۳ اصل مهم در پیشگیری از امنیتی شدن مسائل کشور / متولی مقابله با جنگ نرم چه کسی است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با برشمردن ۳ اصل مهم مقابله با امنیتی شدن موضوعات کشور گفت: فرهنگ و مکتب ملت ایران تاکنون آنان را مقابل هجمه‌های اطلاعاتی واکسینه کرده است.

رضا تقی‌پور در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به استفاده دشمنان از ابزاری برای امنیتی نشان دادن فضای کشور اظهار کرد: پدیده‌ای که امروز با آن مواجه هستیم جنگ رسانه‌های اجتماعی یا همان جنگ نرم است.

وی افزود: بدون تردید تلاش دشمنان برای ربط دادن هر موضوع در کشور به مسائل امنیتی یکی از المان‌های جنگ ترکیبی است. اگر امروز بخواهند علیه ملتی یا حکومتی جنگ راه بیندازند دیگر لشکرکشی و موشک پراکنی نمی‌کنند، بلکه عمده جنگ‌های دو دهه اخیر از جنس جنگ ترکیبی؛ یعنی جنگ‌ سخت، نیمه سخت و جنگ نرم بوده است و گره زدن هر اتفاق در کشور به مسائل امنیتی هم حربه‌ای است که دشمن در همین راستا از آن استفاده می‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه متأسفانه ما برای مقاله با این نوع جنگ برنامه مشخصی تدوین و پیاده نکرده‌ایم، بیان کرد: ابزارهای این جنگ کاملاً با جنگ سخت متفاوت است. در جنگ سخت ارتش منظم و نیروهای مسلح داریم، اما در جنگ نرم مخاطب کل جامعه است و به تعبیری این جنگ روان جامعه را هدف می‌گیرد و جنس آن تأثیرگذاری بر شناخت و ادراک است.

۳ مرکز جنگ سایبری منطقه‌ای علیه ایران

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: نخستین گام برای ورود به این جنگ آموزش  عموم مردم است که متأسفانه کشور متولی خاصی برای این کار ندارد. این آموزش‌ها اصطلاحاً سواد رسانه‌ای و در لایه پایین تر سواد فضای مجازی هستند.

تقی پور با بیان اینکه وجود دستگاه و متولی خاص برای مقابله با پدیده جنگ ادراکی آسیب پذیری جامعه را به حداقل می‌رساند، اظهار کرد: در دنیا مراکز مشخصی برای ایجاد جنگ شناختی و نرم فعالیت می‌کنند که فقط نام سه مرکز اعلام شده در حالی که صدها هزار مرکز کوچک و بزرگ در این زمینه مشغول هستند که در بحث تولید محتوا علیه انقلاب اسلامی فعالیت گسترده دارند.

وی «مرکز اعتدال سعودی»، «یگان ۸۲۰۰» و «آلبانی» را سه مرکز مشخص اعلام شده در خصوص جنگ سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران نام برد و تأکید کرد: در مرکز اعتدال ۲۵۰ نفر به صورت دو شیفته و ۲۴ ساعته مشغول تولید محتوا علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. در مرکز فرماندهی خرابکاری سایبری رژیم اسرائیل و آلبانی هم مجموعاً چیزی حدود هزار و ۲۰۰ نفر برای تولید محتواها علیه ملت ایران استخدام شده‌اند که متأسفانه محتوای این جنگ نرم و رسانه‌ای بعضاً توسط خود مردم بازنشر می‌شود که نسبت به کاری که می‌کنند مطلع و مغرض نیستند و فقط به دلیل نداشتن شناخت و سواد رسانه‌ای در این پازل وارد می‌شوند.

شلیک دوستان علیه دوستان در فضای مجازی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های جنگ نرم این است که دوست و دشمن از یکدیگر تشخیص داده نمی‌شوند و مانند جنگ سخت صف خودی و دشمن جدا نیست. بنابراین شلیک دوستان علیه دوستان در این جنگ موضوعی نامتعارفی نیست. اتفاقی که در جامعه امروز رخ می‌دهد از همین جنس است که در آن دشمن پوششی را می‌سازد ولی از طریق دوستان ضریب می‌خورد و مردم بدون اینکه متوجه باشند موضوعی که دشمن ساخته را در جامعه بهمنی و فراگیر می‌کنند.

وزیر ارتباطات دولت دهم نبود فرهنگ‌سازی و سواد رسانه‌ای را عامل شیوع چنین رفتارهایی در فضای مجازی عنوان و تأکید کرد: باید متولی مشخصی برای مقابله با این پدیده داشته باشیم. 

تقی پور گام بعدی برای مقابله با جنگ ادراکی دشمن را تربیت افسران جنگ نرم دانست و گفت: این موضوع مهمی است که مقام معظم رهبری هم درباره آن صحبت کردند. اینکه اگر افراد جامعه در زمینه سواد رسانه‌ای آموزش هم ببینند ولی منظم نباشند و تحت یک فرماندهی عمل نکنند، این آموزش به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و قطعاً تلفات می‌دهد. اینجاست که معنی افسر جنگ نرم و فرماندهی مشخص می‌شود و به تعبیری سازمان جنگ نرم از طریق شناخت و تفکر در جامعه شکل می‌گیرد.

وی با تأکید براینکه چنین شناختی از جنگ نرم باید در مسئولان و مردم توأمان شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد دیده شده که مردم به صورت واحد در مقابل جنگ نرم از برخی مسئولان قوی‌تر عمل کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در غرب کار رسانه فقط این نیست که هر چیز را به صورت شفاف در اختیار افکار عمومی قرار دهد. گردش اطلاعات در جامعه نیازمند راهبرد است. چون اگر در جنگ شناختی اصول و تاکتیک‌ها را بلد نباشیم باز هم به نفع دشمن کار می‌کنیم. 

راهبرد رسانه‌ای آمریکا در ناهنجاری‌های اجتماعی

تقی پور ادامه داد: هفته گذشته در آمریکا یک نوجوان به ۱۹ نفر از همسن‌هایش شلیک کرد و بعد هم معلم‌هایش را کشت اما جامعه جهانی هیچ عکسی از این صحنه‌ها ندید در حالی که آمریکا مهد آزادی جریان اطلاعات و منادی اینترنت آزاد معرفی شده است. بنابراین عکسی از ناهنجاری اجتماعی منتشر نمی‌شود، چون راهبرد رسانه‌ای در این کشور حاکم است و به رغم اینکه عمق فاجعه در به نمایش گذاشتن آسیب اجتماعی در جامعه آمریکا بسیار زیاد است، چنین اتفاقی در سکوت می‌گذرد. این یعنی در جامعه آمریکا یک راهبرد مشخص برای برخورد با چنین مسائلی وجود دارد و مدیریت می‌شود.

این وکیل مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این خطوط دفاعی و پدافندی در کشور ما وجود ندارد و در حالی که یک جنایت واقعی در آمریکا اینگونه مدیریت می‌شود، در ایران حتی مسائلی که وجود ندارد و رویدادهای غیرواقعی توسط مغرضان تولید و روی افکار عمومی تأثیر می‌گذارد.

وزیر ارتباطات اسبق کشور با تصریح اینکه قطعاً باید برای مقابله با جنگ‌های ترکیبی آماده شویم، گفت: جنگ فقط در صحنه‌های سخت نیست. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در صحنه جنگ سخت توانایی خوبی کسب کرده و به عنوان واقعیت کشور پذیرفته شده است و اکنون زمان آن است که روی آسیب‌های اجتماعی در صحنه جنگ نرم، نیمه سخت و شناختی کار کنیم.

علت تاب‌آوری ملت ایران مقابل گستردگی جنگ نرم

تقی پور با یادآوری اینکه نباید کتمان کرد که هر ملتی دیگری مقابل این حجم گسترده از تهاجم رسانه‌ای و اطلاعاتی قرار داشت بیشتر از این آسیب دیده بود، خاطرنشان کرد: این قدرت مکتب است که تاکنون مردم را اینگونه قوی و مقتدر مقابل جنگ‌های نرم و ترکیبی حفظ کرده است. مردم به دلیل تربیت مذهبی و اسلامی که دارند به صورت خودجوش مقابل بسیاری از اینگونه مرض‌ها واکسینه هستند.

وی تأکید کرد: اینکه مردم ایران به صورت خودجوش و فردی تا این اندازه مقابل هجمه سایبری و رسانه‌ای تاب‌آوری داشتند قدرت مکتب آنان است. انقلاب مردم ایران اساساً انقلابی فرهنگی بود و بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز فرمودند تمام مقصد ما مکتب ماست و قدرت مکتب است که مردم را حفظ کرده است. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ لَایُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» بیان کرد: لازم است کاری کنیم که مقابله تبدیل به یک ساختار و سازمان مشخص در جنگ نرم شود تا نه تنها از هجوم‌ها آسیب نبینیم، بلکه بتوانیم تهاجم کنیم. اعتقاد ما این است که انقلاب اسلامی یک فرهنگ است که اگر با استفاده از تاکتیک‌ها آن را به گوش جهانیان برسانیم، پذیرفته خواهد شد. 

کد خبر: 1144574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =