چگونه گل رز را پرورش دهیم و از آن در باغچه خود مراقبت کنیم؟

گل رز یکی از پر طرفدار ترین گل دنیا است و برای پرورش این گل در خانه باید نکاتی را بیاموزیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تقریبا ۳۰۰ نوع از گل رز در جهان وجود دارد و احتمالا بتوان این گل ها را جزء پرطرفدارترین گل های در سراسر دنیا دانست که هرکسی از داشتن آن لذت می برد به همین دلیل در این بخش نکات مروبط به باغبانی و پرورش گیاه  می خواهیم که چگونگی پرورش خانگی این گل ها را به شما آموزش دهیم.

بیشتر بخوانید:

روش و مراحل تعویض خاک و گلدان گیاه

نکات مهمی که قبل از پرورش گل رز باید بدانید
رز ها معمولا از اواسط بهار تا پاییز رشد می کنند.
رز ها حداقل به ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم نیاز دارند.
زمانی باید گل رز را پرورش دهید که دما بین ۴۰ تا ۶۰ درجه فارنهایت در طول روز باشد.
رز زمانی رشد می کند که PH خاک بالا و خاک بارور باشد.
معمولا این گل ها توانایی روییدن در جنگل را ندارند.
رز ها به آب زیادی نیاز دارند و باید سعی کنید که بر اساس شرایط اقلیمی و نوع خاک به آن ها آب دهید.

انواعی از گل رز که می توانید پرورش دهید:

رزهای چای هیبریدی

بیشتر ما این نوع از گل رز را در باغچه خود داریم، آن ها پرچم های بسیار زیبایی دارند و حدودا ۱.۲ تا ۱و۸ متر طول ساقه های آن هاست و حدودا سه یا چهار گلبرگ دارند.

گل رز فلوریبوندا

این نوع از گل رز قد بلند تری دارد و اگر حمایت کافی از این گل و مراقبت لازم را نداشته باشید، بیش از حد بلند می شود و سپس دچار شکستگی می شود و این رزها معمولاً تا سه متر قد می کشند پس باید سعی کنید که مکان مناسبی را برای آن ها انتخاب کنید.

پرورش گل رز 

کاشت گل رز قرمز و فن ها پرورش گل رز 
رز های مینیاتوری

این رز ها نسبتاً کوچک هستند و به اندازه دو مدل قبلی مشهور نیستند اما بهتر است که چند تا از آن ها را در باغچه خود داشته باشید و آن ها حدود ۳۰ تا ۹۱ سانتیمتر می باشند که برای محیط داخل خانه و گلدان مناسب هستند.

پرورش گل رز با استفاده از ۲ روش 

دو راه موثر برای پرورش گل رز وجود دارد که یکی از آن ها از طریق برش و دیگری از طریق دانه های آن می باشد . بیشتر باغبان ها سعی می کنند که خودشان کار برش را انجام دهند و تجهیزات کافی را برای این کار فراهم می کنند تا بتوانند از دانه های کاشته شده، رز های جدید به دست بیاورند.

۱. پرورش رز با استفاده از روش قیچی کردن.

بهترین زمان برای انجام این کار در فصل بهار می باشد زیرا دما کمی پایین تر است و بوته های گل رز قوی تر هستند و باید اول انواع سبز روشن را بدون هیچ جوانه و غنچه ای انتخاب کنید زیرا باعث می شود بهترین رز ها را به شما تحویل دهد و سعی کنید که از ساقه های چوبی و قدیمی برای این کار استفاده نکنید .

بهتر است حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از گیاه را برش دهید و سپس آن را در عمق دو نیم تا ۵ سانتی متری زمین بکارید و بهترین کار این است که رزهای جدید را در مکانی بکارید که جای ثابتی داشته باشد.

مرتب مجبور نباشید که جای آن ها را تغییر دهید زیرا اثر منفی بر گیاه خواهد داشت، سپس گیاه جدید را آب دهید و سعی کنید که آن را در یک کاسه شیشه ای قرار دهید زیرا به راحتی می تواند نور خورشید را جذب کند.

در صورت وجود رطوبت کافی و دمای ایده آل گل رز شروع به رشد می کند و متاسفانه سرعت برش تاثیر بسیار زیادی در گلدان های شما دارد و زمانی که فرد بی تجربه باشد، گل رز خوبی از آب در نخواهد آمد و اگر شما هم جزو افراد بی تجربه هستید، سعی کنید که برای اولین بار از کسی کمک بگیرید.

همیشه سعی کنید که رطوبت خاک را چک کنید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی می باشد و این کار را هر چند روز یک بار انجام دهید و زمانی که دما به حداقل ۷۵ درجه فارنهایت می رسد می توانید بگذارید که رز ها در طول روز بدون پوشش قرار بگیرند و اگر دیدید که گیاه شما برای مدتی تغییر نمی کند، به شما تضمین می دهم که این گل ها غیر فعال شدند و در حقیقت فعالیت آن ها نیازمند رشد مناسب می باشد که در زیر زمین اتفاق می افتد.

۲. پرورش گیاه رز از دانه ها

بیشتر ما از این حقیقت آگاه نیستیم اما رز هم می تواند دانه تولید کند و البته که این راه برای پرورش این گل ها شایع و رایج نیست اما می توانید یک گل رز را از ساقه آن منتشر کنید و در طول زمان با خشک شدن دانه ها در خاک می توانید آن ها را بیرون بکشید و دوباره بکارید و بهتر است که این دانه ها را در فصل بهار بکاریم.

سایر نکات و ریزه کاری هایی که باید در مورد پرورش گل رز بدانیم و آن ها را در نظر بگیریم 
فاصله

سعی کنید که گل رز را بیش از حد نزدیک به گیاهان دیگر نکارید زیرا باعث می شود که از نظر جذب خورشید و آب با دیگر گیاهان به رقابت بپردازند و برای بهترین نتیجه سعی کنید آن ها را حداقل در فاصله ۶۱ سانتی متری از گل رز دیگر و ۹۱ سانتیمتر از هر گیاه دیگری بکارید و زمانی که تصمیم می گیرید که گل رز را به باغچه خود اضافه کنید، باید برنامه ریزی خوبی داشته باشید.

این گیاهان را نباید زیر درخت یا دیگر مکان هایی که در معرض باد هستند بکارید و اگر محلی که در آن زندگی می کنید، بیش از حد بادی است احتمالاً رزها به خوبی رشد نخواهند کرد.

خاک

رز های شما باید با خاک کاملاً بارور رشد کنند که ph آن ها بین شیش و نیم تا ۷ می باشد. زمانی که خاک ضعیف باشد، بهتر است که مقداری مواد تقویتی و بارور کننده را برای آن ها استفاده کنیم تا این گل ها به اندازه کافی مواد مغذی را دریافت کنند.

نور

گل های رز حداقل به ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارند. معمولاً هر چقدر نور بیشتری دریافت کنند، رشد بیشتری خواهند داشت و آن ها می توانند اشعه های قوی خورشید را نیز تحمل کنند و باز هم شکوفه بدهند و اگر در مناطق شمالی زندگی می کنید، بهتر است که گیاه خود را در قسمت جنوبی باغچه خود بکارید ، این کار باعث می شود که گرمای کافی به او برسد و رشدش بالا برود.

پرورش گل رز خانگی 

 عوامل مهم برای پرورش گل رز 
 مراحل پرورش گل رز 
میزان آب

میزان آبدهی مناسب برای گل رز های استاندارد حدود ۳ تا ۶ گالون می باشد. باید همیشه سطح آب رسیده شده به این گیاه را بسنجید که این سنجش باید بر اساس نوع خاک و شرایط اقلیمی باشد.

و همیشه باید دقت کنید که گل ها مرطوب بمانند، مخصوصاً اگر در اوایل تابستان می باشد اما اجازه ندهید که خاک بیش از حد خیس باشد و آب دادن در فصل پاییز را کاهش دهید اما سعی کنید که از خشک شدن کامل خاک جلوگیری کنید.

دما

دمای مناسب برای کاشت گل های رز حدوداً بین ۴۰ تا ۶۰ درجه فارنهایت در روز می باشد و از طرف دیگر این گیاهان می توانند در دما های بالاتر نیز مقاومت خوبی داشته باشند.

بارور کردن

هرگز هنگام کاشت به گل رز آب ندهید که این گیاهان در وهله اول به بارور شدن نیاز دارند. بهترین راه این است که از بارورکننده های ارگانیک استفاده کنید که می تواند مواد مغذی سالم را به خاک برساند. و به یاد داشته باشید که بارورکننده های مصنوعی، مخصوصا انواع مایع آن ها، گیاه را حساس می کند.

و در نتیجه باعث می شود این گیاهان بعد از رویش حشرات را به خود جذب کنند و به جای این مواد می توانید حدود یک فنجان ماده تقویتی گرانولار استفاده کنید و همچنین می توانید در پیش هر گیاه پوست موز قرار دهید و این کار باعث می شود که کلسیم، منیزیم، فسفات و سولفور به گیاه برسد.

کود گیاهی

کود گیاهی یکی از بهترین راه ها برای مرطوب نگه داشتن این گیاهان است و هر زمان که خواستید می توانید این کودها را به گیاه بدهید اما برای نتیجه بهتر می توانید این کار را در اوایل بهار انجام دهید.

اول از همه علف های هرز را جدا کنید و بعد از آن حدود ۲.۵ سانتی متر از لایه های ضخیم گیاه مثل برگ ها را برش دهید و مراقب باشید که این گیاهان حدود ۱۵ سانتی متر از بیس گیاه فاصله داشته باشد و اگر زمین خشک است، می توانید در انتهای این پروسه به گیاه آب بدهید.

هرس کردن

موقع هرس کردن مراقب باشید زیرا اگر در این کار زیاده روی کنید، به گیاهان آسیب وارد می شود و به جای آن می توانید تا اواسط بهار صبر کنید و سپس اولین هرس را انجام دهید. نباید تمام انواع رزها را با یک روش یکسان هرس کرد و دو سوم از ارتفاع را برش دهید. بهترین راه برای هرس کردن این است که حدود ۱۵ تا ۳۰.۵ سانتی متر آن ها را تا سطح زمین برش دهید.

 هرس کردن گل رز

 هرس کردن گل رز خانگی و نکات پرورش آن 
پرورش گل رز و نکات کاشت آن 
بیماری ها و آفت ها

بعضی از حشرات و آفت ها می تواند باعث آسیب دیدگی گل های رز شوند اما خوشبختانه درمان های بسیار موثری برای مقابله با این عوامل وجود دارد و نکته ضروری که باید رعایت کنید این است که هر چه زود تر اقدام به درمان را شروع کنید .

آلفیدها

این حشرات موذی رایج ترین مشکلات را برای گل های در حال رشد به وجود می آورد و می توانید آن ها را هنگام چسبیدن به ساقه گیاه ببینید و گاهی اوقات نیز می توانید در لابلای برگ ها پیدایشان کنید.

و زمانی که این حشرات شیره گیاه را می کشند، می توانند باعث ضعیف شدن گل رز شوند و برای مقابله با آن ها می توانید از یک حشره کش مناسب استفاده کنید که به گیاه صدمه نزند.

سوسک و حشرات

به گل های رز حمله می کنند و تا آن ها را تخریب نکند، دست بردار نیستند. مشکل اینجاست که برای گل آسیب دیده از این طریق نمی توان کاری انجام داد و روش های مناسب را برای مقابله با آن ها استفاده کنید و همچنین می توانید در کنار گل رز یک عدد سیر بکارید تا از همه این حشرات در امان باشند.

جلوگیری از بیماری های رایج برای گل رز

روش های جلوگیری به اندازه کافی می تواند به گل های رز کمک کند که رشد قوی و سالمی داشته باشند و بهترین کاری که می توانید برای این گیاهان انجام دهید، این است که فضای آفتابی را برای پرورش گل رز استفاده کنید.

مقدار مناسبی از بارورکننده های طبیعی را یک بار در ماه استفاده کنید و سعی کنید که از خشک شدن گیاه جلوگیری کنید و مرتب به آن ها آب بدهید و هر چند وقت یکبار گل ها، ساقه ها و برگ ها را هرس کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =