عده‌ای با رابطه مجوز نگهداری حیوان وحشی می‌گیرند / نقش دوربین به دست‌ها در مرگ پلنگ قائم‌شهر

روز گذشته یک قلاده پلنگ و خرس وارد محیط شهری و روستایی شده بودند که در نهایت خرس به دلیل آسیب‌هایی که در اثر کتک خوردن دیده بود و پلنگ به دلیل شلیک گلوله تلف شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ویدیوی حضور پلنگ در قائم شهر و روز بعد حضور یک خرس در روستا یکی از پربازدیدترین ویدیوهای فضای مجازی بود که در نهایت هر دو حیوان تلف شدند اما این اتفاق ابعاد مختلفی دارد و بررسی ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که چقدر با رسیدن به نقطه مطلوب حفظ حیات وحش فاصله داریم.

بیشتر بخوانید

ادامه زنده‌گیری‌های ناموفق؛ این‌بار یک خرس تلف شد + فیلم

احتمال اهلی بودن پلنگ قائم شهر

عرب رئیس اداره حفاظت محیط زیست قائم شهر در توضیح ماجرای پلنگ و دلیل حضور این حیوان در خیابان گفت: هنوز اطلاعات مشخصی از اینکه این پلنگ چگونه و از کدام ناحیه و منطقه به یکی از خیابان‌های اصلی قائم شهر وارد شده یا اینکه تحت نگهداری شخصی بوده است در دست نیست.

او می‌گوید: جثه حیوان نشان از خانگی بودن آن می‌دهد ولی جسارت و دوندگی آن عجیب وغریب بود که باید با انجام آزمایش‌ها مشخص شود این حیوان خانگی است یا از طریق جنگل وارد شهر شده است.

کورس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست هم مازندران گفت: پلنگ وارد یکی از خانه‌های مسکونی شد و در مسیر به دو مامور نیروی انتظامی حمله و آن‌ها را زخمی کرد.

او افزود: در حین تعقیب نیروهای حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی پلنگ به سمت دیگر شهر فرار کرد و برای جلوگیری از وحشت بیشتر مردم، یکی از ماموران به سمت پلنگ شلیک تا مانع از جراحت بیشتر به ماموران انتظامی شود.

زنده‌گیری اشتباه خرس

روز بعد اهالی یکی از روستاهای اردبیل که قصد زنده‌گیری یک خرس را داشتند، پس از کتک زدن حیوان و از پا انداختن آن، خرس را زیر لاستیک تراکتور نگه‌داشته بودند تا به زعم خود مانع فرار آن شوند اما این کار باعث شکستگی استخوان پا و لگن و آسیب ستون فقرات حیوان شد.

نیروهای محیط‌زیست خرس را از اهالی روستا تحویل گرفتند و به کلینیک حیات‌وحش بردند اما حیوان به دلیل خون‌ریزی داخلی و آسیب‌دیدگی ستون فقرات تلف شد.

دو نکته در این بین وجود دارد که اگر پلنگ توسط  فردی نگهداری می‌شد چرا محیط زیست با این کار مقابله نکرد و نکته بعدی این است که چرا آموزش کافی در خصوص زنده گیری این قبیل حیوانات وجود نداد؟ برای مشخص شدن ابعاد موضوع گفت‎‌وگویی داشتیم با یک دامپزشک و کارشناس حیات وحش که در ادامه می‌خوانید.

ایمان معماریان؛ دامپزشک و کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که نگهداری گونه‌های حیات وحش چه خطراتی دارد، گفت: نگهداری از گونه‌هایی که حیوان حیات وحش هستند در خانه می‌تواند مشکلات متعددی داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین مشکلات، آسیب‌هایی است که به جمعیت طبیعی آن‌ها در طبیعت وارد می‌شود. جدا کردن آن‌ها از طبیعت باعث می‌شود که جمعیتشان کم شود و توانایی تولیدمثل را از دست بدهند.

او افزود: علاوه بر این بیماری‌های مشترکی میان انسان و حیوان وجود دارد و بیشتر این حیوانات به صورت قاچاق وارد می‌شوند و می‌توانند بیماری‌هایی به انسان منتقل کنند و در مقابل از انسان هم بیماری بگیرند که بعضی از آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد و مشکلات جدی را ایجاد کند.

این کارشناس حیات وحش عنوان کرد: تعارض میان انسان و حیات وحش در این شرایط بیشتر می‌شود زیرا هر لحظه امکان دارد که این حیوان از محیط خانه فرار کرده و وارد محیط شهری شود. حضور حیوان حیات وحش در محیط شهری باعث ترس مردم می‌شود و ممکن است که مردم به حیوان آسیب بزنند. علاوه بر این مردم دید بدی نسبت به حیات وحش خواهند داشت زیرا احساس می‌کنند که ممکن است خطرناک باشند.

نگهداری حیات وحش برای قدرت‌طلبی

او با اشاره به اینکه قوانین و نظارت کافی درخصوص نگهداری حیوانات حیات وحش در خانه در ایران وجود ندارد، بیان کرد: تمام این موارد و مهم‌تر از همه آسیبی که به جمعیت این حیوانات در حیات وحش وارد می‌شود باعث شده که در دنیا اجازه نگهداری حیوانات حیات وحش در خانه را ندهند. در ایران هم قوانینی مبنی بر این داریم اما متاسفانه هم خود قانون کافی نیست و هم نظارت اجرایی درستی وجود ندارد. بعضا برخی افراد با کمک روابطی که دارند، اجازه می‌گیرند که برخی حیوانات را به صورت خصوصی در خانه نگهداری کنند و شاید این کار احساس قدرت به فرد می‌دهد که به جای حیوانات خانگی معمول شیر و ببر و پلنگ نگه می‌دارد. این افراد که در ایران هم تعدادشان کم نیست با استفاده از روابط مجوزهای اختصاصی می‌گیرند.

خطرات رام کردن حیوان وحشی

او در پاسخ به این سوال که آیا این تصور درست است که با نگهداری حیوان حیات وحش از زمانی که کوچک است، این حیوان را اهلی می‌کند یا خیر، توضیح داد: تعریفی که از اهلی و وحشی جا افتاده، اشتباه است. اهلی از ترجمه کلمه domesticated و وحشی از ترجمه کلمه wildlife وارد فارسی شده است و اهلی به حیواناتی گفته می‌شود که با دست‌کاری‌های ژنتیکی و انتخاب‌های مصنوعی انسان تغییر پیدا کرده‌اند و تبدیل به حیوان دیگری شده‌اند که برای انسان سود داشته باشند و این‌ها حیوانات طبیعی نیستند که بتوانند در حیات وحش زندگی کنند.حیوانات حیات وحش در اثر میلیون‌ها سال تکامل در زیستگاه طبیعی خود به وجود آمده و در چرخه‌های زیستی متعادلی زندگی می‌کنند.

معماریان توضیح داد: اگر انسان این‌ها را رام هم کند، تبدیل به حیوان اهلی نخواهند شد. البته مراحل رام کردن هم در بسیاری از حیوانات با خشونت بسیار زیاد همراه است و از کوچکی از مادر جدا می‌شوند و مشکلات تغذیه‌ای پیدا می‌کنند. به هر حال ممکن است که بعد از رام شدن هم خطرات جدی داشته باشند و اذیت‌هایی که این مدت برای رام شدن تحمل کرده‌اند را جبران کنند.

در مواجه با حیوان وحشی محیط را ترک کنید

این کارشناس حیات وحش ضمن انتقاد به نحوه مدیریت زنده‌گیری پلنگ و خرس گفت: مدیریت تعارض بین حیات وحش و انسان علم گسترده‌ای است که متاسفانه دانش آن در ایران ما به صورت واضح وجود ندارد. یکی از اصول اولیه و اصلی این است که تا جایی که می‌توانید استرس حیوان را کم و منطقه را خلوت کنید و باید از نیروی انتظامی یا هر ارگانی برای دور کردن مردم استفاده کرد.

او ادامه داد: مسئولان مربوطه باید دانش زنده‌گیری را داشته باشند و در مورد خرس دیدیم که اصلا نمی‌دانستند که چطور باید زنده‌گیری کنند. نباید به اندام خلفی، پشت و شکم حیوان دارت (تیر برای بیهوشی) زد. در مورد خرس شاهد این بودیم که با طناب حیوان را به تراکتور بستند یا در مورد پلنگ حیوان مدت زمان طولانی در معرض استرس بود و نتوانستند که در زمان درست بیهوشش کنند و مجبور به شلیک گلوله شدند. این‌ها نشان می‌دهد که ما دانش مدیریت تعارض میان انسان و حیات و وحش را نداریم.

معماریان بیان کرد: در مورد مردم هم دچار ضعف فرهنگی هستیم و نه فقط در مورد پلنگ بلکه حتی در تصادفات هم شاهد این هستیم که مردم تجمع کرده و فیلم می‌گیرند و این کار مدیریت سانحه را دشوار می‌کند. زمانی که شما حیوان حیات وحش را در منطقه‌ای غیرمتعارف می‌بینید، باید از منطقه دور شوید و به مسئولان اطلاع دهید. مردم حتی می‌توانند با ۱۱۰ تماس گیرند و پلیس خود به ارگان مربوطه اطلاع خواهد داد. وظیفه اصلی فرد عادی ترک منطقه است نه اینکه دیگران را هم خبر کند و با سر و صدا فیلم بگیرد. این کار استرس بیشتری به حیوان وارد می‌کند و احتمال آسیب آدم‌ها هم بیشتر می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، بر اساس  قانون شکار و صید، خرید، فروش و نگهداری، کلیه جانوران وحشی بدون اخذ مجوز قانونی ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و علاوه بر این محیط زیست هم باید درخصوص چرایی اعطای مجوز به برخی برای نگهداری حیوان وحشی پاسخگو باشد و از طرفی این حیوانات ثروت ملی هستند و توجه به زنده‌گیری آن‌ها اهمیت دارد و نیروهای آتش نشانی، پلیس و غیره باید مهارت کافی داشته باشند. علاوه بر این فرهنگسازی بین مردم به ویژه در مناطقی که احتمال حضور حیوان وحشی حتی با درصد کم در شهر وجود دارد، اهمیت دارد و مردم را باید آگاه کرد در مواجهه با شرایط این چنینی چطور عمل کنند تا دیگر شاهد اتفاقات تلخی از این دست نباشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1138049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعیدی IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      4 0
      اینا به انسانها رحم نمیکنن چه برسه به حیوانات بی گناه