بحران کمبود معلم در انتظار آموزش و پرورش /  شلوغی مدارس در حاشیه شهر دردسرساز شده است

مصطفی اسدی گفت: آموزش و پرورش باید برای مهر سال جدید به فکر جبران کمبود نیرو باشد وگرنه بحران قطعی خواهد بود.

مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص کمبود نیرو در این سازمان گفت: در بحث نیروی انسانی آموزش و پرورش فاجعه‌ای در حال رخ دادن است. در حال حاضر بسیاری از معلمانی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند، در انتظار اعمال رتبه ‌بندی هستند تا بازنشستگی خود را اعلام کنند. بالغ بر ۳۰۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت. در واقع بیش از یک سوم نیروی انسانی بازنشسته خواهند شد. ظرفیت دانشگاه فرهنگیان هم سالانه کمتر از ۵۰ هزار نفر است و این میزان خلا نیروی انسانی را پر نمی‌کند.

بیشتر بخوانید

اجرای رتبه‌بندی معلمان در یک ماه آینده

او ادامه داد: به همین دلیل آموزش و پرورش ناچار می‌شود که به استفاده از خرید خدمات آموزشی و غیره رو بیاورد. بعضا شاهد حضور نیروهایی با رشته‌های غیرمرتبط در کلاس‌های درس هستیم و این بر کیفیت آموزشی تاثیر می‌گذارد. یکی از راهکارهای جبران کمبود نیرو که ارائه می‌شود، بازگرداندن بازنشستگان به کار است اما ۱۵ تا ۲۰ درصد آن‌ها را می‌توان بازگرداند. یا مثلا گفته می‌شود که به نیروهایی که در حال حاضر وجود دارند، اضافه کار بدهند. آموزش و پرورش باید برای مهر سال جدید به فکر جبران کمبود نیرو باشد وگرنه بحران قطعی خواهد بود.

اسدی توضیح داد: دو سال کرونا آموزش و پرورش را نجات داد تا خلا نیروی انسانی احساس نشود اما باز شدن مدارس این بحران را آشکار خواهد کرد. در مدت کرونا به دلیل تعطیل شدن برخی از مشاغل مردم مجبور شدند که فرزندان خود را از بخش غیردولتی به بخش دولتی بیاورند یا به دلیل مشکلات اقتصادی به حاشیه شهرها رفته‌اند. من تقاضا می‌کنم که اداراتی که کارمند مازاد دارند و در رشته‌های مرتبط تحصیل کرده‌اند را به عنوان مامور به آموزش و پرورش بفرستند.

او اضافه کرد: جذب معلمان با سابقه غیرانتفاعی هم یکی از راه‌هاست اما سازو کار استخدامی آن‌ها متفاوت است و از طرفی ممکن است با کمبود نیرو در بخش غیردولتی مواجه شویم. امروز با تراکم دانش‌آموز در حاشیه شهرها مواجهیم و این کیفیت آموزشی را تحت تاثیر قرار داده است. آموزش و پرورش نباید متولی نیروی انسانی باشد باید نشست‌های هم‌اندیشی و بین دستگاهی برگزار شود و از سازمان برنامه و وزارت کشور هم حضور داشته باشند. مجلس و کمیسیون آموزش باید به موضوع ورود کنند البته مطرح شده اما باید فرادستگاهی موضوع را حل کرد.

اسدی عنوان کرد: امروز اوضاع به قدری بد شده که دبیر ادبیات و فیزیک را به دلیل کمبود نیرو در مقطع ابتدایی به این قسمت می‌فرستیم درحالی که برای این بخش آموزش ندیده‌اند. در مقطع ابتدایی کمبود نیروی شدید وجود دارد و ضربه این موضوع را کشور خواهد دید. مصداق واقعی جهاد تبین در آموزش و پرورش است و باید به این موضوع توجه شود. اگر بازمانده از تحصیل داریم این موضوع را باید وزارت کشور پاسخ دهد.  ازدواج‌های پیش از موعد هم بازماندگان تحصیل را بیشتر کرده است. امیدواریم که این شرایط بهبود پیدا کند و هفته معلم را هم خدمت همکاران عزیز تبریک می‌گویم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1138678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =