طرز تهیه لیمو عمانی بدون تلخی

لیمو عمانی همان لیمو ترش خشک شده است که به عنوان چاشنی در تهیه غذاها استفاده می شود که تهیه لیمو عمانی در منزل با این نکاتی که در اختیار شما قرداده ایم کار ساده ای است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، لیمو عمانی یکی از اصلی ترین چاشنی غذاهای ایرانی است که طعم و عطری فوق العاده به آنها می بخشد. خشک شده لیمو ترش شیرازی را لیمو عمانی می گویند و برای طعم دادن و ترش مزه کردن به صورت درسته یا پودر شده (گرد لیمو) به غذاها و خورش هایی مانند قورمه سبزی و قیمه، آبگوشت، انواع سوپ، چای، دمنوش و شربت می افزایند. تهیه لیمو عمانی در منزل کار ساده ای است و شما می توانید با توجه به آموزش های این بخش در منزل لیمو عمانی تازه تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

تلخی بادمجان را چگونه از بین ببریم؟

خرید لیمو ترش:

برای تهیه لیمو عمانی اولین مرحله خرید لیمو ترش شیرازی است. لیمو‎هایی را انتخاب کنید که دارای پوستی صاف و شفاف، درخشان و سالم هستند و لیموهایی که پوست کلفت و اسفجی دارند و زدگی و خرابی روی پوست خود دارند، را انتخاب نکنید زیرا نشان دهنده شرایط نگهداری و انبار کردن غیر استاندارد است. برای تهیه لیمو عمانی لیموهای بزرگ را انتخاب کنید.

روش ها مختلف تهیه لیمو عمانی در منزل

لیمو عمانی در واقع همان لیمو ترش شیرازی خشک شده است که از آن به عنوان چاشنی در تهیه انواع غذاهای ایرانی استفاده می شود.

تهیه لیمو عمانی در منزل
مواد لازم:
شما برای تهیه لیمو عمانی به مواد زیر نیاز دارید.

لیمو ترش شیرازی:یک کیلو
سرکه: یک فنجان
نمک: به میزان لازم
سرکه

مراحل تهیه لیمو عمانی در خانه

مرحله اول تهیه لیمو عمانی :

ابتدا لیمو ترش های شیرازی را خوب بشویید وسپس بر روی آنها کمی نمک پاشیده و اجازه دهید یک روز بماند و سپس بعد از یک روز لیموها را با آب سرد خوب بشویید.

مرحله دوم :

درون یک قابلمه آب و یک فنجان سرکه بریزید و اجازه دهید به جوش آید.

مرحله سوم :

لیموترش ها را درون آب و سرکه جوشیده بریزید و بگذارید ۱۰ ثانیه بجوشند، سپس با آب سرد خوب آبکشی کنید.

مرحله چهارم:

دوباره پس از آبکشی لیمو ترش ها ، آنها را داخل مخلوط آب جوش و سرکه بریزید تا به مدت ۱ دقیقه بجوشند، سپس درون آبکش بریزید اما آبکشی نکنید.

مرحله پنجم:

اجازه دهید لیمو ترش ها خنک شوند، سپس لیمو ترش ها را با خلال دندان سوراخ ریزی کنید و روی یک پارچه ی نخی تیره بریزید و زیر نور آفتاب قرار دهید. پارچه نخی تیره جذب نور را بیشتر می کند.

مرحله ششم:

پس از گذشت ۱۰ روز لیمو های کمی خشک شده را درون سبد بریزید و بگذارید در سایه بمانند تا کاملا خشک شوند.

نکته مهم:تقریبا یک یا دو ماه طول می کشد تا لیموها کاملا خشک شوند. در صورت عدم دسترسی به نور خورشید لیمو ها را کنار شوفاژ یا بخاری خشک کنید.

روش خشک کردن لیمو ترش با نور خورشید

ابتدا لیمو ها را به خوبی بشویید، سپس آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود.
 پارچه نخی تمیزی بر کف یک سینی را پهن کنید و سپس لیمو ها را روی آن بریزید.

سینی را حداقل ۱ ماه در مقابل نور خورشید قرار دهید تا لیمو ها خشک شوند. لیموها در زمستان به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند بنابراین اگر لیمو ها پس از یک ماه هنوز به طور کامل خشک نشده بودند، آن ها را کنار بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

خشک کردن لیمو ترش به صورت ورقه ای

شما می توانید لیموها را به صورت ورقه ای نیز خشک کنید. برای خشک کردن لیموترش به صورت ورقه ای روش های زیر را به کار برید. لیمو عمانی ورقه ای یا لیمو خشک حلقه ای را می توانید برای تهیه انواع چای و دمنوش استفاده کنید.

با استفاده از تابش نور خورشید یا بخاری

 لیموها را به خوبی بشویید و سپس آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود و بعد از این مدت آبکش کنید.
 لیموها را به صورت ورقه های نازک برش زده و هسته های لیمو را خارج کنید.
 کف سینی استیل ورقه های لیمو را بچینید.
 سینی را با برش های لیمو در مقابل تابش نور خورشید قرار دهید ، در زمستان سینی را روی شوفاژ یا حرارت ملایم بخاری قرار دهید تا خشک شوند. 

با استفاده از دستگاه خشک کن

برش های لیمو را داخل دستگاه خشک کن گذاشته و همانند دیگر میوه های خشک مصرف کنید. استفاده از دستگاه خشک کن میوه، با حذف آب درون میوه از فساد آن جلوگیری کرده و باعث حفظ کیفیت و ماندگاری محصول در طولانی مدت می شود. برای تهیه لیموترش خشک شده ورقه ای به صورت زیر عمل کنید:

 لیموها را به خوبی بشویید و سپس آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود و بعد از این مدت آبکش کنید.

 لیموها را به صورت ورقه های نازک برش زده و سپس ورقه ها را به صورتی که بین آن ها فاصله ای نباشد، بر روی سینی خشک کن بچینید.

 دستگاه خشک کن را روی حرارت ۱۲۵ درجه فارنهایت قرار دهید.

 تقریبا ده ساعت طول می کشد تا برش های لیمو کاملا خشک شوند. 

با استفاده از فر

شما می توانید لیموها را به صورت ورقه ای در فر خشک کنید. برای این منظور:

 لیموها را به خوبی بشویید و سپس آن ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود و بعد از این مدت آبکش کنید.
 فر را روشن کنید و روی پایین ترین درجه ممکن قرار دهید.

 با کاغذ پارچمنت سینی فر را پوشانده و ورقه های لیمو را روی آن بچینید.

 سینی را به مدت ۴ ساعت درون فر قرار دهید . در تمام این مدت هر ۱ ساعت یک بار لیمو ها را زیرو رو کنید تا حرارت به همه قسمت ها به طور یکنواخت برسد.

 پس از خشک شدن کامل لیمو ها ، فر را خاموش کرده اما سینی را تا ۲۴ ساعت از فر خارج نکنید.

 بعد از گذشت این مدت برش های خشک شده ی لیمو را از فر خارج کرده و درون ظرف شیشه ای یا پلاستیک فریزر نگهداری کنید. 

طرز تهیه پودر یا گرد لیمو عمانی در خانه

پس از خشک کردن لیموها ، برای تهیه ی گرد لیمو عمانی، پوست لیمو عمانی خشک شده را از گوشت آن جدا کرده، سپس قسمت گوشتی لیمو عمانی را در آسیاب ریخته و آن را به صورت پودر درآورید. چنانچه اشاره کرده ایم باید به خاطر داشته باشید که حتما تخم های آن را از گوشت آن جدا کنید در غیر این صورت گرد لیمو عمانی تلخ خواهد شد.

نکات مهم :

اگر لیمو ترش های شیرازی بر روی درخت خشک شوند، لیمو عمانی زرد مایل به قهوه ای می شود. اگر آن ها را در آب و سرکه بجوشانند و سپس زیر نور خورشید خشک کنند، لیمو عمانی به دست آمده سیاه می شود.

لیمو عمانی را می توان در فر، دستگاه خشک کن و یا به طور طبیعی زیر نور خورشید خشک کرد.

برای گرفتن تلخی لیمو، قبل از خشک کردن لیمو آنها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیمو ها گرفته شود.

لیمو ترش

برای رفع تلخی لیمو عمانی در غذا می توانید:
 از پودر یا گرد لیمو عمانی برای تهیه غذا استفاده کنید.
 لیمو عمانی را چند ساعت قبل از مصرف در آب گرم خیس کنید و سپس به غذا بیافزایید.
 هسته های داخل لیمو عمانی را خارج کنید زیرا درصد بالای از تلخی لیمو عمانی به تخم های آن مربوط می شود.
 برای گرفتن تلخی لیمو عمانی، آن را در آب برای چند دقیقه بجوشانید و پس از دور ریختن آب آن لیمو های جوشیده شده به غذا بیافزایید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =