پرنده اقبال روی دوش متقاضیان متاهل جذب هیئت علمی/ امتیاز تاهل سطح علمی اساتید را افزایش می‌دهد؟

امتیاز تاهل برای جذب علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سبب برانگیخته شدن اعتراض فارغ‌التحصیلان به سیاست‌های فرزندآوری وزارت علوم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیری جمعیت بحرانی جهانی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا ۳۰ سال آینده گریبانگیر ایران هم خواهد شد. دولت سیزدهم در راستای پیشگیری از وقوع این بحران سیاست‌هایی تشویقی برای ازدواج و فرزندآوری تدوین و متناسب با آن راهکارهایی اتخاذ کرده است. یکی از این راهکارها درنظرگرفتن امتیاز برای متاهلان و افراد دارای فرزند در آزمون‌های استخدامی است.    

شورای عالی انقلاب هم اخیرا در مصوبه‌ای امتیازهای جدیدی شامل امتیاز تاهل و فرزندآوری را برای جذب اعضای هیئت علمی اضافه کرده است. بر اساس این مصوبه تاهل ۵ امتیاز و داشتن هر فرزند ۳ امتیاز برای متقاضی عضویت هیئت علمی به ارمغان می‌آورد. 

اعتراضات کاربران فضای مجازی به امتیاز تاهل برای جذب هیئت علمی

مصوبه امتیاز تاهل و فرزندآوری برای جذب اعضای هیئت علمی اعتراض کاربران فضای را هم برانگیخت. محسن برهانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در حساب توئیتری خود پرسید: واقعا تاهل و وجود فرزند، وجه ترجیح است؟ این امور، صلاحیت عمومی را افزایش می‌دهد؟

پرنده اقبال روی دوش متقاضیان متاهل جذب هیئت علمی/ امتیاز تاهل سطح علمی اساتید را افزایش می‌دهد؟

کاربری با مخاطب قرار دادن شورای عالی انقلاب فرهنگی، تذکر داد که امتیازدهی به عضو هیئت علمی باید بر اساس توان و دانش و تجربه علمی او باشد. استاد دانشگاه قرار است علم را ترویج دهد، تولید نسل در شرح وظایف آن‌ها دیده نشده!

  پرنده اقبال روی دوش متقاضیان متاهل جذب هیئت علمی/ امتیاز تاهل سطح علمی اساتید را افزایش می‌دهد؟

کاربر دیگری با این مصوبه شوخی کرده و با انتشار تصویری از شناسنامه یک فرزند عیالوار نوشت که حسب بخشنامه موجود، صاحب شناسنامه ذیل با مدرک دکتری می‌تواند استاد تمام شود!

در ادامه این توئیت آمده است که راهکار جدی این است که هرگز چیزی را بر سطح علمی افراد ترجیح ندهیم. بله، اگر زادآوری مهم است که هست، پس از استخدام فرد محِق به عنوان عضو هیئت علمی، آنگاه شرط رسمی شدن یا ارتقا را تاهل قرار دهید. 

پرنده اقبال روی دوش متقاضیان متاهل جذب هیئت علمی/ امتیاز تاهل سطح علمی اساتید را افزایش می‌دهد؟

برخی کاربران هم به مصوبه امتیاز تاهل به عنوان مصداقی برای تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌های ایران نگاه کردند. این افراد معتقد بودند که به دلیل محدودیت‌های ازدواج برای دختران در ایران با توجه به شرایط فرهنگی کشورمان، این مصوبه تبعیض مضاعفی را برای دختران مجرد متقاضی عضویت هیئت علمی ایجاد می‌کند.

پرنده اقبال روی دوش متقاضیان متاهل جذب هیئت علمی/ امتیاز تاهل سطح علمی اساتید را افزایش می‌دهد؟

تشکیل کمپین در اعتراض به امتیاز تاهل برای جذب هیئت علمی

درنظرگرفتن امتیاز تاهل برای جذب اعضای هیئت علمی با اعتراض فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مجرد هم مواجه شد. این افراد با نگارش نامه‌ای، این طرح را مانعی برای ازدواج جوانان دانستند. در این نامه آمده است که اگر جوانان مجرد شاغل شوند، آمار ازدواج و به تبع فرزندآوری در کشور رشد خواهد کرد. در حالی که امتیاز دادن به کسانی که سال‌ها پیش ازدواج کرده و فرزندآوری داشته‌اند، سبب محروم ماندن جوانان مجرد پسر و دختر می‌شود.

نگارندگان این نامه در پایان خواستار حذف این امتیاز و جایگزینی آن با ارائه تسهیلات به جوانان مجرد شدند؛ چرا که اعطای امتیاز استخدامی‌ها به جوانان مجرد دهه ۶۰، آمار ازدواج و فرزندآوری را افزایش خواهد داد.

نامه دیگری هم خطاب به رئیس جمهور برای اعتراض به اضافه شدن این امتیاز در آزمون‌های استخدامی اخیرا با هشتگ «لغو امتیاز تاهل و فرزند در آزمون استخدامی» نوشته شد. بیش از ۶ هزار نفر این نامه را امضا کرده‌ و این امتیاز را ناعادلانه دانستند.

پاسخ معاون وزیر علوم به انتقادات وارد شده به امتیاز تاهل برای جذب هیئت علمی 

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در گفت‌وگو با ایسکانیوز، تمرکز کشور بر افزایش جمعیت و تدوین برنامه‌های متناسب با آن را ضروری دانست و تاکید کرد که همه کشورهایی که در برهه‌ای بر کنترل جمعیت متمرکز شده بودند، در حال حاضر پشیمان هستند. حمایت از خانواده و رشد جمعیت هم امروز یکی از اولویت‌های کشور است، به همین دلیل وزارت علوم وظیفه دارد در راستای این سیاست حرکت کند و افزودن این امتیاز به امتیازات جذب هیئت علمی یکی از همین موارد است.

وی همچنین تصریح کرد که وجود امتیاز تاهل در جذب هیئت علمی تنها بخشی از ۲۶۰ امتیازی است که افراد برای جذب نیاز دارند و اصلا نباید وانمود شود که این امتیاز مانند حق وتو برای جذب هیئت علمی به حساب می‌آید. 

سیاست‌های افزایش جمعیتی کشورهای جهان

البته فقط ایران نیست که برای افزایش جمعیت سیاست‌گذاری‌ کرده و برنامه‌های مختلفی را برای اجرای آن در نظر گرفته است. بسیاری از کشورهای جهان در سال‌های اخیر برای افزایش جمعیت برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اما هیچ کشوری امتیازی برای تاهل در جذب افراد در آزمون‌های استخدامی درنظرنگرفته است. سازمان ملل گزارشی از فعالیت‌های ۵ ساله کشورهای مختلف در راستای اعمال سیاست‌های افزایش جمعیت منتشر کرد. ‌ بر اساس این گزارش، ۹۹ درصد کشورهایی که به دنبال افزایش جمعیت هستند، تسهیلاتی مانند مرخصی زایمان با امنیت شغلی را ارائه می‌کنند.

در این گزارش آمده است که وظیفه‌ای که برای کمک به سیاست‌های افزایش جمعیت برعهده دانشگاه است، تحقیق در مورد سیاست‌های جمعیتی، ارزیابی چالش‌ها و محدودیت‌های آن است. ارائه اصلاحات در اجرا و حکمرانی هم از دیگر فعالیت‌هایی است که دانشگاه‌های جهان در راستای پیشرفت برنامه ملی افزایش جمعیت انجام داده‌اند.

تلاش برای کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران یکی دیگر از اقداماتی است که ۷۶ درصد دولت‌ها انجام داده‌اند. در این راستا، کشورها تربیت و استخدام نیروهای ماهر در بخش زایمان را اولویت خود قرار داده‌اند تا از فوت نوزادان و مادران پیشگیری شود.

معافیت مالیاتی برای افراد دارای فرزند هم یکی دیگر از برنامه‌های تشویقی دولت‌ها برای افزایش جمعیت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
      0 0
      فقط جوانان مجرد دلسرد می کنند