علل مشکل ضعف گردش خون در پاها و راه حل موثر آن

مشکل ضعف گردش خون در پاها اغلب در افراد سن بالا یا افرادی که بیماری دیابت دارند دیده می شود که علائمی مانند سردی، بی حسی، درد و تورم پاها را دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیستم گردش خون در بدن وظیفه انتقال اکسیژن و مواد مغذی را به تمام سلول های بدن دارد اما اگر رگ های خونی در یک منطقه بسته، سفت یا باریک شوند، گردش خون در بدن فرد کاهش یابد. گردش خون ضعیف در پاها که قلب دوم بدن هستند، با علائم مختلفی همراه است که این علائم می توانند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشند.

بیشتر بخوانید:

بررسی علل سنگینی پاها و راه درمان خانگی آن

اگر دائما احساس سرما یا بی حسی در پاهای خود دارید و متوجه تغییر رنگ پاهای خود شده اید، این مقاله از بخش بهداشت و سلامت نمناک را بخوانید تا بیشتر درباره علائم گردش خون ضعیف در پا، علل احتمالی، درمان ها و روش های خود مراقبتی بدانید.

علائم گردش خون ضعیف در پا

اگرچه طبیعی است که در زمستان پاها کمی سردتر یا بعد از ایستادن طولانی مدت احساس درد کنند، اما به علائم مبهم یا مکرر توجه کنید، به ویژه در بزرگسالانی که مبتلا به دیابت و چاقی هستند و یا سیگار می کشند. در اینجا چند علامت گردش خون ضعیف وجود دارد که شاید در صورت اختلال در گردش خون متوجه آنها شوید:

سردی غیر طبیعی پاها
سوزن سوزن شدن
تورم
پاهایی به رنگ آبی یا بنفش
درد
سنگینی در پا
ایجاد رگهای واریسی
تغییر رنگ
بثورات پوسته ای یا خارش دار
توقف رشد مو در مچ پا
بی حسی
افزایش فشار خون
خستگی
سوزن سوزن شدن پا

در صورت بروز و تداوم علائم گردش خون باید به پزشک مراجعه کنید. گردش خون ضعیف در صورت عدم درمان می تواند از یک ناراحتی جزئی تا شرایط کشنده مشکل ایجاد کند. حتی یک انسداد کوچک می تواند یک ارگان اصلی از جمله قلب، مغز یا ریه ها را به خطر بیندازد.

جریان خون قطع شده نیز باعث اختلال در بهبودی، خستگی و درد می شود، بنابراین افراد مسن با این علائم گردش خون ضعیف باید برای تشخیص و درمان به یک متخصص مراجعه کنند.

علل گردش خون ضعیف پا

چه عواملی باعث گردش خون ضعیف می شود؟ برخی از سالمندان به دلیل سبک زندگی نادرست یا بیماری، جریان خون ضعیف را در پاهای خود تجربه می کنند، مهم است بدانید که درمان گردش خون ضعیف در پا به علت آن بستگی دارد برای همین دانستن علل اهمیت ویژه ای خواهد داشت به همین دلیل در ادامه ی این بخش به برخی از علل شایع می پردازیم:

سن:

متأسفانه ، به دلیل حساسیت کمتر گیرنده های فشار و ضخیم شدن آئورت با افزایش سن، درجاتی از اختلال در گردش خون قابل اجتناب است که بر فشار خون تأثیر می گذارد.

سبک زندگی بی تحرک:

جریان خون مناسب نیازمند حرکت برای سالم نگه داشتن قلب و پمپاژ روان است بنابراین سالخوردگانی که توانایی حرکت چندانی ندارند ، در معرض مشکلات گردش خون قرار می گیرند.

چاقی:

اضافه وزن قلب را مجبور به کار بیشتر برای پمپاژ خون کرده و همچنین وزن بیشتری را روی پاها وارد می کند که ممکن است منجر به مشکلات گردش خون شود.

ترومبوز ورید عمقی:

لخته خونی است که در اعماق بدن و اغلب در پا ایجاد می شود و جریان خون در پا را مهار یا مسدود می کند و اگر آزاد شود ، می تواند باعث آمبولی ریوی کشنده شود.

دیابت:

دیابت می تواند باعث تورم، فشار خون بالا و اختلال در گردش خون پا همچنین نوروپاتی ، یک بیماری جداگانه با علائم مشابه مشکلات گردش خون در پا شود.

تصلب شرایین:

تصلب شرایین، علت شایع گردش خون ضعیف است. بسیاری از دلایل دیگر گردش خون ضعیف، مانند چاقی، سیگار کشیدن، بی تحرکی و دیابت، خطر تصلب شرایین را افزایش می دهد که در درمان این بیماری اهمیت ویژه ای دارد.

بیماری عروق محیطی:

بیماری است که رگ ها و عروق خارج از قلب و مغز را درگیر و علت آن تصلب شرایین است که جریان خون را در همه اندامها به ویژه در پاها محدود می کند. این بیماری موجب مشکلات شدیدی در گردش خون می شود.

سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن نه تنها خطر بیماری ها مانند تصلب شرایین، ترومبوز ورید عمقی را افزایش می دهد بلکه جریان خون به عروق و پاها را دشوار می سازد.

نارسایی وریدی:

نارسایی وریدی می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد اما با افزایش سن به دلیل آسیب یا ضعف رگها شیوع بیشتری دارد و منجر به تجمع مایع در پا، وریدهای متورم، ترومبوز ورید و مشکلات گردش خون می شود.

روش های خانگی برای بهبود گردش خون در پاها

برخی افراد سلامت گردش خون را نادیده می گیرند ، اما بر حیاتی ترین اندام ها و توانایی ها تأثیر می گذارد و با افزایش سن اهمیت آن افزایش می یابد. منتظر نمانید تا علائم شدیدتر بروز کند و اقداماتی که در ادامه ی این مطلب نمناک عنوان شده است را برای بهبود انجام دهید.

رژیم غذایی مناسب و وزن ایده آل:

فشار خون بالا اغلب هیچ علامتی ندارد و منجر به مواردی مانند کاهش گردش خون و بیماری عروق محیطی می شود پس از انار، سیب زمینی شیرین، ماهی قزل آلا و روغن زیتون برای بهبود عملکرد گردش خون مصرف کنید. مصرف غذای سالم مانند دارچین، انواع توت ها و شکلات تلخ فشار خون را کاهش می دهد پس از آنها غافل نشوید.

مصرف زیاد نمک, عروق خونی را سفت کرده و گردش خون را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این، می تواند موجب تورم رگ های خونی و افزایش فشار خون شده که به نوبه خود مانع جریان خون نیز می شود. بنابراین، باید میزان مصرف مواد غذایی فرآوری شده مانند سس کچاپ، غذاهای یخ زده و غذاهای کنسروی که حاوی مقدار زیادی سدیم هستند را کاهش دهید.

ورزش:

ورزش برای سلامت قلب ضروری است و همه می توانند از ورزش های سبک مانند پیاده روی، یوگا و شنا بهره ببرند. اگرچه درد ناشی از گردش خون ضعیف در پاها ممکن است آنها را نسبت به ورزش نگران سازد، اما تأثیر مثبتی بر علائم آنها خواهد داشت و بهتر است بدون نگرانی به انجام ورزش های ساده و سبک ادامه دهند.

بالا نگه داشتن پا:

برای جلوگیری از آماس و محدود شدن جریان خون پاها را بالا نگه دارید. برای این کار می توانید از صندلی دارای پشتی متحرک استفاده کنید یا پتو را زیر ساق پا قرار دهید تا بتوانید پاها را هنگام استراحت بالا نگه دارید. استفاده از توالت فرنگی لازم است، زیرا جمع کردن پاها جریان خون را محدود می کند و باید از این کار خودداری کرد.

گرما و فشرده سازی:

فشار به افزایش جریان خون کمک می کند بنابراین در صورت توصیه پزشک جوراب های فشرده سازی یا دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک را امتحان کنید.

فشار وارد شده از طریق ماساژ پا نیز می تواند گردش خون را افزایش و هم درد و تورم را کاهش دهد. برای مقابله با محدودیت جریان خون که در هوای سردتر اتفاق می افتد ، جوراب های ضخیم تر یک پتوی اضافی یا یک پد گرم کننده استفاده کنید.

ترک سیگار:

سیگار کشیدن نه تنها به طور مستقیم مانع گردش خون می شود بلکه بیماری های دیگر هم در پی دارد. ترک این عادت به شما این امکان را می دهد تا مشکلات گردش خون در پا را تا حد زیادی بهبود بخشید.

نوشیدن چای البته به اندازه:

آنتی اکسیدان های موجود در چای می تواند گردش خون را بهبود بخشد و این امر در مورد چای سیاه و سبز صادق است.

اجتناب از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل:

کافئین و الکل می تواند رگ های خونی را منقبض کرده و باعث تنگ شدن رگهای خونی و تشدید بیماری رینود شوند. سیگار کشیدن خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

حمام گرم:

اثرات حمام گرم بر گردش خون به اندازه ورزش خوب نیست، اما می تواند کمک کننده باشد.

نوشیدن آب:

هنگامی که آب کافی بنوشید، قلب راحت تر می تواند خون را از طریق رگ های خونی به عضلات هدایت کند. میزان آب مورد نیاز برای نوشیدن به سطح فعالیت، آب و هوا و نوع لباس بستگی دارد.

چرخ زیر میز:

اگر زیاد می نشینید یا زمان زیادی را جلوی تلویزیون می گذرانید از چرخ زیر میز استفاده کنید زیرا رکاب زدن هنگام نشستن باعث افزایش گردش خون در پاها، تمرین عضلات و سوزاندن کالری می شود.

ماساژ با روغن رزماری:

این ماساژ را خودتان انجام دهید یا از یک فیزیوتراپیست خوب یا ماساژ درمان بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند زیرا رزماری دارای خواص ضد التهابی است، که می تواند گردش خون در اندام تحتانی را بهبود بخشد.

استفاده از ژل آلوئه ورا:

ژل آلوئه ورا ماده ای است که اگر به صورت موضعی استفاده شود به آبرسانی پوست کمک می کند و با توجه به اهمیت این مسئله برای آرامش و داشتن خواب بهتر در شب، استفاده از آلوئه ورا بسیار توصیه می شود.

طبق تحقیقات انجام شده این ماده همچنین یک ضد التهاب قوی است و می تواند به تقویت گردش خون کمک کند پس برای بهره بردن از خواص آن ، پاها را با ژل آلوئه ورا ماساژ دهید.

نوشیدن چای زالزالک:

با نوشیدن این دمنوش ۲ تا ۳ بار در هفته ، می توانید از ترکیبات طبیعی آن از جمله اسیدهای تری ترپنوئید، فلاونوئیدها، پلی فنول ها، تانین ها و پکتین ها بهره مند شوید. زالزالک به دلیل داشتن خاصیت تصفیه کنندگی خون و ادرار آوری می تواند به جلوگیری از احتباس آب کمک کرده و به نوبه خود باعث بهبود گردش خون شود.

اگر دارویی مصرف می کنید، بهتر است قبل از امتحان این روش یعنی زالزالک با پزشک خود صحبت کنید، این مسئله به ویژه اگر تحت درمان بیماری قلبی هستید بسیار مهم است.

نوشیدن آب هویج و پرتقال در وعده صبحانه:

نوشیدن آب میوه طبیعی همراه با صبحانه بسیار موثر است زیرا آب هویج و پرتقال به دلیل خواص و مواد مغذی که دارد برای بهبود گردش خون بسیار مناسب هستند.

مصرف شاه بلوط هندی:

برخی شواهد نشان می دهد که عصاره شاه بلوط به عنوان مکمل غذایی به گردش خون در پاها کمک می کند.

مصرف فلفل:

مصرف فلفل قرمز، به ویژه به صورت پودر گردش خون را افزایش می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =