خطیب‌زاده: بخشی از منابع ارزی ایران آزاد می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره روند مذاکرات گفت: منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ماست و نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم چراکه آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، خطیب زاده درخصوص نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور مبنی بر شروط توافق هسته‌ای؛ گفت: صدای نمایندگان ملت در طی مذاکرات 11 ماه گذشته همواره شنیده شده است. متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم. البته روشن است با راهبری شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت خارجه، خطوط قرمز تابع النعل بالنعل رعایت شده است. اگر هم مواردی به نتیجه نرسیده دلیل اصلی آن عدم پاسخگویی طرف مقابل در چارچوب تعیینی است. اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‏‌آمد. ما با پافشاری بر خطوط قرمز ان‌شاءلله جلو می رویم.

بیشتر بخوانید: احتمال واریز ۷ میلیارد دلار دارایی مسدودی ایران

انتفاع اقتصادی و قطعی مردم ایران از رفع تحریم‌ها اهمیت دارد

سخنگو درخصوص دورنمای مذاکرات با توجه زیاده خواهی طرف آمریکایی؛ گفت: ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه 2231 دارد. متأسفانه ایالات متحده تلاش می‌کند و انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری را حفظ کند. آنچه برای ما حائز اهمیت است انتفاع اقتصادی و قطعی مردم ایران از رفع تحریم‌هاست. سدهایی را طرف آمریکایی پیاده کرده که منافع مردم از برجام به حداقل برسد. ما با آگاهی کامل این موارد را به طرف مقابل اعلام کردیم.

تحت تاثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی‌گیریم. منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای ماست و نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم چراکه  آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است. متعهدیم که به یک توافق خوب برسیم و اگر برسیم حتما عازم وین خواهیم بود.

واکنش به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل

وی درخصوص تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل؛ گفت: حقوق بشر ارزش والایی است اما مسلم است که حقوق بشر نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و سازوکارهای ملل متحد نباید سوء استفاده برای اغراض کشورهای خاص قرار بگیرد. متأسفانه طی دهه های گذشته بارها این سازوکارها مورد سوءاستفاده کشورهای غربی و آمریکا قرار گرفته است.

شورای حقوق بشر باید وظایف خود را غیرسیاسی و غیرتقابلی پیگیری کند. آنهایی که تلاش می کنند شورای حقوق بشر را تبدیل به ضد خود کنند، مسیر اشتباهی را طی می کنند.

جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی رای منفی داد از این بابت که جلوگیری کند از این‌که حقوق بشر قربانی اصلی این اقدامات سیاسی شود. این قطعنامه تماماً سیاسی بوده و برای سوءاستفاده از سازوکارهای ملل متحد برای پیشبرد اهداف سیاسی کشورهای غربی بوده است. ما اکیداً توصیه می کنیم که حقوق بشر باید در چارچوب خود پیگیری شود و کسی اجازه ندهد چنین قطعنامه هایی عضویت در شورای حقوق بشر را مشمول ملاحظات سیاسی کند. این خلاف جهان شمولی ارزش والای حقوق بشر است.

دو ملت ایران و افغانستان دو ملت نزدیکی به هم هستند

خطیب زاده درخصوص موج ایران هراسی در افغانستان و موج افغان هراسی در ایران؛ گفت: ایران بیش از 4 دهه گذشته میزبان کریمانه‌ای بوده برای همسایگان و عزیزانش در افغانستان. بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه موج بلاانقطاعی از آوارگان افغانستانی است. همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می‌بینیم که با ما زندگی می‌کنند و از تمامی یارانه‌ها و امکانات مردم ایران به صورت یکسان استفاده می‌کنند. متاسفانه برخی تلاش می‌کنند اینها نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در افغانستان ایجاد کنند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند تا واقعیات را تبدیل به مجاز کنند و در ذهن و جان عزیزان در افغانستان منتقل کنند یا برخی در داخل ایران موج افغانستان هراسی ایجاد کنند. دو ملت ایران و افغانستان دو ملت نزدیکی به هم هستند.

هیأت حاکمه سرپرستی فعلی افغانستان باید به مسؤولیت خود عمل کند موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسؤولیت بر دوش یک همسایه قرار بگیرد و هر چه ایران تلاش کند ظرفیت‌های ما محدود است.

کد خبر: 1136227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =