ارتش چین در حالت آماده‌باش قرار گرفت

در پی عبور دو کشتی جنگی آمریکا از تنگه تایوان، ارتش چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حرکت این کشتی‌ها را به دقت رصد می‌کند و نیروهای ارتش در حالت آماده‌باش قرار دارند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «شی یی»، سخنگوی فرماندهی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پس از حرکت کشتی‌های جنگی آمریکا به سمت تنگه تایوان، ارتش چین در حالت آماده‌باش قرار گرفته و «آماده هر گونه واکنشی» است.

بیشتر بخوانید:

آمریکا از استقلال تایوان حمایت نخواهد کرد

به گفته این مقام ارشد نظامی چین «عبور دو رزم‌ناوز Chancellorsville و Antietamآمریکا از تنگه تایوان در روز یکشنبه ۲۸ آگوست توجه همه را جلب کرده است».

بنا بر ادعای رویترز، «این دو رزمناو آمریکا در حال دریانوردی در آب‌های بین‌المللی در تنگه تایوان هستند». این نوع مأموریت‌ها معمولاً ۸ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد و ارتش چین نیز با دقت آن را رصد می‌کند.

ساعاتی پیش رویترز به نقل از سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد که برای نخستین بار پس از سفر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، دو کشتی جنگی متعلق به نیروی دریایی آمریکا از تنگه تایوان عبور کرده‌اند.

دور تازه تنش‌ها در تایوان پس از آن آغاز شد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به‌رغم هشدارهای مقامات چین ۱۱ مردادماه به جزیره تایوان سفر کرد؛ سفری که به گفته مقامات چین، ناقض سیاست «چین واحد» است.

به فاصله کمتر از دو هفته پس از سفر جنجالی پلوسی، چند سناتور آمریکایی به این جزیره سفر کردند و این در حالی است که فرماندار ایالت ایندیانای آمریکا نیز چند روز پیش وارد تایوان شد؛ سفرهایی که پس لرزه‌های بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه شرق آسیا همچنان ادامه دارد.

دولت چین در واکنش به سفرهای تنش‌زای مقامات آمریکایی به تایوان، ضمن اعمال برخی تحریم‌ها علیه این جزیره و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که پکن گفت‌وگوها با آمریکا در شماری از حوزه‌ها از جمله گفت‌وگوهای سطح بالای نظامی و مذاکرات تغییرات اقلیمی را متوقف می‌کند. همچنین ارتش چین در واکنش به این اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن، در هفته‌های رزمایش‌های گسترده و چند روزه‌ای را در اطراف تایوان، آغاز کرده که همچنان ادامه دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =