شفافیت آرای نمایندگان باعث نزاع سیاسی می‌شود؟

معاون مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ گفت: در حال حاضر هم جناح بندی سیاسی و تسویه حساب‌های جناحی بین نمایندگان وجود دارد و شفافیت آرا عامل ایجاد اخلاف بین آنها نخواهد شد.

مهدی هاشم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شفایت در تمامی امور از جمله آرای نمایندگان مطالبه جدی و به حق مردم و جریان دانشجویی در سال‌های اخیر است. موضوعی که علی رغم انتظار حتی توسط مجلس انقلابی نیز اجرایی نشد.

معاون مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ  با بیان اینکه اولویت و فعالیت اصلی مجلس قانون گذاری و به صورت خاص‌تر نظارت و پیگیری بر قوانین به تصویب رسیده و تعیین حق برای مردم و ایجاد حد و مرز برای  فعالیت مسئولان است، گفت: با توجه به موارد نام برده شده و نقش پر رنگ و تاثیر گذر مجلس، شفافیت آرا نمایدگان لازم است چراکه در نبود شفایت مردم درباره وظایف و فعالیت نمایندگان دچار تردید می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مخالفان اجرای طرح شفافیت آرای نمایندگان عنوان می‌کنند  که این شفافیت باعث ایجاد یا رونق بخشی به نزاع‌های سیاسی می‌شود، گفت: در حال حاضر هم جناح بندی سیاسی و تسویه حساب‌های جناحی بین نمایندگان وجود دارد.

هاشم‌زاده ادامه داد: در حال حاضر آرای نمایندگان مجلس برای مردم یا رسانه‌ها غیر شفاف است چراکه به طور معمول نمایندگان تا حدود زیادی در جریان آرای یکدیگر قرار دارند و شاید بتوان گفت د ر تصمیمات هم تاثیر می گذارند. 

این فعال دانشجویی درباره اینکه آیا در حال حاضر امکان تحقق یافتن و اجرایی شدن طرح  شفافیت آرا از نظر زیر ساختی وجود دارد یا خیر، گفت: هم اکنون آرای نمایندگان در رای گیری الکترونیکی  پنهان است؛ اما اگر رئیس یا هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی صلاح بدانند یا این طرح اجرایی شود، می‌توانند این آرا را به نمایش بگذارنند.

شفافیت محدود به آرای نمایندگان نشود

وی با بیان اینکه شفافیت در مجلس شورای اسلامی نباید تنها به آرای نمایندگان محدود شود، گفت: باید حضور وغیاب نمایندگان در جلسات مجلس نیز شفاف و مشخص باشد. بارها مشاهده شده در جلساتی که قرار است درباره طرح مهمی رای گیری شود، تعداد زیادی از نمایندگان حضور ندارند.

هاشم‌زاه در پایان خاطر نشان کرد: مجلس باید سازو کاری را طراحی کند تا ضمن نظارت دقیق برغیببت نمایندگان؛ مردم نیز در جریان تعداد جلسات غیبت آنها قرار بگیرند.          

انتهای پیام/

کد خبر: 1133806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =