آموزش شیرینی پزی / طرز تهیه حلوای نذری و مجلسی با نکات اصولی مهم

حلوا معروف ترین نذری در ایام محرم است اما برای پخت حلوای نذری به میزان دقیقی از مواد احتیاج است همچنین فوت کوزه گری و نکات کلیدی برای خوشمزه شدن آن مهم هستند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حلوا یکی از محبوب ترین دسر های اصیل و سنتی محسوب می شد که در گذشته با همین عنوانِ دسر بسیار رایج بود اما به تدریج و با گذشت زمان به عنوان یکی از گزینه های پذیرایی در مراسم های ختم و عزاداری شناخته شد. انواع مختلفی حلوا وجود دارد که هر کدام از آن ها طرز تهیه متفاوتی نیز دارند.

بیشتر بخوانید:

آموزش شیرینی پزی / طرز تهیه پاپسیکل یا پاپسیکلزهای شیک با کیک ساده

در تهیه این دسر شیرین و خوشمزه رعایت یک سری نکات بسیار ضروری است و چنانچه از این نکات بی تفاوت نگذرید شک نکنید که نتیجه کار بهترین و خوشمزه ترین حلوا خواهد شد. در این بخش با ما همراه باشید تا کامل ترین طرز تهیه حلوای نذری برای ۲۰ نفر را آموزش دیده و در مراسم های مذهبی و عزاداری تهیه و طبخ کنید.

خشک شدن حلوا

شگرد خوشمزه و مجلسی شدن حلوا

مواد لازم برای تهیه حلوای نذری برای ۲۰ نفر

مواد لازم

میزان لازم

آرد

۱۳۰۰ گرم

زعفران

۵ قاشق غذا خوری

هل

۲ قاشق چایخوری

شکر

۷۸۰ گرم

روغن مایع

۵۸۰ گرم

کره

۲۰۰ گرم

گلاب

۵ قاشق غذاخوری

آب

به میزان لازم

طرز تهیه حلوا

دلیل خشک یا سفت شدن حلوا و راه حلش

طرز تهیه حلوای نذری برای ۲۰ نفر

قبل از این که بخواهیم دستور پخت حلوای نذری را توضیح دهیم باید بگوییم زمان مورد نیاز برای تهیه این حلوا حدوداً یک ساعت می باشد.

دم کردن زعفران

قبل از هر چیزی باید اقدام به دم کردن زعفران بکنید. برای این کار ابتدا شروع به سابیدن زعفران کرده و در یک لیوان بریزید سپس تکه ای یخ داخل آن انداخته و کمی آب بریزید و در نهایت اجازه دهید تا دم بکشد.

درست کردن شربت

برای این که شربت مورد نیاز حلوای نذری به تعداد ۲۰ نفر را درست کنید بایستی اقدام به ریختن شکر و مقدار کافی آب داخل یک قابلمه بکنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.

اضافه کردن زعفران، گلاب و هل

در این مرحله نوبت به ریختن زعفران و گلاب رسیده است. به محض اینکه مشاهده کردید شکر و آب باهم حل شده است مقداری از زعفران دم کشیده را برداشته و قبل از اینکه آب شربت بجوشد زعفران را داخل آن ریخته و آن را هم بزنید.

سپس گلاب و هل را به شربت اضافه کرده و به خوبی هم بزنید و از روی حرارت بردارید.

الک کردن و تفت دادن آرد

در مرحله بعدی باید شروع به الک کردن آرد بکنید این کار بایستی ۳ بار انجام شود. پس از این که آرد را به خوبی الک کردید در یک تابه ای بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید و بطور مداوم هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته شده و رنگ آن کمی طلایی شود.

افزودن کره و روغن

در این بخش از پخت حلوای نذری اقدام به اضافه کردن کره و روغن بکنید و توجه داشته باشید که کره از قبل به دمای محیط رسیده باشد و بعد از آن به آرد اضافه کنید. پس از اینکه کره و روغن را به آرد اضافه نمودید اقدام به هم زدن و ترکیب کردن مواد کرده و آن را تفت دهید.

اضافه کردن شربت به مواد

در این قسمت از پخت حلوای نذری شروع به اضافه کردن مرحله به مرحله شربت به آرد کنید و هر بار که اضافه می کنید آن را هم بزنید تا جایی که حلوا به قوام خوبی برسد.

زمانی که مشاهده کردید حلوا به غلظت دلخواه شما رسید شعله گاز را خاموش کرده و حلوا را در ظروف مورد نظر سرو کرده و سپس اقدام به تزئین آن بکنید.

در ادامه این مطلب مواد لازم جهت پخت حلوای نذری به تعداد ۵۰ و ۱۰۰ نفر را در اختیارتان قرار خواهیم داد تا بتوانید با همین دستور پخت حلوا برای ۲۰ نفر به تعداد نفرات بالا هم از این حلوای خوشمزه نذری درست کنید.

مواد مورد نیاز حلوای نذری برای ۵۰ نفر

بطور معمول پخت حلوای نذری به تعداد ۵۰ نفر برای مجالس و مراسم های مذهبی مثل روضه مناسب است. البته این نکته را یادآور شویم که که طرز تهیه این حلوا تفاوتی با دستور پخت حلوای نذری برای ۲۰ نفر ندارد. تنها فرق آن ها در میزان مواد مورد نیاز برای تهیه ی این دو حلوا می باشد.

مواد لازم

میزان لازم

آرد

۳ کیلو و ۳۰۰ گرم

زعفران

۱۳ قاشق غذاخوری

هل

۵ قاشق چایخوری

شکر

۲ کیلوگرم

روغن مایع

۱۵۰۰ گرم

کره

۵۰۰ گرم

گلاب

۱۳ قاشق غذاخوری

آب

به میزان لازم

نکات مهم در تهیه حلوای نذری برای ۵۰ نفر

چنانچه میخواهید شیرینی حلوا را قدری کمتر کنید، شکر آن را کمتر بریزید.

آرد حلوای نذری برای ۵۰ نفر را بطور مداوم هم بزنید تا ته نگیرد.

تهیه حلوا

مواد مورد نیاز حلوای نذری برای ۱۰۰ نفر

پختن این میزان حلوا نیاز به یک سری مهارت های خاص دارد. مهم تر از همه مواد لازم برای پخت حلوای نذری برای ۱۰۰ نفر نسبت به مواد لازم برای تهیه ۲۰ نفر خیلی زیاد و متفاوت تر است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد.

مواد لازم

میزان لازم

آرد

۶ کیلو و ۷۰۰ گرم

زعفران

۲۵ قاشق غذاخوری

هل

۱۰ قاشق چایخوری

شکر

۴ کیلوگرم

روغن مایع

۳ کیلوگرم

کره

۱ کیلوگرم

گلاب

۲۵ قاشق غذاخوری

آب

به میزان لازم

نکات مهم در تهیه حلوای نذری برای ۱۰۰ نفر

حتماً دقت داشته باشید که به صورت مداوم آرد را تفت بدهید تا ته نگیرد.

برای یادگیری طرز تهیه حلوای نذری برای ۱۰۰ نفر به همان دستور پخت حلوای نذری برای ۲۰ نفر مراجعه نمایید.

نکات طلایی در تهیه حلوای نذری

حتما توجه داشته باشید آردی که در این حلوا به کار می برید آرد سفید باشد.

بهترین کار این است که آرد را کمتر تفت دهید چرا که حلوای نذری بایستی رنگش تقریباً روشن باشد.

بجای کره می توانید از روغن هم استفاده کنید.

برای هم زدن حلوا بهتر است از کفگیر چوبی استفاده کنید چرا که با این کفگیر کارتان راحت خواهد شد.

در تزئین حلوای نذری می توانید از خلال پسته، بادام، گل محمدی، پودر نارگیل، کنجد و... استفاده نمایید.

در سرو حلوا می توانید با استفاده از ماسوره حلوا را به کاغذ های شیرینی، نان میکادو، نان بستنی و... منتقل کنید.

رعایت چند نکته در پخت انواع حلوا

اگر حلوایی که قصد پخت آن را دارید، حلوای ساده نیست، نکات زیر برایتان کاربردی خواهند بود:

حلوای زعفرانی

برای اینکه یک حلوای خوش رنگ و زرد زعفرانی داشته باشید بایستی از زیاد تفت دادن آرد خودداری کنید. چرا که تفت دادن بیشتر سبب می شود که آرد شما تیره شود و حلوای شما نیز قهوه ای گردد. برای اینکه حلوای شما عطر و رنگ زعفران را بهتر جذب کند و رنگش طلایی شود به جای ۵ قاشق زعفران می توانید ۱۰ قاشق زعفران استفاده کنید.

حلوای تیره و قهوه ای

و اما اگر میخواهید یک حلوای قهوه ای و تیره بپزید می توانید مقداری کاکائو یا پودر قهوه یا شکلات تخته ای به حلوای خود بیافزایید. البته در تفت دادن هم باید خوب دقت کنید تا رنگ آرد قهوه ای شود.

اما باید دقت کنید که آرد در حین تفت دادن نسوزد چرا که موجب بی طعم شدن حلوا میـگردد. هنگام مخلوط کردن آرد و روغن مایع می توانید کمی پودر کاکائو یا شکلات ذوب شده نیز بیافزایید و در پایان حلوای شما رنگ شکلاتی به خود می گیرد.

حلوای دو رنگ

اگر خواهان حلوای دو رنگ هستید باید مواد حلوا را نصف کرده و به شکل جدا دو حلوا را درست کنید. یکی از حلوا ها را با زعفران و دیگری را با شکلات درست کنید و بعد بنا به سلیقه ی خود تزئین کنید.

حلوای رژیمی

اگر میخواهید یک حلوای سالم و کم کالری داشته باشید به جای استفاده از شکر می توانید از شیره خرما یا عسل در حلوای نذری خود استفاده کنید و روغن زیتون را جایگزین روغن مایع کنید.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1149386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =