اکثر مردم و جامعه دانشگاهی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند

جان هارپر معتقد است: علیرغم مخالفت جدی با برجام در بین سیاستمداران آمریکایی و لابی‌های طرفدار اسرائیل، اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها و جامعه دانشگاهی این کشور از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته برای احیای برجام به نظر می‌رسد که دو طرف اصلی مناقشه پذیرفته‌اند که امکان بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای وجود ندارد. البته بدیهی است که هیچ یک به طور مستقیم به شکست مذاکرات اذعان نخواهند کرد. شاید باید ریشه اصلی شکست مذاکرات را در لایه‌های پنهان قدرت در آمریکا جستجو کرد. تقریبا تمام کارشناسان این حوزه اذعان دارند که برجام –و به طور کلی تعامل با جمهوری اسلامی ایران- مخالفان جدی در سطوح بالای تصمیم‌سازی در ایالات متحده آمریکا دارد. این در حالی است که به گفته «دکتر جان هارپر» -استاد سیاست خارجی دانشگاه «جانز هاپکینز»- شرایط در بین مردم و جامعه دانشگاهی متفاوت است و اکثریت آنها خواهان تعامل با ایران و حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته‌ای هستند.

بخش دوم گفتگو با «دکتر جان هارپر» بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد که اکنون دیگر هیچ یک از طرفین امیدی به احیای توافق هسته‌ای ندارند. نظر شما در این خصوص چیست؟

واقعا در شرایط بدبینی و ناامیدی عمیق قرار گرفته‌ایم. افرادی در دولت آمریکا (مثلا رابرت مالی مذاکره‌کننده ارشد) هستند که امید خود را از دست نداده‌اند. احتمالا افرادی در وزارت خارجه ایران نیز هنوز امیدوار هستند، اما به نظر می‌رسد اکثریت مردم هر دو کشور امید خود را به مصالحه از دست داده‌اند. موضوع اصلی در این مرحله، خروج نام سپاه پاسداران از سوی آمریکا از لیست سازمان‌های تروریستی است. مشکل دیگر این است که دولت آمریکا همه تحریم‌های ضدایرانی را لغو و تضمین دهد که دولت بعدی نیز به آن متعهد بماند. این امر نیز به دلایلی که در بخش اول مصاحبه توضیح دادم شدنی نیست.

- فکر می‌کنید شکست توافق هسته‌ای چه پیامدهایی برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت؟

من فکر نمی‌کنم تاثیر قابل توجهی داشته باشد؛ مگر اینکه ایران تصمیم به غنی‌سازی سریع اورانیوم در سطوح بسیار فراتر از حد مجاز برجام بگیرد. ایران مجبور خواهد شد تا به طور نامحدود با تحریم‌های موجود زندگی کند. همچنین فرصت مهمی برای تنش‌زدایی در روابط ایران و آمریکا و بهبود اقتصاد ایران از دست خواهد رفت.

- در شرایطی که به گفته خود مقامات رسمی آمریکا، وجود نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی هیچ اثر اقتصادی ندارد و صرفا یک موضوع سیاسی است، چرا آمریکا حاضر نیست با خارج کردن نام سپاه به احیای برجام کمک کند؟

همین سوال را می‌توان از دولت ایران پرسید: چرا اصرار بر حذف سپاه پاسداران دارد؛ موضوعی که مستقیما به برنامه هسته‌ای مربوط نمی‌شود؟ متاسفانه اکثریت کنگره آمریکا بر حفظ سپاه در این فهرست اصرار دارند. بایدن نیز از مشکلات بیشتر با افکار عمومی آمریکا و اسرائیل در سال انتخابات پرهیز می‌کند.

- افکار عمومی و جامعه دانشگاهی آمریکا چه نظری در مورد آینده توافق هسته‌ای دارند؟

اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها (اگرچه ممکن است اطلاعات زیادی در مورد برجام نداشته باشند) از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند. در مورد جامعه دانشگاهی هم همینطور است. البته در عین حال، سیاستمداران پر سر و صدا و تأثیرگذار (به ویژه در حزب جمهوری خواه که البته فقط مختص این حزب نیست) و لابی‌های طرفدار اسرائیل با این معامله مخالف هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =