شیر مادر یا شیشه شیر؛ نوزاد با کدام بهتر می خوابد؟

صحبت هایی در رابطه با شیر دادن به کودک و تاثیرات آن بر روی خواب نوزاد مطرح است. آیا برای نوزاد شیر مادر بهتر است یا شیشه شیر؟ با کدامیک نوزاد بهتر می خوابد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، داشتن یک خواب شبانه مناسب، تقریباً برای اکثر والدینی که به تازگی بچه دار شده اند، غیر ممکن است اما می توان با در پیش گرفتن برخی راهکارها و انتخاب های مناسب، الگوی خواب نوزادان را بهتر کرد و این خستگی بیش از حد را از بین برد.

بیشتر بخوانید:

بررسی علل سردی دست و پای نوزاد

اطلاعات در مورد شیر دادن به کودک و تاثیرات آن روی خواب خیلی واضح و مشخص نیست. داستان های قدیمی در مورد کودکانی که بهتر می خوابیدند وجود دارد و این داستان ها نشان می دهد که این اتفاق زمانی رخ می داد که فرمول و الگوی شیردهی کودکان تغییر می کرد.

شیر مادر یا شیشه شیر؛ نوزاد با کدام بهتر می خوابد؟
به طور کلی اکثر مطالعات نشان می دهد که روش های غذا خوردن نوزاد تاثیر زیادی روی الگوی خواب او تا قبل از سن ۶ ماهگی ندارد. شیر مادر ممکن است فواید بیشتری هم برای مادر و هم برای فرزند نسبت به شیشه شیر داشته باشد اما به طور کل فواید آن بستگی به عوامل مختلف دیگری هم دارد. اگرچه که مدت زمان خواب نوزادان بدون توجه به اینکه شیر مادر مصرف کنند یا شیر خشک بخورند یا هر دو روش را امتحان کنند، نسبتاً به یکدیگر مشابه هست.

تحقیقات در نوزادان بین ۶ و ۱۱ ماه هنوز به طور کامل واضح و مشخص نیست اما به طور کلی این عقیده وجود دارد که انتخاب نوع شیر تاثیر زیادی روی خواب نوزاد هنگام شب ندارد.

یکی دیگر از نگرانی هایی که بسیاری از والدین در مورد شیشه شیر نوزاد یا شیر مادر دارند، این است که آیا تغییر الگوی غذایی می تواند خطر یا مشکلاتی از جمله سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را حین خواب کاهش دهد و عادات خواب او را بهبود ببخشد یا خیر ؟!

برخی از شواهد نشان می دهد که شیر مادر می تواند این خطر را کاهش دهد اما مطالعات دیگری هم هست که این موضوع را نقض می کند و هیچ تفاوتی را در این مورد بین شیر مادر و شیشه شیر نشان نمی دهد و محققان اعلام کرده اند که سر حال بودن کودک در طول روز هیچ ربطی به شیر مادر یا شیشه شیر ندارد.

تمایلات کودک به خوابیدن

بسیار مهم است که چگونگی تمایل کودکمان به خوردن و خوابیدن را بدانیم. اکثر نوزادان زیر سن ۶ ماهگی شب ها نمی خوابند اما باز هم نمی توان یک الگوی کلی را برای همه آن ها معرفی کرد و در نظر گرفت. بعضی از آن ها نیز کاملا سبک زندگی سالم و شادی دارند. بعضی از نوزادان هر ساعت گرسنه می شوند اما بعضی دیگر هم ممکن است این گونه نباشند. بعضی از نوزادان شاید بیش از ۵ ساعت قبل از شیر خوردن به طور کامل بخوابند.

میزان غذا و شیری که می خورد

کودکان همچنین میزان غذای متفاوتی مصرف می کنند. بعضی از نوزادان ممکن است فقط چند وقت یک بار چند جرعه شیر بنوشند و احساس سیری کنند. در حالی که بعضی دیگر ممکن است به اندازه یک وعده کامل شیر بخورند. میزان شیری که کودک شما در هر وعده مصرف می کند، به تدریج با افزایش سن بالا می رود.

به طور میانگین نوزادان تقریباً هر دو ساعت یا هر چهار ساعت یکبار شیر مادر را می خورند اما نوزادانی که از شیشه شیر استفاده می کنند، معمولا هر دو الی سه ساعت یکبار این کار را انجام می دهند. به خاطر همین تفاوت ها در عادات غذایی، نمی توان هیچ قانون کاملا مشخصی در مورد مدت زمان خواب کودک بیان کرد.

نوزادان معمولاً در روز ۱۶ الی ۱۸ ساعت می خوابند اما ممکن است این عدد با رشد نوزاد کم کم کاهش پیدا کند. اگر چه بعضی از نوزادان ممکن است بیشتر بخوابند و بعضی دیگر ممکن است کمتر بخوابند. اگر در مورد میزان خواب و خوراک کودک خود نگران هستید، می توانید از پزشک تان کمک بگیرید.

نکات حائز اهمیت در مورد تغذیه و خواب نوزاد

از آنجا که هیچ تفاوت واقعی بین فرمولاسیون شیر مادر و شیر شیشه شیر و تاثیر آن روی خواب وجود ندارد اما در هر صورت خانواده ها باید مواردی را مدنظر قرار دهند.

شیر مادر نیازمند این است که مادر در هر لحظه برای شیر دادن به نوزاد در هنگام خستگی هم آماده باشد. همین موضوع ممکن است باعث شود که او هنگام خستگی و خواب آلودگی به کودک شیر دهد و هم خودش و هم کودک هنگام شیردهی بخوابند اما اگر کودک از شیشه شیر استفاده کند یا هم شیر مادر و هم شیشه شیر را دوست داشته باشد، والدین می توانند در اوقات مختلف یکی از این گزینه ها را انتخاب کنند. در نتیجه خستگی، مشکل و خطری را برای آن ها ایجاد نخواهد کرد.

برخی از نکات مهم هنگام شیردهی به کودک

فرقی ندارد که از شیشه شیر یا شیر خودتان به کودک می دهید. در هر صورت باید محیط امنی را برای خوابیدن او فراهم کنید. بیش از حد تشک و پتو و بالشت اضافه و اسباب بازی در کنار کودک هنگام خواب قرار ندهید و پتویی که استفاده می کنید، باید کاملاً سبک باشد.

یک لباس ساده و راحت، هنگام خواب به تن کودک تان کنید تا دمای بدن او بیش از حد بالا و پایین نرود.

بسیاری از متخصصان پیشنهاد می کنند که جای کودک را تغییر ندهید و اجازه دهید کنار خودتان بخوابد تا هر زمان که نیاز به شیردهی داشت، متوجه شده و بیدار شوید.

تشکی که برای خوابیدن و همچنین هنگام شیردهی استفاده می کنید، باید کاملاً راحت باشد و کودک روی آن کاملا ریلکس و با آرامش باشد و بعد از شیر خوردن بتواند راحت بخوابد.

سعی کنید تا زمانی که هوشیار نشده اید و از حالت خواب آلودگی در نیامده اید، به کودک تان شیر ندهید تا هنگام شیردهی خوابتان نبرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =