آمارهای ضد و نقیض مسئولان از آتش‌سوزی‌های زاگرس / قاچاقچیان بلوط‌های چند صدساله را به زغال تبدیل می‌کنند

آتش دوباره به جان زاگرس افتاده و با گرم شدن هوا آتش‌سوزی‌ها گستره بیشتری هم پیدا خواهند کرد اما مردم و فعالان محیط زیست معتقدند که این آتش‌سوزی‌ها عمدی است و مسئولان آمارهای غیرواقعی ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، تنها ۷ درصد از سطح ایران را پوشش گیاهی در برگرفته است و از این منظر حفظ جنگل‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. جنگل‌های بلوط زاگرس از این جهت که یکی از منابع حفظ آب شیرین کشور هستند از درجه اهمیت بالاتری برخوردارند اما چند سالی است که با پدیده آتش‌سوزی مواجه شده اند و سالانه بخش مهمی از این جنگل‌ها می‌سوزند و بخشی هم توسط قاچاقچیان چوب به تاراج می‌روند.

بیشتر بخوانید

آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس بحران ملی/ متهم ردیف اول چه کسی است؟

سال گذشته ایسکانیوز در پرونده ویژه‌ای این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کرد و آنچه از گزارش‌های سریالی درباره این موضوع حاصل این بود که مردم محلی، ان جی اوها و فعالان محیط زیست و بخشی از مسئولان معتقد بودند که این آتش‌سوزی‌ها عمدی انجام می‌شد و در همان سال بعد از انتشار ویدیوهایی از کمبود امکانات اطفای حریق وعده‌هایی از سوی مسئولان مبنی بر رسیدگی به موضوع مطرح شد.

اما آتش دوباره به جان زاگرس افتاده و با گرم شدن هوا و خشک شدن مراتع گسترش آن هم بیشتر خواهد شد. به دنبال بررسی موضوع سراغ یکی از فعالان محیط زیست رفتیم که خود در اطفای حریق جنگل‌های زاگرس مشارکت دارد. اله‌وردی از اعضای انجمن‌های محلی اطفای حریق در زاگرس و فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: آتش‌سوزی‌هایی که اتفاق افتاد به دلیل اینکه علف‌ها هنوز سبز هستند، گسترش پیدا نکرد و زود هم مهار شد اما نکته مهم این است که بیشتر این آتش‌سوزی‌ها عمدی هستند.

او با انتقاد از مسئولان برای ارائه آمارغیرواقعی از آتش‌سوزی‌ها عنوان کرد: آتش‌سوزی‌های سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار هکتار بود درحالی که مسئولان سازمان مراتع  این مقدار را ۱۳ هزار هکتار اعلام کرده‌اند. در حال حاضر ما در استان فارس با کمبود امکانات اطفای حریق مواجه هستیم.

قاچاقچیان چوب و تاراج جنگل

بهمن ایزدی کویرشناس و فعال محیط زیست هم در این باره به ایسکانیوز گفت: آتش‌سوزی‌ها چند وقتی است که کم و بیش شروع شده است. سال گذشته هم شاهد قطع جنگل توسط قاچاقچیان چوب بودیم و اقدامات جدی برای مقابله با آن‌ها هم انجام نشد. برخی مناطق هم در سیطره قاچاقچیان چوب است و بلوط‌های چند صد ساله را به روش‌های مختلف قطع می‌کنند و به کوره‌های زغال‌گیری جهرم می‌برند.

او افزود: امروز هم با خشک شدن مراتع آتش‌سوزی‌ها شروع شده‌اند و جریاناتی وجود دارند که مخصوصا جنگل‌ها را آتش می‌زنند. درخواست ما از قوه قضائیه و مسئولان ذی ربط این بود که این داستان را مورد تعقیب جدی قرار دهند و عوامل این کار را واکاوی کنند که تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است. مسئولان وعده می‌دهند اما وعده‌ها عملی نمی‌شوند.

ایزدی بیان کرد: اگر مردم و ان جی اوها به صورت ج دی پای کار نبودند و مقابله نمی‌کردند، الان میزان آتش‌سوزی‌ها چند ده هزار هکتار بیشتر بود. ما در این سال‌ها ۱۴ شهید و ده‌ها نفر مجروح داده‌ایم.

آمارهای ضد و نقیض

ایزدی با انتقاد از عملکرد مسئولان بیان کرد: مسعود منصور  رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفته است که در طول گستره زاگرس ۱۳ هزار آتش سوزی داشتیم و به همین میزان جنگل‌کاری کرده‌ایم درحالی که این میزان کاملا اشتباه است. تنها در استان فارس ۶۰ هزار هکتار جنگل‌های بلوط را از دست داده‌ایم که هیچ گاه قابل بازگشت نیستند. این تنها برای استان فارس بود و در کردستان، ایلام و مناطق مختلف آتش‌سوزی داشتیم.

او ادامه داد: مدیرکل منابع طبیعی استان فارس هم گفته که آتش‌سوزی‌ها در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۹ حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و حدود ۳۲ هزار هکتار آتش‌سوزی داشتیم که البته آتش‌سوزی‌ها بیشتر از این عدد است اما اگر همین را هم در نظر بگیریم باز ۳۲ هزار هکتار بیشتر از عدد ۱۳ هزار هکتاری است که آقای منصور برای کل زاگرس اعلام کرده است.

این فعال محیط زیست توضیح داد: چطور به این راحتی از ثروت‌های ملی که حیات و ممات ما به آن‌ها بستگی دارد، می‌گذرند؟ اعلام آمارهای غیرواقعی برای این است که مردم متوجه کم‌کاری‌ها نشوند.

او اضافه کرد: خانواده کسانی که عزیزشان در راه اطفای حریق از بین رفته هم رها شده‌اند و توجهی به معیشتشان نمی‌شود. ناصر و جهانبخش بهزادی جزو دامداران شریفی بودند که ارزش‌های طبیعی سرزمین خود را می‌دانستند و پای آتش ایستادند و شهید شدند اما سازمان‌های متولی حتی سری به خانواده آن‌ها نمی‌زند. سازمان مراتع با این کارها مردم را دلسرد می‌کند.

ایزدی بیان کرد: چرا سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود نمی‌کند؟ این جنگل‌هایی که به جای آن ۱۳ هزار هکتار سوخته کاشته‌اند کجا هستند؟ این مدیریت غلط باعث می‌شود که سیاست‌گذاران دست بالای کشوری بحران آتش‌زدن‌های جنگل‌های زاگرس را باور نکنند و مسئولان هم به عادی جلوه دادن سوختن جنگل‌ها اصرار داشته باشند. این باعث می‌شود که ما منابع اصلی ایجاد اعتدالات در مناطق اکولوژیک را از دست بدهیم که تبعات آن بهم خوردن تعادل اجتماعی و اقتصادی مردم است.

وعده‌ها رنگ عمل نگرفتند

سال گذشته علیزاده نماینده مردم فارس در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۰ چند ردیف بودجه‌ای تحت عنوان برنامه احیا و توسعه جنگل‌های کشور، حفاظت از جنگل‌های شمال کشور با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان، صیانت از جنگل‌های زاگرس، صیانت از جنگل‌های ارسباران، صیانت از جنگل‌های ساحلی، کمک به احیای مراتع کشور وجود دارد که تمام این ردیف بودجه‌ها باید در راستای جلوگیری از این جنگل‌سوزی‌ها هزینه شوند. این اعتبارات از شش میلیارد تا ۱۰ میلیارد هستند.

محمد مخبر- معاون اول رییس جمهوری  هم در اردیبهشت ۱۴۰۱ در جلسه کارگروه جنگل‌های زاگرس با یادآوری اینکه متاسفانه هم در شمال کشور و هم در جنگل‌های زاگرس با مسئله حریق مواجه هستیم، بر لزوم ایجاد و تقویت مرکز پایش جنگل‌های این مناطق تاکید و خاطر نشان کرد: باید زمینه تامین ابزارها و امکانات مورد نیاز جهت پشتیبانی از برنامه‌های اطفای حریق و پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها را با مشارکت وزارتخانه‌های کشور، دفاع و دیگر دستگاه‌های مسئول فراهم کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، وعده‌های بسیاری از سوی مسئولان برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس مطرح شده است اما بلوط‌های زاگرس در سایه این وعده‌ها می‌سوزند و مردم محلی و فعالان محیط زیست معتقدند که سازمان بازرسی کل کشور باید به موضوع ورود و با آتش‌زنندگان مقابله کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1141272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجتبی اسفندیاری IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      زنده باد پدر مهربانی زاگرس استاد بهمن ایزدی که همیشه یار و یاور زاگرس و زاگرس نشینان بوده اند
    • خداداد معنوی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      طبیعت یعنی زندگی
    • عبدالحمید هاشمی IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 0
      هنر در طبیعت نهفته‌ است و متعلق به‌ کسی است که آن را از طبیعت استخراج کند.