برخورد فضاپیما به یک سیارک در راستای جلوگیری از انقراض حیات روی زمین

یک فضاپیما به سیارکی برخورد کرد تا روشی برای جلوگیری از انقراض حیات روی زمین را آزمایش کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز از اسپیس، فضاپیمای ناسا به نام DART با سیارکی کوچک در فاصله ۱۱ میلیون کیلومتری زمین برخورد کرد. محققان ناسا این عملیات را نخستین آزمایش سیستم دفاع سیاره ای علام کردند. هدف این ماموریت نیز تغییر مدار سیارک Dimorphos دور سیارک Didymos بود تا نشان داده شود انسان می تواند در صورت نزدیک شدن سیارکی خطرناک به زمین، مسیر آن را تغییر دهد. 

بیشتر بخوانید:

صدا و تصاویر جالب از سیاره سرخ + فیلم

طبق اطلاعات موجود فضاپیمای DARکه به اندازه یک ماشین کوچک حمل ونقل در زمین گلف است در ساعت ۲۳:۱۴ دقیقه به وقت گرینویچ به سیارک Dimorphos برخورد کرد. هنگام برخورد سرعت حرکت فضاپیما ۲۲۵۰۰ کیلومتربرساعت بود. 

هرچند این فضاپیما به اندازه کاوشگرهای دیگر بزرگ نیست، اما ناسا امیدوار است فضاپیمای ۶۰۰ کیلوگرمی اش بتواند سیارکDimorphos با قطر ۱۶۳ متر را وادار کند با سرعت بیشتری دوره سیارک Didymos خود مدار بزند. 

نانسی چابوت یکی از محققان سیاره شناسی و رهبر هماهنگی پروژه DARTدر این باره می گوید: فضاپیما بسیار کوچک است. 

این ماموریت به طور موفقیت آمیز انجام شد. فضاپیمای DART در بخش اعظم ۴ ساعت عمرش در وضعیت اتوماتیک قرار داشت و سیستم ناوبری آن در ساعت آخری روی سیارک Dimorphosمتمرکز بود. 

دوربین اصلی فضاپیما نیز تصویری از لحظه برخورد با سیارک را به زمین مخابره کرده است. 

النا آدامز مهندس سیستم ها در ماموریت DART در دانشگاه جان هاپکینز می گوید: تا جایی که ما می دانیم نخستین تست دفاع سیارکی موفقیت آمیز بود. تصور می کنم حالا ساکنان زمین با آرامش بیشتری می خوابند! 

ماموریت DART در نوامبر ۲۰۲۱ میلادی انجام شد و طی آن فضاپیمایی با همین نام به سمت سیارک دوتاییDidymos پرتاب شد تا مسیر آن را تغییر دهد.

منبع: مهر

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1154770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =