آخرین تحولات اوکراین | درخواست زلنسکی برای دریافت ماهانه ۵ میلیارد دلار حمایت مالی

سخنگوی کرملین با اشاره به اینکه بحران کنونی پیرامون اوکراین ادامه خواهد یافت و روسیه دیگر هرگز به غرب اعتماد نخواهد کرد، گفت: مسکو نمی‌تواند تضمین کند که مزدوران آمریکایی به اسارت گرفته شده در منطقه دونباس به اعدام محکوم نخواهند شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، آژانس خبری بلومبرگ صبح امروز، سه‌شنبه، به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که تمامی شرکت کنندگان در نشست روز دوشنبه شورای اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ از تصمیم مربوط به اعطای رسمی وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه به اوکراین حمایت کرده‌اند و این مسئله بعداً در بروکسل اعلام خواهد شد.

طبق این اطلاعات، اتحادیه اروپا همچنین در نظر دارد پس از اینکه مولداوی و گرجستان نیز شرایط لازم برای عضویت را انجام دهند، وضعیت مربوطه را به این دو کشور نیز اعطا کند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | کی‌یف: در صورت عدم ارسال سلاح با بیل خواهیم جنگید

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان نشست شورای اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، اعلام کرد که اعطای وضعیت نامزدی الحاق به اوکراین و مولداوی، قدرت اتحادیه اروپا را نشان خواهد داد. وی گفت: «این یک ارسال علامت قدرتمند است که نه تنها در اوکراین، مولداوی، گرجستان، بلکه فراتر از همه مرزهای ما باید به نشانه حمایت کامل ما از این کشورها شنیده شود و قدرت و عزم راسخ اتحادیه اروپا و ارزش‌های ما را نشان خواهد داد».

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته از توصیه کمیسیون اروپا برای اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا استقبال کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز شب گذشته پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک را رد نکرد. بایدن در پاسخ به این سئوال که آیا مطمئن است که اوکراین عضو اتحادیه اروپا می‌شود، گفت: «فکر می‌کنم این احتمال بسیار زیاد است و این اتفاق خواهد افتاد.»

این در حالی است که ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه اوکراین را کشوری نامناسب برای عضویت در اتحادیه اروپا نامیده و یادآور شد: «اوکراین به هیچ وجه برای عضویت در جامعه اروپا مناسب نیست. فساد کامل، جنایت افسارگسیخته، قدرت الیگارشی و اقتصاد ویران شده - اینها ویژگی‌های اوکراینی است که بعد از کودتای سال 2014 شکل گرفته است.»

به گفته این مقام پارلمانی روس، در اروپا نیز این واقعیات به خوبی درک شده، ولی در حال حاضر اولویت اصلی کشورهای اروپایی تضعیف روسیه است که سایر واقعیات را تحت شعاع قرار می‌دهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و هجدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سخنگوی کرملین از تضمین جان آمریکایی‌های اسیر شده در اوکراین خودداری کرد

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه بامداد امروز، سه‌شنبه  در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی (NBC) اعلام کرد که روسیه نمی تواند این مسئله را تضمین کند که مزدوران آمریکایی به اسارت درآمده در منطقه دونباس اوکراین به اعدام محکوم نشوند.

سخنگوی کرملین در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا همان سرنوشت اتباع انگلیسی و مراکشی که پیش از این از سوی دادگاه منطقه دونتسک به اعدام محکوم شده بودند، در انتظار مزدوران آمریکایی اسیر شده خواهد بود، گفت: "من نمی توانم چیزی را تضمین کنم، این مسئله به تحقیقات قضایی بستگی دارد."

پسکوف  آمریکایی‌های اسیر شده در اوکراین را «سربازان خوش شانسی» نامید که بطور غیرقانونی در خاک اوکراین حضور یافته و در حملات به نیروهای مسلح روسیه شرکت کرده‌اند و به صراحت گفت که آنها نمی‌توانند روی محفاظت از جان خود در چارچوب کنوانسیون ژنو حساب کنند و باید پاسخگوی جنایاتی باشند که مرتکب شده‌اند.

پسکوف: روسیه هرگز دیگر به غرب اعتماد نخواهد کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رسمی دفتر ریاست جمهوری روسیه بامداد امروز، سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی آمریکا اعلام کرد که بحران بوجود آمده پیرامون روند اوضاع در اوکراین بسیار طول خواهد کشید و این مسئله مشخص است که روسیه هرگز دوباره به کشورهای غربی اعتماد نخواهد کرد.

سخنگوی کرملین همچنین در تفسیر اظهارات مقامات کی‌یف درباره برنامه‌هایی برای ازسرگیری مذاکرات با طرف روسی در ماه آگوست (اواخر تابستان) یادآور شد که این سخنان تنها نمایشی شیوایی از روند مذاکرات به زبان اوکراینی است. وی افزود: «مسکو چنین مطالبی را جدی نخواهد گرفت، برای اینکه ما مدت‌هاست که این سبک را شناخته و اعتماد به وعده‌های مقامات اوکراینی نتیجه مثبتی نداشته است.»

پسکوف همچنین یادآور شد که صحبت در خصوص اینکه آیا آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان ممکن است در مذاکرات روسیه و اوکراین نقش میانجیگری ایفا کند یا خیر، بسیار زود است، برای اینکه او دیگر استعفا داده و قرار نیست به جهان سیاست بازگردد.

پیش از این برخی رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که آنگلا مرکل ایفای نقش میانجی خود برای حل و فصل مناقشه بین روسیه و اوکراین را رد نکرده است.

کشته شدن دومین مزدور آمریکایی در اوکراین

روزنامه "واشنگتن پست" صبح امروز گزارش داد که شهروند آمریکایی - "استیون زابلسکی"، در درگیری‌های نظامی در خاک اوکراین کشته شده است. طبق این اطلاعات، زابلسکی، یکی از اهالی ایالت نیویورک بود، از او همسر و همچنین پنج پسر خوانده به یادگار مانده است. مشخص شده که این مزدور آمریکایی در اثر انفجار مین کشته شده است. جزییات بیشتری در این باره منتشر نشده است.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه این فرد دومین شهروند آمریکایی بود که در اوکراین کشته شده، یادآور شده است که پیش از این نیز یک مرد 52 ساله آمریکایی در اواسط ماه مه در اوکراین کشته شد، ولی وزارت امور خارجه این اطلاعات را تنها به تازگی تایید کرد. یک مقام آمریکایی به این روزنامه گفت که وزارت خارجه آمریکا با خانواده این فرد در تماس است و "تمامی کمک‌های کنسولی ممکن" را به آنها ارائه کرده است.

بایدن روسیه را مقصر بی‌سابقه شدن شمار پناهندگان در جهان دانست

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روسیه را متهم کرد که باعث شده  تا تعداد پناهجویان در جهان به رکورد بی سابقه 100 میلیون نفر برسد.

بایدن در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی پناهندگان که در وب سایت کاخ سفید منتشر شد، اعلام کرد: "بر اساس اطلاعات آژانس پناهندگان سازمان ملل، در حال حاضر بیش از 100 میلیون نفر به اجبار آواره شده‌اند که این تعداد بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ است." به عقیده وی، دلیل افزایش تعداد پناهجویان، حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

بایدن یادآور شد که ایالات متحده یکی از کشورهای پیشرو در پذیرش پناهندگان است و  به طور فعال شهروندان اوکراینی را پذیرفته و به این اقدام ادامه خواهد داد. وی گفت: "ما با میزبانی از بیش از 80 هزار شهروند افغانستانی در کشور خود در سال گذشته و با متعهد شدن به ارائه سرپناه موقت برای ده‌ها هزار اوکراینی نشان داده‌ایم که همچنان در این عرصه کشوری نمونه خواهیم بود."

کنگره آمریکا 4 میلیارد دلار برای بازدارندگی روسیه اختصاص خواهد داد

قانونگذاران ایالات متحده قصد دارند در سال مالی آینده (که از ابتدای اکتبر سال جاری آغاز می‌شود) 4 میلیارد دلار برای طرح "بازدارندگی روسیه در اروپا" اختصاص دهند.

این مسئله در پیش نویس بودجه دفاعی ایالات متحده برای سال آینده که توسط آدام اسمیت (نماینده دموکرات از ایالت واشنگتن) و رئیس کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان کنگره تهیه شده است، بیان شده است.

دفتر این سناتور آمریکایی روز دوشنبه متن لایحه‌ای را در پاسخ به درخواست بودجه دولت آمریکا که در بهار امسال به کنگره ارسال شده بود، منتشر کرده است.

زلنسکی برای حمایت از اقتصاد اوکراین ماهانه 5 میلیارد دلار درخواست کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته در یک پیام ویدئویی برای مجمع سیاست جهانی اعلام کرد که کی‌یف به 5 میلیارد دلار کمک مالی ماهانه نیاز دارد، برای اینکه نیمی از اقتصاد اوکراین در حال حاضر در حال رکود قرار گرفته است.

زلنسکی گفت: «بیش از نیمی از اقتصاد ما و سیستم اقتصادی کشور ما در حال حاضر کار نمی‌کند. تصور کنید زمانی که اقتصاد نیمی از ایتالیا و تمام بنادر شما کاملاً مسدود شده بود. وضعیت غیرقابل قبول است. هیچ کشوری بدون کمک مالی نخواهد توانست با چنین وضعیتی کنار بیاید. اوکراین حداقل به 5 میلیارد دلار در ماه برای پوشش کسری بودجه خود نیاز دارد.»

دیپلمات روس: تسلیحاتی که غرب به اوکراین داده، از سوریه سر در می‌آورد

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که مقامات فاسد اوکراینی سلاح‌های عرضه شده به کی‌یف را برای سود شخصی می‌فروشند و سلاح‌های غربی به طور فزاینده ای در منطقه ادلب سوریه دیده شده است.

این دیپلمات گفت: «در منطقه ادلب، تسلیحات غربی که توسط مقامات فاسد اوکراینی فروخته شده، به طور فزاینده‌ای دیده می‌شود. بازار سیاه اسلحه که در اروپا داغ شده است و نه تنها برای آنها، بلکه برای گروههای تندرو اسلامگرا در سراسر منطقه خاورمیانه نیز به یک گنجینه واقعی تبدیل شده است.»

اسکات ریتر، کارشناس نظامی و مقام سابق اطلاعاتی آمریکا نیز پیشتر هشدار داده بود که تسلیحات و مهمات ارسالی به اوکراین از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا، ممکن است به سایر کشورها انتقال یافته و در مناقشات دیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

بورل مدعی شد که منطقه کالینینگراد در محاصره نیست

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست شورای اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، اعلام کرد که هیچ محاصره‌ای علیه منطقه کالینینگراد وجود ندارد و مقامات ویلنیوس تنها از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تبعیت می‌کنند.

وی مدعی شد: هیچ محاصره‌ای در کار نیست، حمل و نقل مسافر و کالا بین کالینینگراد و سایر مناطق روسیه ادامه دارد. تنها حمل و نقل آن کالاهایی که صادرات، واردات و ترانزیت آنها از طریق خاک اتحادیه اروپا ممنوع است، متوقف شده است.

بورل تاکید کرد که لیتوانی محدودیت‌های ملی یک‌جانبه‌ای اعمال نکرده، بلکه تنها تحریم‌های اتحادیه اروپا را اجرا کرده است که بر اساس آن محدودیت‌هایی برای صادرات و واردات برخی کالاها و ممنوعیت ترانزیت آنها از طریق قلمرو اتحادیه اروپا وجود دارد.

ممنوعیت ترانزیت کالا از لیتوانی به منطقه کالینینگراد از نیمه شب 18 ژوئن (28 خرداد ماه) به اجرا درآمد. بر اساس برآوردهای اولیه، حدود 40 تا 50 درصد از کل محموله‌هایی که بین کالینیگراد و سایر مناطق روسیه حمل می‌شود، تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت.

احضار سفیر اتحادیه اروپا به وزارت امور خارجه روسیه به دلیل محدودیت ترانزیتی

آنتون علیخانوف، فرماندار منطقه کالینینگراد روسیه شب گذشته اعلام کرد که "مارکوس ادرر" سفیر اتحادیه اروپا در مسکو روز سه‌شنبه به دلیل ایجاد محدودیت غیرقانونی در ترانزیت کالا از خاک لیتوانی به وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه احضار شده و به او فرصت داده می‌شود تا وضعیت بوجود آمده را توضیح دهد.

وی ابراز امیدواری است که گفتگوهای سفیر اتحادیه اروپا "سازنده" باشد و مشکلات بوجود آمده در منطقه کالینیگراد را می‌توان از طریق دیپلماسی حل و فصل کرد.  علیخانوف یادآور شد که مارکوس ادرر پیش از این چند بار از منطقه کالینینگراد بازدید کرده است.

درخواست روسیه از لیتوانی برای لغو ممنوعیت ترانزیت کالا به منطقه کالینینگراد

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با احضار کاردار جمهوری لیتوانی در مسکو اعلام کرد که دولت فدراسیون روسیه از مقامات ویلنیوس می خواهد که محدودیت‌های اعمال شده برای ترانزیت ریلی طیف وسیعی از کالاها از طریق خاک لیتوانی به منطقه کالینینگراد را لغو کند، در غیر این صورت، مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات تلافی جویانه‌ای در این رابطه در نظر بگیرد.

این وزارتخانه یادآور شد که رئیس هیئت دیپلماتیک لیتوانی در رابطه با این تصمیم خصمانه ویلنیوس به شدت مورد اعتراض قرار گرفت و  لغو فوری این محدودیت‌ها از او خواسته شد.

این وزارتخانه تاکید کرد که اقدامات طرف لیتوانیایی نقض تعهدات حقوقی بین المللی جمهوری لیتوانی و در وهله نخست بیانیه مشترک روسیه و اتحادیه اروپا در خصوص ترانزیت بین منطقه کالینینگراد و سایر خاک فدراسیون روسیه را مورد توجه قرار می دهند.

بودجه دفاعی آمریکا برای سال 2023 شامل 450 میلیون دلار برای اوکراین است

در پیش‌نویس بودجه دفاعی ایالات متحده، مبلغ 450 میلیون دلار برای حمایت از اوکراین در زمینه اطلاعات و امنیت اختصاص داده است. این مسئله در سندی که روز دوشنبه از سوی کمیته مربوطه مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شده، آمده است.

در این بیانیه آمده است که قرار است به رئیس پنتاگون این اختیار داده شود تا "حمایت اطلاعاتی و امنیتی از دولت اوکراین" ارائه دهد و برای این منظور در سال مالی 2023 ، پیشنهاد شده است که 450 میلیون دلار تخصیص یابد. این مبلغ 150 میلیون دلار بیشتر از درخواست قبلی جو بایدن برای نیازهای مربوطه است.

سفیر و دیپلمات‌های  روسیه از حضور در پارلمان انگلیس منع شدند

آندری کلین، سفیر روسیه در لندن و دیگر دیپلمات‌های روس تا اطلاع ثانوی از حضور در ساختمان پارلمان انگلستان منع شده‌اند. این مسئله را روزنامه گاردین روز دوشنبه با استناد به پیامی که توسط سخنرانان مجلس اعیان و مجلس عوام منتشر شده، گزارش داد.

در این گزارش یادآوری شده که این ممنوعیت به طور غیررسمی در ماه فوریه - پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین - آغاز شده بود و تا به امروز که این ممنوعیت به صورت کتبی تأیید شده و رسمیت یافته است. در این پیام آمده: «سفیر روسیه به عنوان نماینده رسمی این کشور، تا اطلاع ثانوی در ساختمان پارلمان مورد استقبال قرار نخواهد گرفت».

کد خبر: 1144997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =