کشف اسناد محرمانه از منزل رئیس جمهور پیشین آمریکا چه تبعاتی دارد؟ / دست‌های پنهان به دنبال حذف ترامپ از صحنه سیاسی

اذعان بسیاری از تحلیلگران آمریکایی مبنی بر احتمال پیروزی جمهوری‌خواه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آتی و همزمانی این مسائل با تفتیش منزل ترامپ و اسناد محرمانه کشف شده از عمارت وی این شائبه را ایجاد کرده که احتمالا هدف از اقدام «اف‌بی‌آی» حذف سیاسی او بوده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، هفته گذشته یک خبر عجیب و بی‌سابقه توجه افکار عمومی در آمریکا و جهان را به خود معطوف کرد. ماجرا از این قرار بود که بر اساس حکم دادگستری آمریکا، دونالد ترامپ –رئیس جمهور پیشین این کشور- متهم به اختفا و نگهداری اسناد فوق محرمانه در خانه‌اش بوده و بنابراین عمارت «مار آ لاگو» که ملک شخصی وی در ایالت فلوریدا است مورد تفتیش قرار گرفت. طبق اخبار منتشر شده، در جریان این بازرسی ماموران «اف‌بی‌آی» ۱۱ سند و مدرک محرمانه از منزل او کشف کردند.

نکته قابل تامل اینجاست که درست چند هفته قبل ترامپ برای آغاز کمپین انتخاباتی 2024 اعلام آمادگی کرده بود. از طرف دیگر، با توجه به اذعان بسیاری از تحلیلگران آمریکایی مبنی بر احتمال پیروزی جمهوری‌خواه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آتی، همزمانی این مسائل ابهامات زیادی را به وجود می‌آورد و این شائبه ایجاد می‌شود که اقدام «اف‌بی‌آی» سیاسی بوده است؛ خود ترامپ و برخی دیگر از اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه نیز چنین دیدگاهی دارند و با «سیاسی» خواندن این اقدام، هدف آن را تلاش دموکرات‌ها برای ممانعت از حضور رئیس جمهوری پیشین در انتخابات آینده توصیف کرده‌اند.

چنین اتفاقی نه تنها فرصت حضور در انتخابات را از وی سلب خواهد کرد، حتی ممکن است وی را روانه زندان کرده و به نوعی او را از صحنه سیاسی آمریکا حذف کند. زیرا بر اساس قوانین فدرال آمریکا، انتقال و نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده در اماکن غیر مجاز ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود. با این حال با توجه به محبوبیت ترامپ در جامعه آمریکا باید منتظر ماند و دید که حذف سیاسی او چطور در افکار عمومی و به ویژه طرفداران نسبتا زیادی که دارد توجیه خواهد شد. یکی از اعضای خانواده ترامپ این اقدام را گامی برای بی‌اعتبار کردن او در جامعه آمریکا خوانده است.

آنچه که موجب تقویت شائبه سیاسی بودن تفتیش منزل ترامپ شده، زمان وقوع آن است؛ بدون تردید دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا از قبل نیز به این موضوع واقف بودند که وی اقدام به خروج و نگهداری اسناد محرمانه کرده است. سوال اینجاست که چرا اکنون به این مسئله پرداخته شده و حکم بازرسی عمارت ترامپ صادر شده است. از طرف دیگر، شرایط قانونی در ایالات متحده آمریکا این شائبه را تقویت کرده است. برخی کارشناسان سیاسی معتقدند از آنجایی که «اف‌بی‌آی» تحت نظر وزارت دادگستری فعالیت می‌کند و وزیر دادگستری نیز منصوب رئیس جمهور آمریکاست، شاید اقدام اخیر با هدف جلوگیری از فرصت حضور ترامپ در انتخابات پیش‌رو باشد.

برای نتیجه‌گیری نهایی در مورد این موضوع باید منتظر حکم دادگاه در مورد جرم تازه ترامپ ماند. در صورت مجرم شناخته شدن وی شانس حضور در انتخابات 2024 را از دست خواهد داد و به نوعی از صحنه سیاسی آمریکا برای همیشه حذف خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد، باید دید طرفداران رئیس جمهور پیشین که کم هم نیستند و سایر جمهوری‌خواه‌ها چه واکنشی به این مسئله نشان خواهند داد. نباید فراموش کرد که ترامپ توانست پس از شکست در انتخابات 2020 گروهی از طرفداران خود را برای حمله به کنگره آمریکا ترغیب نمود. حال در صورت صدور احکام سخت برای این سیاستمدار پرحاشیه باید منتظر واکنش‌های او و طرفدارانش بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =