تخلف دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در زمینه دریافت شهریه مازاد از دانشجویان/ مصوبه افزایش ۱۰ درصدی شهریه غیرقانونی است

مصوبه افزایش ۱۰ درصدی شهریه مازاد بر شهریه اصلی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار از سوی دیوان عدالت اداری تخلف شناخته شده و باطل شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی سبزوار آذر ماه سال ۹۹، افزایشی ۱۰ درصدی برای دانشجویان پزشکی این دانشگاه تصویب کرد.

این مصوبه مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. شاکی با ارائه دادخواستی، خواهان ابطال مصوبه افزایش ۱۰ درصدی شهریه از سوی هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار شده بود.

در این شکایت آمده است که بر اساس اظهارات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، شهریه ثابت باید برای هر ورودی تا پایان تحصیلات ثابت باشد. برای مثال شهریه ثابت ورودی ۹۴، هشت میلیون تومان، ورودی ۹۵، هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ورودی ۹۶، ۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده است. این ارقام نشان‌دهنده افزایش ۱۰ درصدی شهریه ثابت هر ورودی نسبت به ورودی قبل است.

بر اساس این شکایت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که قانونا باید از ورودی‌های ۹۵، مبلغ هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شهریه دریافت می‌کرد، از دی ماه ۹۶ اقدام به افزایش ۱۰ درصدی شهریه دانشجویان کرده است. اقدامی که برخلاف مقررات بوده و موجه نیست.

این دادخواست به دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ابلاغ شد؛ اما تا زمان رسیدگی به پرونده در هیئت عمومی دیوان، پاسخی از سوی این دانشگاه صادر نشد.

هیئت عمومی دیوان پس از بررسی این شکایت، با صدور حکمی اعلام کرد که تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن‌ها برعهده هیئت امنای دانشگاه است. تعیین شهریه هم از مصادیق امور مالی و در حوزه اختیارات هیئت امنای دانشگاه‌ها است. وظایف هیئت رئیسه دانشگاه هم صرفا فراهم کردن بستر مناسب برای اجرایی شدن مصوبات هیئت امناست. 

در ادامه این حکم آمده است که اختیارات هیئت‌های امنا در خصوص تعیین شهریه، قابل تفویض به دیگر ارکان دانشگاه‌ها نیست. به همین دلیل، مصوبه آذرماه ۹۹ هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی شهریه، خارج از حدود اختیارات این مرجع است. در نتیجه این مصوبه از تاریخ تصویب با رای دیوان عدالت اداری باطل شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153976

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =