استفاده از کدام وام‌ها برای دانشجویان امکان‌پذیر است؟

 هر دانشجو در صورت برخورداری از شرایط در نظر گرفته شده در آیین نامه‌های «استفاده از وام» و «تسهیلات رفاهی»، از وام‌های تحصیلی صندوق رفاه دانشجویان بهره‌مند شود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای صنفی- دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی یکی از تشکل‌هایی است که با هدف تقویت و مشارکت دانشجویان در موضوعاتی مختلف تاسیس و فعالیت دارد. البته شاید بتوان گفت که نظارت بر نحوه اجرای قوانین مرتبط، حقوق صنفی و رفاهی دانشجویان یا پیگیری خواسته‌های آنان، مهم‌ترین و عمده‌ترین فعالیت این شوراها هستند.

هر تشکل دانشگاهی باید بر اساس آیین‌نامه یا دستورالعمل خاصی عمل کند. بنابراین شورای صنفی_دانشجویی دانشگاه‌ها نیز برای فعالیت باید در چارچوب منشور حقوق دانشجویی و آیین نامه شورای صنفی فعالیت کنند. این آیین نامه توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردآوری شده است.

وظایف شورای صنفی_دانشجویی چیست؟

بر اساس آیین‌نامه شورای صنفی، دانشجویان حق دارند در چهارچوب قوانین و مقررات، در هر دانشگاهی یک شورای صنفی و رفاهی داشته باشند. این شورا متشکل از نمایندگان دانشجویان هر دانشگاه یا مرکز آموزشی و پژوهشی است که با رأی مستقیم دانشجویان  انتخاب می‌شوند. شواری صنفی وظایف گوناگونی دارد که مهم‌ترین آنها شامل انعکاس، پیگیری حل مشکلات و ارائه خدمات بهتر به دانشجویان از طریق تعامل با مسئولان دانشگاه است.

از سوی دیگر بر اساس آیین نامه شورای صنفی، وظایفی مانند امور خدماتی و رفاهی از قبیل امور فروشگاه‌ها و دفاتر تکثیر، ایاب و ذهاب دانشجویان، وامه‌های دانشجویی، مراکز درمانی، امور ورزشی، مراکز رایانه‌ای دانشجویی مؤسسه، کتابخانه، امور مربوط به کیفیت غذا و بهداشت محیط‌های غذاخوری‌های دانشجویی، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ دانشجویان برای تبادل نظر با مسئولان نیز با شورای صنفی است.

البته این آیین‌نامه دارای تبصره‌ای است که براساس آن، تمام معاونت‌های دانشگاه‌ها موظف هستند که به منظور بررسی مشکلات و پیشنهادهای شورای صنفی_دانشجویی، حداقل در هر نیسم سال تحصیلی یک جلسه با اعضای شورای مرکزی برگزار کنند.

حق برخورداری از وام تحصیلی

براساس تعریف منشور حقوق دانشجویی، هر دانشجو می‌تواند در صورت برخورداری از شرایط در نظر گرفته شده در آیین نامه‌های «استفاده از وام» و «تسهیلات رفاهی»، از وام‌های تحصیلی صندوق رفاه دانشجویان بهره‌مند شود. 

 انواع وام‌های دانشجوی در آیین نامه «استفاده از وام» انواع وام‌ها تعریف شده که شامل وام تحصیلی و وام شهریه برای دانشجویان شبانه(دوره دوم)، غیرانتفاعی،وام مسکن، وام ازدواج، وام ضروری( بیماری، پایانامه، خرید عینک طبی)، ودیعه مسکن متأهلی، ودیعه مسکن مجردی، وام بیمه دانشجویی، وام ضروری دانشجویان مبتکر، تسهیل رفاهی دانشجویان قهرمان ورزشی، وام یا کمک هزینه موارد خاص، پرداخهت وام به دانشجویان خسارت دیده در حوادث غیرمترقبه نظیر سیل، زلزله است. 

بیمه درمانی دانشجویان

دانشجویان براساس ضوابط و قوانین موجود در آیین نامه اجرایی بند ۵ ماده ۲۳ قانون بیمه همگانی خدمات درمانی، در طول دوران تحصیل حق برخورداری از بیمه درمانی دارند. بنابراین چگونگی و شرایط این بیمه، در تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق رفاه دانشجویان این وزارتخانه و سازمان بیمه خدمات درمانی قید شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154811

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =