بیرون از دانشگاه و عدم وجود رابطه قوی میان دانشگاه و دستگاه های اجرایی باز می گردد که البته امیدواریم درآینده با کسب تجارب بیشتر، اتفاقات بهتری بیافتد.

وی در پایان تاکید کرد: کرسی ترویجی که هم‌اکنون تسط اساتید برگزار می شود با سخنرانی عادی که تا پیش از این نیز مرسوم بوده است تفاوتی ندارد؛ پس  شیوه برگزاری کرسی های ترویجی در واحدهای استانی نیز نیازمند اصلاح می باشد و لازم است علاوه بر تغییر عناوین، تلاش کنیم ماهیت آن ها نیز عوض شود و در این روند خروجی کار مورد ارزیابی قرار بگیرد.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1132634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =