تشکل‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت/ از اعتراض به شهادت خبرنگار فلسطینی تا انتقاد از اجرای نادرست جراحی اقتصادی دولت

اخباری مانند انتقاد دانشجویان به حذف ارز ترجیحی، محکومیت شهادت خبرنگار فلسطینی و دستگیری کارمند سابق داداگستری کشور از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های دانشجویی در هفته چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت عمده فعالیت و تمرکز خود را معطوف به مسائل اقتصادی دولت کرده بودند. به عنوان مثال ۱۰ دفتر جنبش عدالتخواه دانشجویی نسبت به ابهامات حذف تدریجی دولت واکنش نشان داده و بیانیه‌ای در این باره صادر کردند.

از جمله دیگر عناوین مهم حوزه تشکل‌های دانشگاهی می‌توان به «اعتراض به شهادت خبرنگار فلسطینی»، «تجمع دانشجویی-مردمی مقابل سفارت فلسطین» و غیره اشاره کرد. ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار تشکل‌های دانشجویی را در هفته‌ای چهارم اردیبهشت آورده است:

واکنش ۱۰ دفتر جنبش عدالتخواه دانشجویی به ابهامات حذف ارز تدجیحی از سوی دولت 

۱۰ دفتر عضو اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیانیه‌ای از نبود برنامه مناسب برای حذف ارز ۴۲۰۰ نزد دولتمردان انتقاد کردند. 

این دانشجویان منتقد در بخشی از این نامه بیان کردند که اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی و اعطای یارانه نقدی به مردم، جنجال‌ برانگیزترین اتفاق روزهای اخیر است که ابهامات بسیاری در رابطه با هدف دولت از اجرای این طرح، در میان مردم، نخبگان و کارشناسان به وجود آورده است. ۱۰ دفتر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با صدور بیانیه‌ای نسبت به ابهامات حذف ارز ترجیحی و طرح دولت برای جراحی اقتصادی واکنش نشان دادند.

این دفاتر دانشجویی عضو جنبش عدالتخواه اهداف اجرای این طرح را مبارزه با قاچاق، مبارزه با رانتخواران، تامین امنیت غذایی،  اصلاح نظام توزیع کالای اساسی و رصد پذیر کردن زنجیره، ناتوانی دولت در تامین ارز ترجیحی دانستند.

در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: چنین به نظر می‌رسد از آنجایی که دولت سنجه و خط قرمز مشخصی برای سیاست‌های اقتصادی خود اتخاذ نکرده، امروز ما با این ابهامات و نارسایی‌ها در تعیین هدف طرح حذف ارز ترجیحی مواجهیم. بنظر می‌رسد که اگر سفره مردم و قدرت خرید آحاد جامعه خط قرمز دولت بود، به هیچ عنوان این سیاست با این شیوه و در این زمان اتخاذ نمی‌شد؛ لکن گیجی دولت اوضاع را به حدی رسانده‌است که امروز حتی کارشناسان و اقتصاددانان حامی حذف ارز ترجیحی هم مخالف سیاست اجرا شده‌اند.

دولت سوئد عدالت را فدای اغراض یک گروه تروریستی نکند

دو اتحادیه بزرگ دانشجویی یعنی جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج دانشجویی همانند سایر اقشار جامعه یا کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به دستگیری حمید نوری کارمند سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای اعتراض خود را به این موضوع نشان دادند. 

دانشجویان در این بیانیه ضمن محکوم کردن برگزاری دادگاه آقای نوری به هر شکل و صدور هر گونه حکمی بیان کردند که از دولت سوئد می‌خواهیم حسن نیت جمهوری اسلامی ایران را با اقدام عملی متناسب پاسخ داده و عدالت را فدای اغراض سیاسی یک گروه تروریستی که چهار دهه پیش از این توسط ملت ایران اخراج شده اند نکند.

همچنین دانشجویان از مسئولان وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مربوطه درخواست کردند تا ضمن دنبال کردن این پرونده تا حصول نتیجه مطلوب، ریشه کنی شجره خبیثه منافقین در کشورهای خارجی را به طور جدی مورد پیگیری قرار دهند.

تجمع دانشجویی-مردمی مقابل سفارت فلسطین برگزار شد

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران و فعالان فلسطین ساکن ایران، در واکنش به شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره به دست سربازان رژیم غاصب صهیونیستی در مقابل سفارت فلسطین تجمع کردند. همچنین دانشجویان با روشن کردن شمع با مردم مظلوم فلسطین ابراز همدردی کردند و شعارهایی مبنی بر محکومیت این اقدام سر دادند.

دولت قدرت خرید خانوار را خط قرمز خود بداند

براساس قانون دولت ملزم به حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی شده است؛ اما اجرای این فرآیند قانونی تاثیراتی روی قیمت‌ها داشته که به واسطه آن شاهد افزایش نگرانی‌ها در بین آحاد مختلف جامعه به ویژه هستیم. اگر چه دولت سیزدهم خود را ملزم به حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه می‌داند؛ اما باید بپذیریم که در حال حاضر مسائل معیشتی به معضل اصلی خانوارهای ایرانی تبدیل شده است.

در این رابطه امیر حسین مهدوی مسئول سابق مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در فروردین ۹۷ متولد شد. در ابتدا دولت وقت در اقدامی عجیب و در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی است. اعلام کرد که ما به همه و به هر میزان که بخواهند ارز تخصیص میدهیم! در همان زمان دولت برای اقلامی همچون زین اسب، دسته بیل و اقلامی از این دست هم ارز ۴۲۰۰ تخصیص میداد؛ البته هر چه جلوتر آمدیم این تخصیص‌ها کمتر و کمتر شد تا آنجا که در ۱۶ مرداد ۹۷ این اقلام به ۲۵ قلم و اردبهشت ۹۷ به ۱۸ قلم کاهش یافت و اکنون داریم درباره ارز گندم، روغن خام، خوراک دام، دارو و تجهیزات پزشکی صحبت میکنیم؛ پس اکنون در حقیقت درباره حذف ارز کالاهای اساسی مردم صحبت میکنیم. اولین نکته مثبت در فرآیند حذف ارز ۴۲۰۰ هماهنگی خوب از تیم اقتصادی دولت است که در قبل از این تصمیم کمتر تیم اقتصادی اینگونه هماهنگ بودند.

وی معتقد است که موافقان دلایل عمده حذف ارز ۴۲۰۰ را قاچاق کالاها، کمبود کالاها بخصوص گندم به دلیل جنگ اوکراین و روسیه، رانت بسیار گسترده و بروز کسری بودجه می‌شمارند؛ البته همین دلایل مخالفانی نیز دارد از جمله اینکه استدلال شده که دولت برای ارزان نگه داشتن کالاهای اساسی (لبنیات. روغن، مرغ و تخم‌مرغ، آرد و دارو) ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه می‌داد و سه چهارم آن هدر می‌رفت، یعنی فقط ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به مردم خودمان می‌رسید.

همچنین در این راستا سعید نجیبی کارشناس اقتصادی و عضو پیشین شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد که دولت چاره‌ای جز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشت. چون از طرفی با کمبود ارزی رو به رو بود و از طرف دیگر پدیده‌هایی نظیر فساد و قاچاق در این فرآیند وجود داشت. همچنین از منظر عدالت نیز به این مسئله بنگریم ارز ۴۲۰۰ تومانی به یک اندازه به همه مردم نمی‌رسید و هر که توان مالی بیشتری داشت، می‌توانست بیشتر از آن استفاده کند؛ پس می‌توان به آن سیاستی خلاف عدالت گفت. پرداخت یارانه نقدی باعث می‌شود که مردم در تله فقر قرار نگیرند. بر اساس آمارهای منتشر شده درآمد ماهانه ۴۰ درصد خانوارهای کشور زیر ۴ میلیون تومان است. پرداخت یارانه نقدی می‌تواند درآمد این خانوارها را افزایش دهد.

هویت سازی علمی و فرهنگی دانشجویان بر اساس اسناد بالادستی تنظیم نشده است

هویت اجتماعی حاصل عضویت و تعاملات فرد در گروه‌ها و میدان‌های اجتماعی مختلف است. هویت دانشجویی نیز به عنوان یکی از ابعاد مهم هویت اجتماعی دانشجویان در نتیجه عضویت در گروه دانشجویی به وجود می‌آید که با حس تعلق و تعهد به این نقش اجتماعی همراه است. ایسکانیوز در پرونده‌ای تحت عنوان «رسالت دانشگاه و هویت دانشجویی» ابعاد خلأهای هویت‌سازی، ابعاد مختلف و نقش مسئولان را بررسی می‌کند.

در این راستا سعید هادوی عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بر این باور است که در حال حاضر هویت‌سازی فرهنگی یا علمی دانشجویان بر اساس اسناد بالا دستی کشور تنظیم نشده است. 

وی با بیان اینکه باید در دانشگاه‌ها و بین دانشجویان هویت ‌سازی انجام گیرد، می گوید: در حال حاضر برخی از هویت‌های فرهنگی یا علمی دانشجویان نادرست است؛ چرا که بر اساس شاخص‌ها یا اسناد بالا دستی کشور تنظیم نشده است.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با انتقاد از اجرای چراغ خاموش سند ۲۰۳۰ در کشور تصریح کرد: متاسفانه این سند به یکی از سندهای اصلی که مبنای تصمیم گیری و سیاست گذاری مسئولان بوده، تبدیل شده است. این موضوع خود باعث شده تا هویت‌های نادرست بین دانشجویان شکل گیرد. همچنین نظام رتبه بندی و ارزش گذاری دانشگاه‌ها بر اساس سند ۲۰۳۰ انجام می‌شود که باعث شده تا هویت علمی دانشجویان متمایل به تفکرات غرب و غربگرایانه باشد. 

به گفته هادوی؛ مسئولان به ویژه معاونان فرهنگی در دانشگاه‌ها نقش اصلی در تغییر مرجعیت اسناد بالا دستی و در نتیجه هویت سازی دارند. در این راستا باید سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، بومی سازی علوم، سند تحول جامع فنی و مهندسی، دانشگاه اسلامی، در زمان کمتری در دانشگاه‌ها اجرایی شود.

طرح جالب برد بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در واکنش به طرح اقتصادی دولت مبنی بر «جراحی اقتصادی» و حذف ارز ۴۲۰۰ اقدام به انتظار متن نوشته‌ای در برد این دانشگاه کرد.

این متن به این شرح است: با توجه به شعار دولت فعلی، دولت مردمی و صحبت های رئیس جمهور در رابطه با ریشه کن کردن فقر، اینکه پس از رفت و برگشت ها و حجم زیاد از انتقادات، تصمیم، تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ گرفته است. آنچه انتظار می رود و البته وعده داده شده است جبران ما به ازای این خسارت برای مردم در اسرع وقت است. 

با فرض صحیح بودن این جراحی اقتصادی باید پرسید چه طرح معمولی و قابل اجرایی برای حمایت از توده مردم و دفع فشارهای ناشی از آن به کار گرفته است؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1140870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =