تاسیس مجلات جدید با مشکل مواجه است/ برگزاری کرسی‌های ترویجی در هیئت‌های اندیشه‌ورز

رئیس هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: امسال برای اولین بار، یکی از ماموریت‌های هیئت‌های اندیشه‌ورز، برگزاری کرسی‌های ترویجی تعریف شده است.

رئیس دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: اتفاق خوبی که امسال برای اولین بار افتاده، این است که یکی از ماموریت‌های هیئت‌های اندیشه‌ورز، برگزاری کرسی‌های ترویجی تعریف شده است. به این صورت که با حضور اساتید یک نفر به عنوان ارایه دهنده، یک نفر ناقد و یک نفر ناظر، بحثی را مطرح می‌کنند که امتیاز فرهنگی برای ناظر و امتیاز پژوهشی برای ارایه‌دهنده و ناقد به همراه دارد.

مهران صمدی درباره اولین کرسی دانشجویی دکتری کشور که امسال برای اولین بار در واحد تبریز دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، افزود: یک کار ارزشمند که امسال، معاونت علوم انسانی و هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه انجام داد، این بود که به دانشجویان دکتری در این حوزه این مجوز داده شد که علاوه بر مقالاتی که باید برای گرفتن مجوز دفاع ارایه دهند و حداقل  ۵ امتیاز را بگیرند، مجوز برگزاری یک کرسی ترویجی از مقاله مستخرج در رساله هم به آنها داده شد. اولین کرسی دانشجویی دکتری کشور امسال در واحد تبریز انجام شد. یعنی به جای اینکه نمره دانشجو از ۱۸ محاسبه شود از ۱۹ محاسبه خواهد شد. این موضوع اتفاق بسیار مهمی است که هنوز دیگر واحدهای استانی خیلی درگیر این موضوع نشده‌اند که اگر توسط هیئت‌های اندیشه‌ورز معاونت‌های پژوهشی فراگیر شود، بخشی از وابستگی دانشجویان دکتری به مقالات وزارت علوم در رتبه کیو یک یا کیو دو و آی اس آی کاسته خواهد شد.

چالش‌های هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی

مهران صمدی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی هیئت‌های اندیشه‌ورز استان‌ها گفت: چالش‌های ما در این کار استانی نیست، شاید بعضی استان‌ها با این چالش مواجه باشند که رئیس واحد استان از این کار حمایت نکند ولی در استان ما با قدرت از این کار حمایت می‌شود. یا شاید برخی چون فعالیت‌های هیئت اندیشه‌ورز موازی با برخی فعالیت‌های معاونت پژوهش و فناوری معاونت تحصیلات تکمیلی است، گله‌مند از این موازی‌کاری باشند که خوشبختانه در استان آذربایجان شرقی ما این مشکل را هم نداریم. چون معاونین کاملا همراه و هماهنگ و حتی حامی ما هستند. ممکن است برخی واحدها با این چالش مواجه باشند که این هیئت‌ها در جایگاهی نیستند که حق سرپرستی داشته باشند یا به اعضای آن حق‌الزحمه مالی پرداخت شود، ما با این چالش هم خوشبختانه در استان مواجه نیستیم. چالش‌هایی که ما با آن مواجهیم، چالش‌هایی است که بعضا خارج از اختیارات دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی افزود: یکی از چالش‌های ما این است که خیلی مایل هستیم که مجلات علمی پژوهشی جدید راه‌اندازی و تاسیس کنیم ولی طبق قوانین باید تعداد مشخصی دانشیار و استاد تمام داشته باشیم که متاسفانه نداریم. علت آن هم این است فرایند ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، فرایندی است که برای مثال باید مقالات پژوهشی وزارت علوم و مقالات آی اس آی داشته باشید، در این ارزیابی ارتقاء، مجلات دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ نشده یا امتیازی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود که این یک چالش برای ما است. شاید اگر ما ارتقاء مرتبه از استادیار به دانشیار و استاد تمامی پیدا کنیم برای تاسیس مجلات جدید به مشکل برمی‌خوریم که این موضوع  کاملا در اختیار دانشگاه آزاد نیست.

هیئت‌های اندیشه‌ورز دغدغه تعالی علوم‌انسانی دارند 

رئیس هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز درباره حمایت مالی از فعالیت هیئت‌های اندیشه ورز در دانشگاه خاطرنشان کرد: فعالیت‌های  هیئت‌های اندیشه‌ورز به گونه ای است که برای انجام آن خیلی خودمان را درگیر مسایل مالی نکرده ایم، وضعیت مالی دانشگاه آزاد اسلامی مشخص است و نیازی به توضیح و تفسیر ندارد. ما در این دانشگاه بودجه مستقیمی از طرف دولت نداریم که بخواهیم آن را میان نهادهای مختلف دانشگاه تقسیم و حال سهم هیئت اندیشه‌ورز را هم کنار بگذاریم. در آذربایجان شرقی مقدار ناچیزی در حدود ۳۰۰ هزار تومن ظرف دو سال و خرده‌ای که از فعالیت‌های اندیشه‌ورز گذشته است، برای ۴ یا ۵ نفر از اعضای این هیئت که پست اجرایی و مسئولیت ندارند، برای فعالیت در جلسات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه همکارانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دغدغه‌شان مالی نیست، تاکید کرد: همکاران هیئت اندیشه‌ورز بیشتر دغدغه تعالی علوم‌انسانی را دارند چون اگر غیر از این باشد، توان مالی پرداخت آن را نداریم. ردیف بودجه در دانشگاه داریم ولی انقدر مسایل اولویت‌دار وجود دارد که فعلا به این حوزه نمی‌توانیم، بپردازیم. به عنوان مثال، ما امسال هیئت اندیشه‌ورز استان آذربایجان شرقی، هزینه اجرای کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی فضای مجازی همایش ملی حکمت اسلامی را پرداخت کردیم. این همایش را سازمان مرکزی از سال گذشته کلیدش را زد و ۱۳ کمیسیون داشت که یکی از کمیسیون‌ها را برای اجرا به ما سپردند. این کمیسیون برگزار و مقالات جمع‌آوری و برای داوران ارسال شد و نفرات برتر معرفی و پیش همایش برگزار و ۵ نفر سخنران دعوت کردیم که تمام این کارها را با یک میلیون تومان هزینه انجام دادیم.

صمدی افزود: در حال حاضر امتیاز خاصی به اساتید فعال در هیئت اندیشه‌ورز داده نمی‌شود ولی اگر استادی مایل باشد در قالب هیئت علمی نوع الف، حضور موظفی‌اش را با هیئت اندیشه‌ورز همکاری کند، ما از آن استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1123171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =