دوگانگی بین صداوسیما و شبکه نمایش خانگی / ممیزی‌ها بلای جان تلویزیون شده است

بنابر باور بسیاری شبکه نمایش خانگی باعث شده تا لطمات جبران‌ناپذیری به سریال‌سازی در تلویزیون وارد شود، چرا که نبود ممیزی‌های موجود در تلویزیون و باز بودن فضا برای پرداختن به مسائل مختلف باعث گرایش بیشتر هنرمندان و مخاطبان به این رسانه شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، زمانی حق انتخاب تنها بین دو شبکه بود، اما بعدها با گسترش تعداد شبکه‌های تلویزیون و سپس روی کار آمدن شبکه نمایش خانگی حق انتخاب مردم گسترش پیدا کرد. تا جایی که در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که شبکه نمایش خانگی توانسته بخش اعظمی از سبد سریال‌های نمایشی خانواده‌ها را پُر کند و آنها ترجیح می‌دهند بیشتر پیگیر سریال‌هایی باشند که در این رسانه تولید می‌شود.

بنابر باور بسیاری همین شبکه نمایش خانگی باعث شده تا لطمات جبران‌ناپذیری به سریال‌سازی در تلویزیون وارد شود، چرا که نبود ممیزی‌های موجود در تلویزیون و باز بودن فضا برای پرداختن به مسائل مختلف باعث گرایش بیشتر هنرمندان و مخاطبان به این رسانه شده است.

سریال‌هایی که آخر و عاقبت ندارند! / بازی «توقیف» در شبکه نمایش خانگی چه زمانی پایان می‌یابد؟ + فیلم

همچنین، دستمزدهای کلانی که عوامل تولید سریال در این رسانه دریافت می‌کنند موجب شده که بسیاری از هنرمندان به فعالیت در این شبکه تمایل بیشتری داشته باشند و همین مسئله تهیه کننده‌ها را برای ساخت برنامه در تلویزیون با مشکل مواجه کرده است.

درهمین رابطه، رضا فیاضی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با اشاره به مشکلاتی که در صدا و سیما و برنامه‌های آن وجود دارد، گفت: این روزها شاهدیم که مردم استقبال بیشتری به شبکه‌های نمایش خانگی و شبکه‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند و دلیل آن نیز دوگانگی است که در رسانه‌ها وجود دارد و همین امر باعث بیزاری مردم از تلویزیون شده؛ به‌عنوان نمونه پوشش و حجاب بازیگران در شبکه‌های تلویزیونی با آنچه در شبکه نمایش خانگی می‌بینیم متفاوت است و برخی امور در شبکه نمایش خانگی آزاد و در تلویزیون ممنوع است که بهتر است سیاست‌گذاران درباره چرایی این مسائل صحبت کنند و پاسخگو باشند.

ممیزی‌های صدا و سیما سد راه تهیه‌کنندگان

فرهاد بشارتی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز نیز در این باره گفت: ممیزی‌هایی که صدا و سیما برای ساخت یک اثر در نظر می‌گیرد، باعث شده تا عوامل تولید یک فیلم برای ارائه خلاقیت دستِ بازی نداشته باشند.

بازیگر سریال خانه پرتقالی گفت: همانطور که مشاهده می‌کنیم ممیزی‌هایی موجود در شبکه نمایش خانگی کمتر بوده در نتیجه فضا برای قصه‌گویی بازتر است، به همین دلیل مخاطب حتی با وجود هزینه‌ای که این شبکه دارد حاضر است این هزینه را بپردازد اما فیلم‌هایی که در این شبکه تولید می‌شود را تماشا کند.

وی در پایان تاکید کرد: بهتر است از میزان خط‌قرمزهای موجود در تلویزیون کاسته شود تا فضا به سمت جذاب‌تر شدن فیلم‌ها رفته و مخاطب را از سمت شبکه‌های خارجی به سوی برنامه‌های داخلی بکشاند.

شبکه نمایش خانگی ترجیح بسیاری از عوامل تولید

مهوش صبرکن بازیگر سینما و تلویزیون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز عنوان کرد: یکی از دلایلی که باعث شده تا کیفیت کارها در تلویزیون تنزل پیدا کند این است که متاسفانه از لحاظ مالی رسیدگی کامل به نویسنده‌ها نمی‌شود، در نتیجه آنها نیز متن‌های خود را به شبکه نمایش خانگی می‌برند که پول بهتری دریافت می‌کنند و این شبکه نیز توانسته مخاطب خود را پیدا کند.

بازیگر سریال پس از باران ادامه داد: به‌طور کلی می‌توان گفت که نویسنده و کارگردان خوب داریم ولی از آنجایی که حمایت مالی نمی‌شوند ترجیح می‌دهند جایی کار کنند که پول بهتری دریافت می‌کنند و مسئولین باید به این مسئله بها دهند، اما آنها اهمیت کافی برای این موضوع قائل نیستند.

شبکه نمایش خانگی جای تلویزیون را گرفته

همچنین محمد فیلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز عنوان کرد: شبکه نمایش خانگی بهتر توانسته مخاطب را به خود جذب کند و جای تلویزیون را بگیرد، چرا که در این شبکه زمان مناسب‌تری برای انجام کارها اختصاص داده می‌شود و متن‌های بهتری هم برای ساخت سریال‌ها نوشته می‌شود، در نتیجه مردم نیز جذب آن می‌شوند.

بازیگر سریال مختارنامه تاکید کرد: ساخت یک فیلم خوب نیاز به بودجه و زمان مناسب دارد که بهتر است مسئولان این موضوع را در نظر داشته باشند تا باعث مخاطب گریزی از تلویزیون نشویم.

به گزارش ایسکانیوز، ساخت فیلم و سریال باکیفیت یک بازی برد- برد است که هم باعث جلب رضایت مخاطب شده و هم چرخ اقتصادی فرهنگ کشور را به چرخش درمی‌آورد. امروز این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند چه چیزی را و در کجا تماشا کنند. بهتر است مسئولان با یک ساز و کار مشخص راهی را در پیش گیرند که با آسیب‌های بیشتری از این دست مواجه نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =