کار در بیمارستان؛ اما بدون ارتباط با بیمار و شیفت شب/ رشته فناوری اطلاعات سلامت برای چه کسانی مناسب است؟

دبیر انجمن علمی کشوری فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی آبادان معتقد است که رشته فناوری اطلاعات سلامت (HIT ) برای کسانی مناسب است که دوست دارند در فضای بیمارستان کار کنند؛ اما به کار بالینی به عنوان پرستار یا اتاق عمل علاقه‌ای ندارند.

حسین ولی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که رشته فناوری اطلاعات سلامت (HIT ) برای کسانی مناسب است که دوست دارند در فضای بیمارستان کار کنند؛ اما به کار بالینی به عنوان پرستار یا اتاق عمل علاقه‌ای ندارند، اظهار کرد: این رشته همچنین برای افرادی که تمایلی به داشتن شیفت شب نداشته و ترجیح می‌دهند برنامه روزانه و مشخص یا اصطلاحا کارمندی داشته باشند، بهترین گزینه است چون کارش در قسمت‌هایی مانند بایگانی، کدگذاری، آمار بیمارستان، دفتر بهبود کیفیت که کار این قسمت‌ها اداری است و شیفت عصر و شب ندارد.

دبیر انجمن علمی کشوری فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به این که رشته فناوری سلامت برای کسانی که هم به پزشکی و هم به IT علاقمند هستند و می‌خواهند این دو رشته را با هم تلفیق کنند، بهترین گزینه است، افزود: یک فارغ‌التحصیل فناوری اطلاعات سلامت در زمینه‌هایی مانند طراحی وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های پزشکی، پرونده الکترونیکی سلامت، نسخه‌نویسی الکترونیکی فعالیت می‌کند.

این دانشجوی ارشد رشته فناوری سلامت با تصریح بر این که رشته فناوری اطلاعات سلامت برخلاف سایر رشته‌های پزشکی مثل پرستاری، اتاق عمل و بیهوشی، طیف مشخصی برای بازار شغلی ندارد، گفت: به این معنا که یک فارغ‌لتحصیل اتاق عمل ماهیت کاری ثابتی داشته و تغییرات بازار کار آن هم مشخص است؛ اما بازار کاری رشته فناوری اطلاعات سلامت به میزان همت، مطالعه و هدف دانشجو بستگی دارد.

ولی‌زاده با تاکید بر این که رشته فناوری سلامت برای فردی که به دنبال یک کار مشخص و بدون خلاقیت است، گزینه مناسبی نخواهد بود، یادآور شد: چون بازار کار این رشته برای فردی با روحیه کارمندی چیزی بیش از یک منشی بخش نیست. کسانی در فناوری اطاعات سلامت موفق خواهند شد که مطالعات خارج از رشته دارند. افراد در این رشته باید زحمت بکشند تا جایگاه مناسبی به دست آورند، در حالی که در رشته پرستاری یا اتاق عمل چون رشته‌های شناخته شده‌ای هستند و محدوده‌ کاری آن‌ها هم کاملا جا افتاده است و مشخص است، به همین دلیل، لازم نیست افراد خودشان را اثبات کند.

دبیر انجمن علمی کشوری فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی آبادان همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی از فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان رشته فناوری سلامت دانست و گفت: البته برای رسیدن به موقعیت‌های شغلی خوب، دانشجویان نباید به واحدهای درسی دانشگاهی اکتفا کنند.

ناشناخته بودن یک رشته عامل پیشرفت است یا ایجاد بی‌انگیزگی؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای موفقیت در رشته‌هایی مانند فناوری اطلاعات سلامت که هنوز در خانواده‌های ایرانی و جامعه شناخته شده نیستند، باید تلاش بیشتری کرد. البته برخی معتقدند ناشناخته بودن این رشته‌ها باعث می‌شود که رقابت کمتری در آن‌ها وجود داشته باشد و بهتر بتوان پیشرفت کرد. از طرف دیگر، برخی ناشناخته بودن رشته را یکی از عوامل بی‌انگیزه شدن دانشجویان می‌دانند. 

ولی‌زاده به داوطلبان توصیه کرد: حتما با هدف، انگیزه و شناخت کامل وارد این رشته شوند. یعنی بدانند که رشته فناوری اطلاعات سلامت هنوز در جامعه ما شناخته شده نیست و عموما کسی جایگاه این رشته را نمی‌داند؛ اما نباید دلسرد شوند. باید هدف بزرگ داشته باشند و بدانند که رشته‌های تازه تاسیس جذاب هستند چون وارد دنیای جدیدی از علم می‌شوند. به کسانی که توانایی برنامه‌نویسی و مدیریتی دارند و دوست دارند در کنار علوم پزشکی مدیریت هم بخوانند، توصیه می‌کنم که به رشته فناوری اطلاعات سلامت بیایند.

این دانشجوی ارشد رشته فناوری اطلاعات سلامت در پایان با بیان این که اگر داوطلبان همه نقاط ضعف‌ و قوت رشته را بدانند، در بین راه دلسرد نمی‌شوند، اظهار کرد: توصیه می‌کنم به دنبال مسیر از پیش ساخته شده نباشند و خودشان مسیر بسازند. کسی که راهی را می‌سازد هیچ وقت از آن دلسرد نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1149456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =