زمانی‌که خروپف میتواند خطر آفرین باشد

رییس مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه خروپف به تنهایی خطری ندارد، گفت: زمانی که این عارضه همراه با وقفه های تنفسی باشد می تواند بسیار خطرآفرین شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حبیب الله خزایی با اشاره به شیوع بالای خرو پف در سطح جامعه، گفت: خروپف حالت شایعی است که طی آن مسیر تنفسی فرد هنگام خواب به درستی باز نیست و جریان هوا به خوبی در آن برقرار نمی‌شود و همین امر موجب می شود بر اثر فشاری که وجود دارد تارهای صوتی و عضلات حنجره اصواتی را از خود تولید کنند که آن را به صورت خروپف می‌شنویم.

بیشتر بخوانید:

تمامی نکاتی که باید درمورد خواب بعد از ظهر بدانید

خزایی با بیان اینکه عوامل مختلفی در ایجاد خروپف دخیل است، گفت: جنسیت، سن، چاقی، قطر دور گردن، کوتاهی گردن و... از جمله عواملی هستند که در بروز خروپف اثرگذارند.

وی افزود: خروپف به تنهایی خطری نداشته و چندان اهمیتی ندارد و بیشتر جنبه مزاحمتی است که برای دیگران هنگام خواب ایجاد می کند، اما زمانی این عارضه خطرناک می شود که خروپف همراه با وقفه های تنفسی باشد.

خزایی گفت: اگر فرد در طول شب خروپف داشته و در طول روز علائمی مانند کسلی، خواب آلودگی، خستگی، سردرد و... داشته باشد، به احتمال زیاد این فرد خروپف همراه با وقفه های تنفسی دارد و نیاز است تست تشخیص اختلالات خواب برای این فرد صورت گیرد.

وی افزود: در صورت تایید وجود وقفه های تنفسی باید هرچه سریعتر روند درمان آغاز شود، چرا که وجود این وقفه های تنفسی به تدریج موجب کاهش سطح اکسیژن خون شده و عوارض خطرناکی به دنبال دارد.

خزایی گفت: در حال حاضر درمان های خوبی در این زمینه وجود دارد و حتی در برخی موارد افراد تحت جراحی قرار می گیرند.

رییس مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص راهکارهای درمانی خروپف معمولی، گفت: با توجه به اینکه عوامل مختلفی که بعضا غیرقابل کنترل هستند در بروز خروپف نقش دارند، بهترین راهکار درمان آن کنترل وزن است.

وی افزود: میان عوامل مختلف، چاقی مهمترین عاملی است که افراد می توانند آن را کنترل کنند و کنترل وزن نقش بسیاری در کاهش میزان خروپف دارد.

خزایی گفت: علاوه بر این طرز خوابیدن افراد هم در ایجاد خروپف موثر است و افرادی که به صورت طاق باز(روبه بالا) می خوابند بیشتر با معضل خروپف مواجه هستند.

رییس مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اصلاح شیوه خوابیدن افراد جهت رفع خروپف، گفت: در این زمینه لباس های مخصوصی وجود دارد که مانع خوابیدن افراد به شیوه رو به بالا می شود و استفاده از آنها در زمینه اصلاح این شیوه خواب می تواند موثر واقع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =