وزارت علوم با تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی کشوری مخالف است

دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی گفت: مبحث تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور مطرح شده، اما وزارت علوم با آن مخالفت کرده؛ زیرا بر این باور است که هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد؛ به همین دلیل ضروری نمی‌داند اتحادیه شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور تشکیل شود. 

حمید بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به ضعف عملکرد شورای مرکزی نظارت بر وضعیت صنفی دانشجویان اظهار کرد: این شورا از اعضای سازمان امور دانشجویان تشکیل شده و دانشجویان در آن حضور چندانی ندارند، این شورا در چند سال اخیر کارکرد نظارتی چندانی بر شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور نداشته است؛ این در حالی است که بسیاری از تشکل‌های دیگر مانند انجمن‌های علمی اتحادیه کشوری بوده اما شورای صنفی دانشگاه‌ کشور که به طور مستقیم مطالبات دانشجویان را پیگیری می‌کند، فاقد این اتحادیه است.

وی ادامه داد: ضرورت تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی در دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم به خوبی احساس می‌شود؛ پیگیری مطالبات دانشجویان با توجه به ارتباط این شورا با مراجع بالاتر نیز افزایش پیدا می‌کند. در صورت تشکیل این اتحادیه برای دانشجویان مرجع بالاتری از جنس خودشان وجود دارد و در صورت محقق نشدن مطالباتشان در دانشگاه، در راستای احقاق حق آنان تلاش خواهد کرد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی گفت: مبحث تشکیل اتحادیه شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور مطرح شده، اما وزارت علوم با آن مخالفت کرده؛ زیرا بر این باور است که هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد؛ به همین دلیل ضرورت ندارد اتحادیه شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور تشکیل شود. 

وی افزود: مشکلات دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌ها به صورت مشترک است، از جمله این مشکلات می‌توان به مبحث تغذیه اشاره کرد. نرخ غذای دانشجویی در تمام کشور یکسان است، امکانات خوابگاه‌ها نیز باید تا حدودی یکسان باشد، چه در دانشگاه‌های بزرگ و چه در دانشگاه‌های کوچک باید عدالت آموزشی یکسان باشد. به همین منظور تشکیل اتحادیه مرکزی ضروری به نظر می‌رسد. در این صورت مطالبات دانشگاه‌های کوچکی که فاقد شورای صنفی هستند توسط این شورا پیگیری می‌شود. 

بیرانوند با ذکر مثالی یادآور شد: اگر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی نتوانست به هر دلیلی مطالبات دانشجویان را پیگیری کند، می‌تواند مشکلات خود را به دور از سیاست‌های اداری به گوش اتحادیه مرکزی برساند در نتیجه مطالبه دانشجویان سریع‌تر به گوش مسئولان وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان می‌رسد و می‌توان به حل مشکلات دانشجویان در سریع‌ترین زمان ممکن امیدوار بود. از طرفی با تشکیل این اتحادیه، روحیه مطالبه‌گری در دانشجویان تقویت شده و افراد بیشتری برای فعالیت‌های صنفی داوطلب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: شوراهای صنفی به مسئولان پیشنهاد دادند در صورتی که امکان تشکیل اتحادیه مرکزی شوراهای صنفی وجود ندارد، هر دانشگاه می‌تواند سالانه می‌تواند میزبان شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور شود. در این صورت مشابه انجمن‌های اسلامی گردهمایی با حضور این تشکل دانشجویی و مسئولان مربوطه تشکیل شده و مطالبات دانشجویان در این جلسه مطرح می‌شود. شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت می‌توانند به راحتی با مسئولان ارتباط برقرار کرده و مطالباتشان را از این طریق پیگیری کنند.

دبیر شورای صنفی دانشگاه خوارزمی گفت: متاسفانه شوراهای صنفی در سطح منطقه همگرایی و مشارکت لازم را ندارند و هر شورای صنفی مسیر خاص خود را طی می‌کند، این اقدام به تعطیلی برخی از شوراهای صنفی منتج خواهد شد. شوراهای صنفی قرار است در نامه‌ای به وزیر علوم تشکیل اتحادیه مرکزی شورای صنفی که مطالبه بسیاری از دانشجویان کشور است را مجددا اعلام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =