تخلف دانشگاه شیراز در تصویب تبصره یک آیین‌نامه/ دانشگاه‌ها مجاز به محاسبه نمرات مردودی در معدل دانشجویان نیستند

دیوان عدالت اداری آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شیراز مبنی بر محاسبه نمرات مردودی دانشجویان در میانگین نمرات هر نیمسال و میانگین کل نمرات را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه شیراز در تیرماه سال ۹۷ با افزودن تبصره‌ای به آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی تصویب کرد که نمره‌ همه درس‌ها به جز درس‌های جبرانی و مازاد در کارنامه ثبت و در میانگین هر نیمسال و میانگین کل نمرات دانشجو محاسبه شود. این تبصره شامل همه دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی شده بود. 

برخی از دانشجویان نسبت به تصویب این بخش از آیین‌نامه معترض بودند به همین منظور شکایت از این تبصره، به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. در شکایت مطرح شده آمده است که تعیین معیارها و استانداردهای علمی موسسات آموزش عالی، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی بر عهده وزارت علوم است و همه موسسات دولتی و غیردولتی هم موظف‌اند که از سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های وزراتخانه تبعیت کنند.

شاکی در ادامه با اشاره به آیین‌نامه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی، این شورا را مسئول سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آموزشی برای همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی معرفی کرده است. در نتیجه هیچ دانشگاهی از جمله دانشگاه شیراز نمی‌تواند آیین‌نامه‌ای خلاف مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم را تصویب و اجرا کند. به همین دلیل، در شکایت تصریح شده است که مصوبه مورد نظر خارج از حدود اختیارات دانشگاه شیراز است.

بر اساس شکایت مطرح شده، از آنجایی که حکمی در مورد تاثیر نمره‌های مردودی دانشجو در میانگین نمرات نیمسال و میانگین نمرات کل مقرر نشده است، آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه شیراز خلاف آیین‌نامه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم است.

دیوان سال ۹۲ مصوبه اثر نمرات مردودی در معدل را باطل کرده بود

دیوان هم پیش‌تر در سال ۹۲، مصوبه اثر نمره‌های مردودی درس‌های دانشجو در محاسبه میانگین نیمسال تحصیلی و میانگین کل را ابطال کرده بود. 

پس از اعلام شکایت از این تبصره در آیین‌نامه آموزشی دانشگاه شیراز، دادخواست از سوی دیوان عدالت اداری به این دانشگاه ابلاغ شد؛ اما تا زمان رسیدگی به پرونده پاسخی از سوی دانشگاه ارائه نشد. در نتیجه هیئت عمومی دیوان تشکیل شده و حکمی صادر کرد که بر اساس آن تعیین ضوابط و معیارهای علمی موسسات آموزش عالی، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی از ماموریت‌های اصلی و در حدود اختیارات وزارت علوم عنوان شد. از طرفی در این حکم تاکید شد که آیین‌نامه دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی هم باید به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی برسد.

بر اساس حکم دیوان عدالت اداری و با توجه به این که آیین‌نامه ابلاغ شده از سوی وزارتخانه حکمی در مورد محاسبه نمره‌های مردودی در میانگین نمرات هر نیمسال و میانگین کل نمرات ندارد، بنابراین آیین‌نامه دانشگاه شیراز مبنی بر در مورد محاسبه نمرات مردودی دانشجویان در میانگین نمرات هر نیمسال و میانگین کل نمرات، از حدود اختیارات این دانشگاه خارج بوده و از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1153366

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =