فاضلاب عفونی بیمارستان‌ها وارد محیط زیست می‌شود / بروز بیماری‌های نوپدید دور از انتظار نیست

محبوب‌فر عنوان کرد: بیمارستان‌های سراسر کشور واحدهای تصفیه فاضلاب بیمارستانی ندارند و این فاضلاب عفونی وارد فاضلاب شهری می‌شود و در نهایت وارد زمین‌های کشاورزی خواهد شد.

محمدرضا محبوب‌فر؛ کارشناس و پژوهشگر بحران‌های محیطی و عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  درباره بیشترین دلیل آلودگی آب و خاک گفت: عمده‌ترین منبع آلودگی آب و خاک فاضلاب‌های انسانی و صنعتی است، در بسیاری از نقاط کشور سیستم‌های تصفیه فاضلاب در مناطق مسکونی و واحدهای صنعتی وجود ندارد و این فاضلاب مستقیما وارد محیط زیست شده و باعث آلودگی منابع آب و خاک می‌شود.

بیشتر بخوانید

آلودگی هوا، آب و خاک جان چند میلیون تهرانی را تهدید می‌کند / مدیریت غلط به فلاکت این سرزمین می‌انجامد

او ادامه داد: با توجه به اینکه این فاضلاب‌ها آلودگی میکروبی دارند و به فلزات سنگین آلوده هستند، حضورشان در محیط زیست بسیار خطرناک است. به همین واسطه بیماری‌های نوپدید هم بروز پیدا می‌کنند که حتی علائم متفاوتی با سرطان‌ها دارند. علت اول و آخر این بیماری‌ها آلودگی‌های محیط زیست است.

این کارشناس بحران‌های محیطی توضیح داد: علاوه بر اینکه فاضلاب‌های خام مستقیما وارد محیط زیست می‌شوند، حتی در بسیاری از تصفیه خانه‌ها هم فاضلاب ناقص تصفیه می‌شود و نظارتی هم بر تصفیه فاضلاب انسانی و صنعتی وجود ندارد.

محبوب‌فر با اشاره به ورود فاضلاب‌های عفونی بیمارستان‌ها به محیط زیست عنوان کرد: بیمارستان‌های سراسر کشور واحدهای تصفیه فاضلاب بیمارستانی ندارند و درحالی که باید فاضلاب آن‌ها جدا از فاضلاب شهری دفن شود اما این فاضلاب عفونی وارد فاضلاب شهری می‌شود. فاضلاب بیمارستانی عفونی و خطرناک و حتی حاوی موارد رادیواکتیویته است. بیمارستان‌هایی هم که واحد تصفیه فاضلاب دارند، به درستی از آن بهره برداری نمی‌کنند و این فاضلاب آلوده در زمین‌های اطراف بیمارستان پخش می‌شود و در نهایت وارد زمین‌های کشاورزی خواهد شد که این موضوع برای سلامت عمومی جامعه خطرناک است.

او در پاسخ به این سوال که آیا مافیایی در مدیریت فاضلاب وجود دارد یا خیر توضیح داد: مافیایی در مدیریت فاضلاب وجود ندارد اما در حوزه محیط زیست شاهد بی‌توجهی و کم توجهی هستیم. بسیاری از واحدهای تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کشور تجهیزات فرسوده و مستهلک دارند و سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام نمی‌شود. تصفیه‌خانه‌ها مجبور می‌شوند که قطعات فرسوده خود را بارها استفاده کنند و همین موضوع باعث می‌شود که بهره‌وری مطلوب نداشته باشند. شاهد آن هستیم که کشورهای همسایه از سیستم فاضلاب پیشرفته استفاده می‌کنند اما ایران اندر خم یک کوچه است و نوسازی انجام نشده است. از طرفی هزینه احداث واحد جدید بالاست و اعتبار و بودجه کافی وجود ندارد. علاوه بر این واردات قطعات هم مشکلاتی دارد.

محبوب‌فر بیان کرد: من امروز مطلع شدم که خود دستگاه قضایی که حفظ محیط زیست باید یکی از محورهایش باشد، فعالیت‌های معدن کاوی در آمل مازندران روستای چلاو را قانونی اعلام کرده است یا در جزیره آشوراده چندین آتش‌سوزی رخ داده و مناطق حفاظت شده بسیاری تخریب شده است. این‌ها نشان می‌دهد که محیط زیست اولویت مسئولان نیست.

او تاکید کرد: زمانی محیط زیست اولویت نباشد نمی‌توان انتظار داشت که فاضلاب‌ها وارد منابع آب و خاک نشوند و در نهایت در زنجیره غذایی انسان‌ها ورود کرده و بیماری ایجاد نکنند. مافیای اقتصادی در این مورد دخیل است و انقدر قدرت نفوذ بالایی دارد که حتی اجازه شنیده شدن صدای رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست را هم نمی‌دهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1134192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =