استفاده از سرمایه‌گذاران امارات در شرکت‌های دانش بنیان

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ قدرتمندی در ایران داریم که می‌توان از ظرفیت سرمایه‌گذاری اماراتی‌ها در این زمینه استفاده کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سعید مقیسه نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و امارات با بیان اینکه امارات یکی از همسایگان مهم ایران است، اظهار کرد: اشتراکات فراوانی در زمینه های دینی، فرهنگی و غیره با این کشور داریم و از همه مهم تر تعداد زیادی از هموطنان در این کشور سکونت دارند و مشغول تجارت هستند. 

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم به ارتباط خوب با همسایگان و همراه با احترام متقابل تاکید دارد و تلاش های خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است؛ هر چند متاسفانه در دنیا شاهد ایران هراسی هستیم و از طرفی تحریم های ناجوانمردانه و ظالمانه عرصه را بر مردم ایران سخت کرده است.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و امارات بیان کرد: کشور ما به دلیل موقعیت ویژه چه از لحاظ استراتژیک و چه به لحاظ منابعی و نیروی انسانی که دارد موقعیتی دارد که هیچ کشوری به خصوص کشور های همسایه به راحتی نمی توانند از آن بگذرند و به ظرفیت های آن نیاز دارند. از طرفی دیگر ما هم خیلی علاقه مند هستیم با کشورهای همسایه ارتباط خوب و گسترده ای به خصوص در سطوح اقتصادی و تجاری داشته باشیم.

مقیسه اضافه کرد: همیشه کشور امارات به عنوان اولین یا دومین شریک تجاری ایران قلمداد می شده و سطوح تجاری ما عدد قابل توجهی بوده است؛ به طوری که حتی برای مثال در شرایط سرد سیاسی هم این تبادلات تجاری انجام می شد اما با سطح پایین تر و میزان کمتری بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر روابط سیاسی ایران و امارات در سطح پایینی قرار داشته است، تاکید کرد: امروز نه اماراتی ها در کشور ما سفیر دارند و نه ایران در کشور آن ها سفیر دارد اما طی دو سال اخیر اتفاقات خیلی خوبی رخ داده و داریم به سمت آب شدن یخ های سیاسی حرکت می کنیم و شاهد هستیم که وزرا و و مقام های عالی رتبه سفر هایی به امارات دارند. همچنین مقامات عالی امارات هم به ایران سفرهایی داشتند که این اتفاق بسیار خوبی در حوزه سیاسی و تجاری است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بستر فعالیت های تجاری دو کشور تا حدود زیادی به روابط سیاسی بستگی دارد اضافه کرد: درست است که تحریم ها یک مانع عظیمی بوده اما بالاخره در همین فضای سرد سیاسی هم اتفاقاتی در حوزه تجارت رخ داده اما زمانی که این فضای سیاسی به سمت تعامل می رود بستر مناسبی برای فعالیت تجاری و اقتصادی فراهم می شود. بنابراین نیاز است که یکی از برنامه های ویژه دولت فعلی بهبود روابط ایران با کشور امارات باشد.

مقیسه با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای بهبود روابط با کشورهای منطقه گفت: شاهد بودیم که یکی دو بار دولت امارات از رئیس جمهور ایران برای سفر به این کشور دعوت کرد، بنابراین زمینه بهبود روابط فراهم است و اگر این سفر صورت گیرد برکت های خوبی برای جمهوری اسلامی دارد.

وی اضافه کرد: البته لازم است که یک هیئت تجاری با رئیس جمهور ایران سفر کند البته طی یک سال اخیر تعدادی از وزرا سفرهایی داشتند اما یک نکته ای که وجود دارد تفاهم نامه هایی است باید بین دولتمردان منعقد شود و از همه مهم تر اینکه این تفاهم نامه ها پیگیری شود، ما طی پیگیری هایمان متوجه شدیم یکی از نگرانی های دولتمردان امارات این است که از طرف ایران، مقامات وقتی صحبتی می کنند اقدامات بعدی انجام نمی شود و کار باقی می ماند؛ به نظر می رسد اگر قسمتی از کار به بخش خصوصی واگذار شود و بستر مناسبی فراهم شود به طور حتم سطح تبادلات تجاری مان را بالا می بریم و می توانیم در زمینه توسعه صادرات هم اقدام کنیم .

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و امارات ادامه داد: اکنون امارات در برخی از زمینه ها به خوبی سرمایه گذاری می کند و روی بخش کشت فرا سرزمینی تاکید دارد که در این زمینه ایران ظرفیت های خوبی دارد و می توانیم از آن ها در جهت توسعه کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آب با سرمایه گذاری اماراتی ها همکاری داشته باشیم.

وی در خصوص دیگر ظرفیت های اقتصادی ایران تاکید کرد: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان و استارت آپ قدرتمندی در ایران داریم که نیاز به سرمایه گذاری دارند و می توان از آن ها در سطح بین المللی بهره برد. بنابراین می توان از ظرفیت سرمایه گذاری اماراتی ها در این زمینه استفاده کرد تا ایده ها در سطح بین المللی تجاری گردد و هر دو کشور از منافع ارزی آن در دنیا بهره ببرند.

مقیسه با اشاره به اینکه پیش زمینه تمام این فعالیت های تجاری مباحث سیاسی است اضافه کرد: یعنی اگر جاده سیاسی هموار شود به طور حتم از برکات آن توسعه تجارت کشور است. بنابراین به نظر من با توجه به ظرفیت های متمایزی که امارات در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه از لحاظ لجستیکی، مباحث مالی و بانکی و غیره دارد این موضوع فرصت بسیار مناسبی پیش روی ایران قرار داده است. بنابراین سفر مقامات عالی و اجرایی دو کشور همراه با حضور هیئت های تجاری زمینه تسهیل تجارت و توسعه صادرات را فراهم خواهد آورد. تمام این اتفاقات مایه برکت و توسعه تجارت کشور خواهد شد. به خصوص که در حوزه کشاورزی و بحث های دانش بنیان با تاکید مقام معظم رهبری بر شعار تولید،‌ دانش بنیان و اشتغال آفرین می توان دستاوردهای خوبی از جمله توسعه تولید و صادرات محصولات دانش بنیان را انتظار داشت.

منبع: خبرگزاری بازار

کد خبر: 1143801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =