سلامت قلب و عروق خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد وضعیت سلامت بدن به‌ویژه قلب و عروق با خطر ابتلا به بیماری‌ها و اختلال‌های مرتبط با آلزایمر از جمله دمانس در سالمندی ارتباطی نزدیک دارد.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد وضعیت سلامت بدن به‌ویژه قلب و عروق با خطر ابتلا به بیماری‌ها و اختلال‌های مرتبط با آلزایمر از جمله دمانس در سالمندی ارتباطی نزدیک دارد.

بیشتر بخوانید:

سه عامل مرتبط با قلب که بیشترین خطر زوال عقل را دارند

فشار خون در سنین بالا چه تاثیری بر روی مغز دارد؟

اختلالی که پیش‌زمینه آلزایمر خواهد بود

این مطالعه بر اساس پایش وضعیت ۶۴۹ هزار و ۶۰۵ نفر افراد بین ۳۰ تا ۹۵ سال در بیمارستان دولتی وترنس واشنگتن در آمریکا و طبق سنجش تنفس عمیق توسط دکتر زمرینی عصب شناس درمانگاه تحقیقاتی ارواین و استاد عصب شناس دانشگاه جرج واشنگتن و همکارانش انجام شده است. 

 مشارکت کنندگان در این مطالعه پیشتر از جهت بیماری ها و اختلالات مرتبط با آلزایمر از جمله دمانس معاینه نشده بودند و در این مطالعه تمرین روی تردمیل به عنوان بخشی از فعالیت روزانه آنها در نظر گرفته شد.

دانشمندان آمار به دست آمده از هر یک از مشارکت کنندگان را از جهت ابتلا به علائم فراموشی مرتبط با آلزایمر در این افراد در بازه زمانی متوسط هشت سال و هشت ماه بررسی کردند. 

مشارکت کنندگان در این مطالعه به پنج گروه بر اساس شاخص سوخت و ساز بدن از کمترین تا بالاترین سطح سلامت تقسیم شدند، به طور متوسط از ۳.۸ تا ۱۱.۷ شاخص سوخت و ساز. یافته های دانشمندان نشان داد افرادی که از سلامت کمتری برخوردار بودند با خطر بیشتر ابتلا به فراموشی و دیگر اختلالات مرتبط با آلزایمر مواجه هستند و بر عکس افرادی که از سلامت بیشتری برخوردار اند، کمتر احتمال دارد به آلزایمر مبتلا شوند. 

زمرینی استاد عصب شناسی در این زمینه گفت: این مطالعه نشان داد رابطه عمیق و مشخصی بین سلامت قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر وجود دارد. این امر یعنی هرچقدر یک فرد از این جهت سالم تر باشد، خطر ابتلا به آلزایمر در صورتی که مستعد باشد دیرتر روی می دهد. 

وی افزود: همچنین دانشمندان دریافتند سالم ترین افراد ۳۳ درصد کمتر به آلزایمر و بیماری های مرتبط آن مبتلا می شوند، به همین شکل افراد رتبه بعدی از جهت سلامت ۲۶ درصد کمتر، افراد دسته سوم ۲۰ درصد کمتر و دسته چهارم ۱۳ درصد کمتر به این بیماری مبتلا می شوند. 

دکتر اسکات کیسر استاد موسسه عصب شناسی سانتامونیکا هم در این مورد به گزارشی از مجله لنست در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس این گزارش ۱۲ عامل خطر قابل تعدیل و تغییر وجود دارد که با ۴۰ درصد از موارد ابتلا به خطر فراموشی در سراسر جهان مرتبط است. در صورتی که فرد بیمار عوامل ژنیتیکی را داشته باشد لازم است بر سلامت قلب و عروق خود بیشتر توجه کند.

گزارش کاملی از این مطالعه به هفتاد و چهارمین انجمن سالانه عصب شناسان امریکا ۲ تا هفت آوریل (۱۳ تا ۱۸ فروردین ۱۴۰۱) در سیاتل ارایه می شود. 

منبع:مدیکال‌نیوز تودی

انتهای پیام/

کد خبر: 1134554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =