طب سنتی/ خواص دارویی درمانی بسیار مهم عرق پونه

عرق پونه دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری است، درمان سینوزیت، درمان سرماخوردگی، رفع جوش های صورت تنها چند نمونه از خواص عالی عرق پونه هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در بین گیاهان دارویی گیاهی به اسم گیاه پونه از خانواده نعناع وجود دارد که ترکیبات شیمیایی آن مشابه با گیاه نعناع می باشد که دارای مقدار فراوانی اسانس روغنی منتول می باشد. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد که از پرکاربرد ترین آنها می توان به پونه وحشی و پونه کوهی اشاره کرد چرا که این دو نوع از خواص درمانی بی نظیری برخوردار می باشند. طعم و عطر آن به طور کامل با نعنا متفاوت است در ابتدا طعمش گرم و مقداری به تلخی می زند، تمام قسمتهای این گیاه به علت خواص گسترده آن مورد استفاده داروی قرار میگیرد و همین طور دارای مقادیر فراوانی ویتامین A و C می باشد.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ اثرات مفید روغن پونه کوهی برای رفع سرماخوردگی

طبع عرق پونه

پونه  وحشی و عرق پونه دارای طبع گرم و خشکی می باشد. این گیاه دارویی حاوی مقدار زیادی فیتوسترون، ساپونین ها، فیبر، پروتئین، تریترپن ها، آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان، اسید فنولیک، کلسیم، فیبر، آهن، فلانوویید، پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و ویتامین A می باشد.

خواص بی نظیر پونه

یکی از مهمترین خواصی که در پونه دارای اهمیت است خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است این گیاه نقش یک آنتی بیوتیک طبیعی را دارد. عرقی که از این گیاه تهیه می شود به علت داشتن ترکیبات و خاصیت ضدباکتریایی گزینه مناسبی برای درمان و بهبودی عفونت های ادراری، تناسلی و گلو درد های مزمن محسوب شده و همچون یک آنتی بیوتیک قوی عمل میکند.

درمان سینوزیت با پونه

برای درمان سینوزیت استفاده از عرق پونه و بخور آن تاتیر بسزایی دارد و همچنین برای گلو درد های عفونی بسیار مفید است.

بادشکن و ضد نفخ

این گیاه دارویی خواص ضد نفخ، ضد بلغم و سودا داشته و برای از بین بردن انگل بسیار خوب عمل میکند و همچنین در مواردی همچون سوء هاضمه می توان از آن استفاده کرد..

ضد سرفه و خلط آور

به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی در عرق پونه خاصیت خلط آور داشته و به همین خاطر برای بهبودی و درمان سیاه سرفه و سرفه بسیار تاکید شده است.

درمان سوزش ادرار و بی اختیاری مثانه

گیاه پونه کاربرد بسیار زیادی در رفع عفونت های مجاری ادراری و همچنین بی اختیاری مثانه دارد.

درمان سرماخوردگی با پونه

برای درمان زکام، سرماخوردگی و همچنین سردرد های شدید می توان از دمنوش پونه و یا عرق آن استفاده کرد.

رفع جوش های صورت و آکنه پوست

گیاه پونه به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی در رفع جوش های صورت نقش مهمی دارد برای پاکسازی صورت می توان از بخور پونه و یا چای و دمنوش پونه استفاده کرد.

درمان بی خوابی با پونه

گیاه پونه به دلیل داشتن خاصیت آرام بخش در کاهش فشارهای عصبی و استرس نقش بسیار مهمی دارد بنابراین برای رفع این مشکلات و بی خوابی قبل از خواب مقداری از عرق پونه میل کنید تا خواب راحتی داشته باشید.

خواص دیگر عرق پونه

خاصیت خلط آور دارد
رفع نفخ معده و بادشکن قوی
درمان سیاه سرفه و سرفه
پاکسازی و درمان لکه های صورت
درمان و رفع اسهال
تقویت کننده دستگاه عصبی
درمان واریس
درمان دل پیچه و معده درد
رفع سوزش مجاری ادراری و درمان بی اختیاری مثانه
درمان گلو درد های مزمن و عفونی
جلوگیری از تهوع و استفراغ
دارای خاصیت صفرابری
درمان بیماری های عفونی
درمان سرماخوردگی و آنفولانزار
درمان استرس

نحوه استفاده عرق پونه

طریقه مصرف عرق پونه در کودکان:برای کودکان زیر دو سال مصرف پونه منع شده است و برای کودکان بالای دو سال بعد از هر وعده غذایی فقط نصف فنجان عرق پونه میتوان استفاده کرد. حتی میتوانید مقداری آب به آن افزوده و همچنین کمی تخم شربتی،شکر،خاک شیر و ... اضافه کرده و با آن شربت درست کنید.

طریقه مصرف عرق پونه در بزرگسالان:پس از هر وعده غذایی به میزان یک فنجان از عرق پونه میل نمایید.

خواص بی نظیر عرق پونه برای کودکان

عفونت های شدید کودکان به طور معجزه آسایی با پونه برطرف می شوند و همانطور که پیش از این اشاره کردیم به دلیل خاصیت ضد باکتریایی دارویی بسیار تاثیرگذار برای درمان گلو درد های چرکین و عفونت های ادراری خیلی مفید است و همچون یک آنتی بیوتیک عمل میکند و بخاطر خلط آور بودن آن چنانچه یک فنجان از آن با کمی عسل مخلوط شود و سه وعده مورد استفاده قرار بگیرد سرفه و سیاه سرفه را به سرعت درمان میکند. این عرق در درمان سینوزیت کودکان نیز بسیار نقش دارد.

پس از غذا یک فنجان از آن همراه با کمی گلاب رفلاکس های آزار دهنده را درمان می کند. پیشنهاد می کنیم آن دسته از افرادی که مزاج گرمی دارند عرق پونه را با مقداری از عرق گشنیز ترکیب کرده و میل نمایند و البته کمی آب هم میتوانید به آن اضافه کنید.

همانطور که در ابتدای بخش سلامت نمناک اشاره شد علیرغم خواص بیشمار عرق پونه مصرف آن برای کودکان زیر دو سال ممنوع می باشد چرا که مصرف بیش از حد آن برای کلیه ها و معده مضر می باشد و همچنین موجب تشنج و مسمومیت می شود و مهم تر از همه پمپاژ قلب و فشار خون را شدیدتر کرده و در نهایت باعث ایجاد سردرد های آزار دهنده می شود.

خواص پونه برای لاغری

متابولیسم بدن و چربی های موجود در بدن با گیاه پونه تغییرات قابل توجهی متوجه می شوند و در نهایت بخاطر چربی سوزی کاهش وزن و لاغری اتفاق میوفتد.

همانطور که اشاره شد گیاه پونه کوهی تاثیر بسزایی در کاهش وزن دارد و یک حل کننده چربی به حساب می آید و به کاهش نفخ و هضم غذا کمک شایانی می کند. علاوه بر همه این کارکرد ها دو عامل اصلی پرخوری که استرس و افسردگی هستند را از بین می برد.

طرز تهیه دمنوش پونه کوهی

چنانچه شما روزانه چند فنجان چای پونه کوهی بنوشید تغییرات بسیار قابل توجهی را در بدن خود ملاحظه خواهید کرد. در ادامه دو روش تهیه دمنوش پونه بخوانید.

روش اول:ابتدا در یک فنجان آب داغ ۳ قاشق چایخوری از برگهای پونه ریخته و بگذراید ۵ تا ۱۰ دقیقه در حالت خود مانده و دم بکشد و بعد آن را میل کنید.

روش دوم:روش دیگری که وجود دارد افزودن ۴ الی ۵ قطره روغن پونه کوهی به یک لیوان آب میوه کم کالری می باشد این نوشیدنی را در طول روز یکبار می توانید نوش جان کنید.

مصرف عرق پونه در طول دوره بارداری

حتما توجه داشته باشید که در طول دوره بارداری و شیر دهی از مصرف عرق پونه جدآ خودداری کنید. با وجود اینکه خواص زیادی دارا می باشد اما در این دوره بایستی احتیاط لازم را در مصرف آن بجا آورد به خاطر اینکه این گیاه باعث انقباض ماهیچه های رحمی شده و در نهایت سقط جنین را به دنبال دارد.

عوارض عرق پونه

چنانچه در مصرف عرق پونه زیاده روی شود منجر به افزایش پمپاژ قلب شده و فشار خون بالا می رود و در نهایت سر درد بروز می کند و نیز با مصرف بیش از اندازه این گیاه ممکن است حملات تشنجی به شخص مصرف کننده دست دهد.

کلیه و معده با استفاده بی رویه عرق پونه دچار اختلال شده و مسمومیت ایجاد میشود این گیاه دارویی به خاطر داشتن متانول با مصرف دراز مدت منجر به التهاب کبدی، تضعیف کبد و کبد چرب می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =