رئیسی: حجم مبادلات ایران و قزاقستان می‌تواند افزایش یابد

رئیس‌جمهور گفت: روابط تجاری ایران و قزاقستان در چند ماه اخیر بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است و حتماً می‌تواند به بیش از این برسد و می‌توانیم حجم مبادلات را در گام اول از سطح فعلی تا ۳میلیارد دلار قرار بدهیم.

 به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی  رئیس‌جمهور پس از دیدار و گفت‌وگو با قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان که در مجموعه کاخ سعدآباد تهران انجام گرفت، در نشست خبری طی سخنانی اظهار داشت: میزان روابطی که تاکنون داشته‌ایم لازم بوده است اما کافی نیست و ظرفیت‌های بسیاری در ایران و قزاقستان وجود دارد که می‌تواند زمینه ارتقاء مناسبات و روابط بین دو کشور را فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: مصمم به امضای سند همکاری ۲۰ ساله با ترکمنستان هستیم

وی افزود: امضای تفاهم‌نامه‌های که امروز انجام گرفت و موارد قبلی نشانه مهمی از اراده دو کشور برای توسعه روابط است. روابط تجاری دو کشور در چند ماه اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و حتماً می‌تواند به بیش از این برسد و می‌توانیم حجم مبادلات را در گام اول از سطح فعلی تا ۳ میلیارد دلار قرار بدهیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: در حوزه کشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل و ترانزیت، انرژی، نفت و گاز کار گسترده‌ای می‌تواند بین دو کشور انجام بگیرد و زمینه‌های فرهنگی و تمدنی دو کشور ایجاب می‌کند که روابط بسیارخوبی بین دو ملت در عرصه‌های فرهنگی داشته باشیم. مجموعه مذاکرات امروز زمینه گسترش همکاری‌ها را فراهم می‌کند و مصمم هستیم علاوه بر روابط دوجانبه، روابط منطقه‌ای بین دو کشور و کشورهای منطقه را گسترش بدهیم. روابط ما از جمله در سازمان‌های منطقه‌ای مانند همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا و این‌دست از سازمان‌ها می‌تواند افزایش یابد.

رئیسی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران همکاری با همسایگان در دریای خزر اولویت دارد و بنا داریم همکاری‌های‌مان را گسترش بدهیم و بنای دو کشور بر این است که در سازمان‌های بین‌المللی و عرصه‌های بین‌المللی همکاری جدی داشته باشیم، خصوصاً که نگاه‌های مشترکی در مسائل منطقه‌ای و جهانی داریم؛ مثلاً در مسئله منطقه و موضوع افغانستان نظر مشترکی مبنی بر این داریم که حتماً باید دولتی فراگیر داشته باشند تا از گروه‌های سیاسی و اقوام نمایندگی کند.

وی ادامه داد: اتفاق نظر داریم که حضور بیگانگان در منطقه امنیت‌ساز نیست و مشکلی را از منطقه حل نخواهد کرد. باور داریم مسائل منطقه باید به‌دست مسئولان و مردم منطقه حل بشود؛ حضور بیگانگان بر مشکلات می‌افزاید و به حل مسائل کمکی نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =