سریال‌هایی که آخر و عاقبت ندارند! / بازی «توقیف» در شبکه نمایش خانگی چه زمانی پایان می‌یابد؟ + فیلم

انتشار خبر توقیف یک فیلم یا سریال به دهان بسیاری مزه کرده و قرار است هر چند وقت یک بار شاهد این موضوع در شبکه نمایش خانگی باشیم. اما هیچ کس نمی‌داند که ریشه این اتفاق کجاست؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، توقیف، سانسور و سریال‌های شبکه نمایش خانگی عناوینی هستند که این روزها زیاد در اخبار حوزه فرهنگی به کار برده می‌شوند و انگار قصه سریال‌های ناتمام در شبکه نمایش خانگی قصد تمام شدن ندارد.

این طور که به نظر می‌رسد انتشار خبر توقیف یک فیلم یا سریال به دهان بسیاری مزه کرده و قرار است هر چند وقت یک بار شاهد این موضوع در شبکه نمایش خانگی باشیم. اما هیچ کس نمی‌داند که ریشه این اتفاق کجاست؟

بیشتر بخوانید:

شبکه نمایش خانگی رقیب اصلی تلویزیون / فیلمنامه باید مطابق با فرهنگ کشورمان باشد

برخی این موضوع را به اختلاف بین صدا و سیما و ارشاد بر سر مدیریت و نظارت بر تولیدات شبکه نمایش خانگی نسبت می‌دهند و خلأ ایجاد شده ناشی از این اختلاف باعث شده تا دست سازندگان برای تخلفاتی از این دست باز باشد.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما روز سوم خردادماه به دانشگاه صنعتی شریف رفت و به پرسش‌های دانشجویان درباره‌ موضوعات مختلفی از جمله نظارت بر شبکه نمایش خانگی پاسخ گفت.

اظهارات پیمان جبلی در این دیدار و خصوصا گفته‌هایش درباره‌ شبکه نمایش خانگی و محتوای یکی از سریال‌های پلتفرم‌ها، با انتقادها و واکنش‌هایی همراه شد و روابط عمومی صداوسیما در مطلبی جداگانه، دیدگاه جبلی درباره‌ شبکه نمایش خانگی را تشریح کرد. در این مطلب آمده بود، «عین دیدگاه جبلی به قرار زیر است: در فضای بعضی از پلتفرم‌هایی که در قالب گیمینگ پخش زنده دارند، استریمینگ دارند، مطالبی که آنجا بارگذاری می‌شود اعم از محتوای مستهجن به معنی واقعی کلمه، شیطان‌پرستی به معنی واقعی کلمه، محتواهای صدرصد ضد دینی و ضد اخلاقی و ضد امنیتی همین الان روز روشن در جمهوری اسلامی‌شما بروید در این پلتفرم‌ها[ببینید]. چه کسی صاحب اینجاست؟ چه کسی باید این را مدیریت بکند؟ یعنی می‌خواهم عرض کنم ما اگر ادعای نظارت داریم این ادعا، ادعای سلیقه‌ای ما نیست. وظیفه‌ای که قانون اساسی گردن ما گذاشته است و تفسیر از قانون اساسی توسط نهادهای قانونی. ما موظف هستیم به حفظ امنیت فرهنگی جامعه و حفظ حریم فرهنگی جامعه و از این وظیفه‌مان کوتاه نمی‌آییم تا زمانی که به ما بگویند شما مسئول این کارنیستید. بگویند مسئول نیستید؛ چشم؛ هر کسی خواست بیاید این مسئولیت را برعهده بگیرد. کسی هم سلیقه ای نمی‌تواند این حرف را بزند؛ قانون اساسی اگر تغییر کرد آن وقت مسئولش هم تغییر می‌کند.»

اسماعیلی، وزیر ارشاد نیز درباره اختلافات میان صداوسیما و پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی عنوان کرده: «ما نسبت به این موضوع با سازمان صداوسیما موضع واحدی داریم که ان‌شاءالله به‌زودی ابلاغ خواهد شد و ما آن را اجرایی خواهیم کرد.»

اختلاف‌نظرها بیشتر پیرامون مجوز تولید و پخش، محتوای سریال‌ و ممیزی است و هیچ ساز و کار مشخصی برای تعهد فیلمسازان به منظور ساخت درست و کامل سریال وجود ندارد و یا اگر وجود دارد، آنطور که باید اجرایی نمی‌شود.

این مسئله صدای کارگردان‌ها را هم درآورده است. امیرپورکیان، کارگردان سریال ممنوعه، اولین سریال توقیفی در شبکه نمایش خانگی درباره چگونگی اعمال اولین سانسورهای به وجود آمده در نمایش خانگی گفته: در آن زمان به عنوان کارگردان سریال ممنوعه فریاد زدم که وزارت ارشاد این سانسورها را انجام نمی‌دهد بلکه عده‌ای در سایه هستند که در بیرون، این سانسورها را به شورای ارشاد تحمیل می‌کنند، شورای ارشادِ آن زمان حرف من را تصدیق می‌کند. اتفاقا اعضای شورای آن زمان، افراد شریفی بودند که حتی زیر بار این تهدید نمی‌رفتند و اعمال این سانسورها را امضاء نمی‌کردند. چون می‌گفتند ما وظیفه نظارت خود را انجام می‌دهیم و اگر قرار است افراد دیگری بیایند و دستور سانسور بدهند، پس جایگاه نظارت و ارزشیابی چه می‌شود.

تا کنون سریال‌های زیادی وجود داشته‌اند که از این نابسامانی آسیب دیده‌اند، سریال جیران که این روزها به خاطر توقیفش سرو صدای زیادی به پا کرده از جمله آنهاست. جیران یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی در ژانر عاشقانهٔ تاریخی به کارگردانی حسن فتحی، نویسندگی احسان جوانمرد و فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه است. داستان این مجموعه به وقایع بعد از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین‌شاه با جیران می‌پردازد. این سریال پس از ۲۳ قسمت توقیف شد، علت توقیف جیران این بود که عوامل سازنده سریال آهوی من مارال اعتراض و شکایتی در این خصوص از سازندگان جیران داشته‌اند، مبنی بر این که داستان و قصه این کار کپی برداری شده از داستان سریال آن هاست.

سریال جنجالی ممنوعه که داستانش در زمان پخش باعث ایجاد حساسیت‌های زیادی شده بود و حاشیه‌ها و جنجال‌های فراوانی ایجاد کرده بود پس از ۳ قسمت توقیف شد. ممنوعه به کارگردانی امیرپورکیان و نویسندگی علی اصغری و مهرداد کوروش نیا تهیه شده بود و ژانر اجتماعی داشت. این سریال مجددا به شبکه نمایش خانگی بازگشت.

سیزده شمالی نام مسابقه‌ای به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه‌کنندگی رضا چاپلقی بود که پس از پخش ۶ قسمت توقیف شد.

زخم کاری یک مجموعهٔ نمایشی به کارگردانی محمدحسین مهدویان و به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان، محصول سال ۱۴۰۰ بود که به صورت اختصاصی در فیلیمو و شبکهٔ نمایش خانگی پخش می‌شد، این سریال پس از پخش ۶ قسمت توقیف شد و سپس به شبکه نمایش خانگی بازگشت.

و ...

به گزارش ایسکانیوز، شبکه نمایش خانگی در ایران از زمان آغاز به کار خود تا به حال یکی از منابع  کسب درآمد برای سینما بوده است. اما این منبع همواره با افت و خیزهایی همراه بوده که این مسئله در طول زمان شکل جدی‌تری به خود گرفته است و حال این چنین به نظر می‌رسد که این شبکه با بحران‌هایی روبروست که باید فکری جدی برای حل آن شود.

اهمیت پلتفرم‌ها و میزان تاثیرگذاری آنها در رونق آثار تصویری و سرگرمی خانواده‌هاست اما دود این آشفتگی به چشم مخاطبی می‌رود که برای تماشای هر قسمت هزینه کرده است، بهتر است نهادهای مسئول با ایجاد یک ساز و کار مشخص به این نابسامانی رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =