احتمالا در نهایت توافق هسته‌ای حاصل خواهد شد / طول عمر توافق به مزایای آن برای طرفین بستگی دارد

جوست هیلترمن با اشاره به اینکه امکان دستیابی به توافق همچنان وجود دارد، خاطر نشان کرد: بیشتر موضوعات فنی حل شده اما در مورد برخی از دشوارترین مسائل سیاسی بین دو طرف اختلافاتی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در حالی که اخباری مربوط به «امکانپذیر بودن توافق هسته‌ای تا چند روز آینده» و قریب الوقوع بودن آن به نقل از طرفین در مذاکرات هسته‌ای منتشر می‌شود، اما با گذشت هفته‌ها و ماه‌ها از این مسئله هنوز تغییر ملموسی به وجود نیامده است. طرفین مدام توپ را به زمین حریف پاس می‌دهند و که در صورت اراده جدی در طرف مقابل امکان دستیابی به توافق وجود دارد!

مشکل دیگر این است که اطلاعات بسیار ناچیزی در خصوص جزئیات مذاکرات منتشر می‌شود و همین امر سبب که برخی رسانه‌ها به گمانه‌زنی و انتشار اخبار غیر واقعی دست بزنند. در حالی که بر اساس اخبار تا کنون بارها باید توافق امضاء می‌شد، اما در واقعیت هیچ تغییر ملموسی ایجاد نشده است. اتحادیه اروپا به عنوان واسطه مذاکرات، پیام‌های جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا را به طرفین منتقل می‌کند و پاسخ‌های آنها را مثبت و منطقی ارزیابی می‌کند!

در همین رابطه، مصاحبه‌ای با دکتر «جوست هیلترمن» -مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی بحران و استاد دانشگاه جانز هاپکینز- انجام شد. وی در خصوص دلایل طولانی شدن زمان دستیابی به توافق اظهار کرد: اینکه مدام از نزدیک بودن زمان توافق صحبت می‌شود، تناقضی با به تعویق افتادن آن ندارد. به گفته ایشان امکان دستیابی به توافق همچنان  وجود دارد و بیشتر موضوعات فنی حل شده است، اما در مورد برخی از دشوارترین مسائل سیاسی هنوز فاصله زیادی بین دو طرف وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در مورد ضمانت‌های اجرایی توافق بعد از پایان دو سال اول بایدن که احتمال بازگشت جمهوری‌خواه‌ها به کاخ سفید وجود دارد، گفت: پیش بینی این که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد، غیرممکن است؛ اما طول عمر این توافق به مزایای آن برای هر دو طرف و هزینه فرصت کنار گذاشتن آن بستگی دارد.

هیلترمن در نهایت با اشاره به برخی دشواری‌های موجود برای احیای توافق هسته‌ای 2015، ابراز خوش‌بینی کرد که در نهایت توافق حاصل خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =