مطالبه شفافیت آرا نمایندگان از نگاه جریان دانشجویی در سال ۱۴۰۰

جریان دانشجویی در سال گذشته با صدور بیانیه و نامه بارها خواستار تصویب و اجرای طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شفافیت از موضوعات محوری در مباحث کلان حکومت‌داری و اصلاح اداره‌ عمومی کشور و بیانگر جایگاه مردم در نظام اسلامی و نوع رابطه‌ مسئولان با مردم است.

بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یازدهم با شعار شفافیت توانستند رای اعتماد از مردم بگیرند و وارد مجلس شوند؛ اما اکنون در حالی بر صندلی های سبز بهارستان تکیه زده‌اند که خبرهای خوبی از تصویب طرح شفافیت آرا به گوش نمی‌رسد.

با وجود بر زمین ماندن مطالبه مردم در زمینه شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تشکل‌های دانشجویی با صدور بیانیه و نامه در سال ۱۴۰۰ این مطالبه خود و مردم را از مسئولان پیگیری کردند. چرا که مشخص بودن آرای نمایندگان یکی از مولفه‌های مهم شفافیت در عملکرد مجلس است. 

در ادامه بخش‌هایی از متن‌های این نامه‌ها و بیانیه‌ها آورده شده است:

طرح شفافیت مطالبه به حق مردم

۱۱۰ انجمن اسلامی و جامعه اسلامی، انجمن صنفی، نخبگانی با صدور بیانیه‌ای از محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خواستند رسیدگی به طرح شفافیت آرای نمایندگان قبل از مراسم تحلیف ریاست جمهوری باشد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «بسی جای گله و تأسف دارد، نمایندگان مجلس که توقع میرفت به تأسی از امامین انقلاب و بنا به وعده‌های پیش از انتخاب‌شان، بدون ذرهای تعلل و واهمه مواضع خود را شفاف با مردم در میان بگذارند، فرصت‌های پیش آمده برای اجرای شفافیت را به سادگی از دست دادند و متاسفانه شاهد بودیم که تصویب این طرح مهم در نتیج‌های عدم همراهی تعدادی از نمایندگان، از دستورکار خارج شد. طبعا شفافیت آرا مطالبه‌ای به حق و اقل انتظار از سوی مردمی است که به مطالبه این نظام علقه داشته و در مسیر پیشرفت آن از هیچ تلاشی مضایقه ندارند و برای حفظ این انقلاب تا پای جان می‌روند.»

ایرادات طرح شفافیت اصلاح شود

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر لزوم تسریع در تحقق شفافیت در مجلس شورای اسلامی، خواستار اصلاح ایرادات موجود در طرح شفافیت شد.

در  بخشی از این بیانیه عنوان شده است: «جای تعجب و تاسف دارد که اکنون و پس از گذشت بیش از ۶۰۰ روز از آغاز به کار مجلس یازدهم، هم‌چنان شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از سطوح حداقلی مورد انتظار از شفافیت، تحقق نیافته است و مجلس یازدهم به عنوان مجلسی که بنا بود مطالبه‌ی شفافیت در کشور را محقق کند، اکنون در شفاف نمودن خود نیز دچار تاخیر و تعلل است

همچنین در این بیانیه تاکید شده است: از ابتدای روی کار آمدن مجلس یازدهم، ۸ ماه گذشت تا برای اولین‌بار شفافیت در مجلس یازدهم هم مطرح شود، اکنون و پس از گذشت دو سال از عمر مجلس، هم چنان سرنوشت این طرح مشخص نیست. اما نگرانی اینجاست که تحت عنوان اصلاح طرح شفافیت، محدودسازی شفافیت صورت بگیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد آنچه این روزها تحت عنوان نسخه اصلاح شده‌ی طرح شفافیت در نوبت بررسی در صحن قرار دارد، علی‌رغم حرکت رو به جلو و اقدامات مثبت صورت گرفته، ایراداتی نیز دارد و طرح مطلوبی نیست.»

طرح شفافیت آرا در دو راهی دروغ ملی یا تحقق ساختار مردم سالار

اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس از عدم رسیدگی به طرح شفافیت آرا گلایه کرد.

در این نامه خاطرنشان شده است: «چه می‌شود که شعار شفافیت به خصوص شفافیت آرا پس از انتخابات، با، اما و اگرها مواجه می‌گردد؟ با کدام منطق مشروح مذاکرات صحن مجلس باید علنی باشد و پایان زنجیره یعنی رای گیری غیر علنی؟ صراحتا می‌گوییم مردم به شما رای ندادند که بدون تبیین مسائل و جلب نظر آنان برایشان تصمیمی گرفته شود. اکنون در فرصت باقی مانده، طرح شفافیت آرا در دو راهی «دروغ ملی یا تحقق ساختار مردم سالار» قرار دارد. در این تصمیم سرنوشت ساز، تصویب و اجرای درست شفافیت آرا به گونه‌ای که صدق گفتار در عملتان عینبت یابد، می‌تواند مجلس را در مسیر پیشروی به سوی ساختاری مردم سالار هدایت کند که با فراهم آوردن بستری برای مشارکت مردم، افزایش کارآمدی را به همراه خواهد داشت.»

پایان لابی‌گری با تصویب شفافیت آرا

بسیج دانشجویی ۴۰ دانشگاه کشور در نامه‌ای به نمایندگان مجلس، اقدام ناپسند صورت‌گرفته از طرف برخی نمایندگان که از طرح شفافیت آرای نمانیدگان در برابر مردم اعلام حمایت کردند ولی در روز رأی‌گیری به آن رأی منفی دادند را فریب مردم دانستند.

در بخشی از این نامه آمده است: «متاسفانه عده‌ای محافظه کار و یا مغرض مردم را از تحولی مصلحانه در فضای سیاسی کشور محروم کردند که می‌توانست به معنای حقیقی کلمه نظارت مردم بر نمایندگان‌شان را محقق ساخته و هم‌چنین مجلس را از حضور افرادی که قصد سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی‌شان دارند، تصفیه کرده و معنایی تازه به مفهوم خانه‌ملت ببخشد. بی‌شک با تصویب این طرح بساط لابی‌گری‌ها و سیاسی‌کاری‌ها و بده‌بستان‌های سیاسی در مجلس جمع می‌گردید و تنها عامل اثرگذار بر رأی هر نماینده، رضایت مردمی که وی را انتخاب کرده‌اند، می‌گشت و این یعنی تحقق خواست و اراده مردم در حکومت.»

مطالبه شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار تریبون‌های نماز جمعه قرار گیرد

دفتر تحکیم وحدت طی نامه‌ای از ائمه جمعه درخواست کرد تا مطالبه شفافیت آرای نمایندگان  را در دستور کار تریبون‌های نماز جمعه قرار گیرد.

در این نامه بیان شده است: «از آنجا که ائمه جمعه نقش کلیدی در اقامه امر به معروف و نهی از منکر داشته و در سراسر کشور به عنوان یک زنجیره و شبکه به هم پیوسته، از توانایی تمدن سازی و نهادینه ساختن عالی‌ترین گفتمان‌ها در موضوعات ضروری و اصلی کشور برخوردار اند؛ واجب است به عنوان پاسداران اسلام با پرداخت به مسئله شفافیت آرا در نمازهای جمعه ارشاد مسئولان مربوطه را در دستور کار قرار دهند.»

شفافیت آرا؛ احترام به مطالبه مردم

جمعی از تشکل‌های دانشجویی استان اصفهان در نامه‌ای به نمایندگان مجلس  نسبت به امضا طومار حمایت از طرح شفافیت آرا، اعتراض خود را ابراز کردند.

در این نامه انتقادی آمده است: «با توجه به اینکه نمایندگان مجلس یازدهم با وعده تصویب طرح شفافیت، رای مردم را اخذ کرده‌اند بیش از این شایسته نیست عهدی را که با مردم بسته اند به فراموشی بسپارند و لذا شما هم به عنوان نماینده مردم به مطالبه مردمی در این خصوص توجه کنید و به آرا عمومی احترام بگذارید.»

شفافیت آرا گامی برای مبارزه با فساد

۵۱ تشکل دانشجویی دانشگاه‌های استان خراسن رضوی در  بیانیه‌ای به نمایندگان مخالف طرح شفافیت آرا، در مجلس هشدار دادند که در صورت اصرار بر مخالفت خود اجازه ورود آن‌ها به مجلس آینده را نمی‌دهند.

در این بیانیه تصریح شده است: «جای بسی تأسف و تعجب است که  حق شفافیت آرا نمایندگان، چنان در نظر اهالی بهارستان غریب است که احقاق آن علی رغم مطالبه‌ی مکرر توسط آحاد جامعه اعم از نخبگان، فرهیختگان، روحانیون، دانشجویان و از همه مهم‌تر عامه‌ی مردم، مستحق این همه تعلل و ایجاد حاشیه‌های بی‌مقدار و منحرف کننده از اصل است. اقدامی که در جهت کاهش فساد و حاکمیت عدالت و افزایش عزت و اعتماد مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی بسیار ضروری بوده و قطعا گامی اساسی برای نزدیک شدن به شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی و حکومت عدل مهدوی است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1133663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =