کاهش میزان پذیرش دانشجوی انتقال به داخل در یکسال اخیر/ دانشجویان انتقالی برای پذیرش در آزمون علوم پایه ضعف دارند

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه در مقایسه با سال گذشته میزان پذیرش دانشجو خارج به داخل کاهش یافته است، گفت: کیفیت علمی دانشجویان انتقال به داخل در مقایسه با دانشجویان داخلی متفاوت است. اغلب دانشجویان بازگشت به داخل برای پذیرش در آزمون پایه ضعف دارند.

محمد ناصحی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین وضعیت انتقال دانشجویان خارج به داخل گفت: ابتدا این دانشجویان به وزارت بهداشت و درمان مراجعه کرده و در مرحله بعد به سازمان مرکزی و  دانشگاه علوم پزشکی معرفی شده و در صورت قبولی در آزمون به واحدهای دانشگاهی معرفی می‌شوند.

وی درباره میزان پرداخت شهریه برای این دانشجویان تاکید کرد: آنها به شکل سالانه شهریه پرداخت می‌کنند. به طور مثال برای دانشجویان خارج به داخل در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ برای رشته دندانپزشکی به طور سالانه  ۱۱۰ میلیون تومان شهریه تعیین شده بود. این دانشجویان همچون بقیه افراد در رشته  تحصیلی مورد نظر به سر کلاس رفته و سخت گیری‌های لازم برایشان اعمال می‌شود. همچنین در صورت برگزاری آزمون علوم پایه و دیگر قوانین برای آنها همچون دانشجویان عادی اجرا می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درباره میزان انتقال دانشجویان خارج به داخل برای تحصیل تاکید کرد: در سال‌های اخیر میزان تمایل به تحصیل در داخل کشور افزایش یافته و از سوی دیگر ظرفیت پذیرش این نوع دانشجویان به دلیل تعداد یونیت‌های دندانپزشکی محدود شده است. هرچند در رشته پزشکی امسال ۴ نفر و سال گذشته ۷ دانشجوی انتقالی برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران پذیرفته شدند. به عبارت دیگر تعداد پذیرش در رشته پزشکی به نصف در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

کیفیت علمی دانشجویان خارج به داخل چگونه است؟

 ناصحی درباره کیفیت علمی دانشجویانی که در خارج از کشور به تحصیل پرداخته و برای ادامه تحصیل بازگشتند، تاکید کرد: متاسفانه این افراد از لحاظ بار علمی با دانشجویان داخلی متفاوت هستند. به طور مثال برای دانشجویان بعد از گذشت دو سال از تحصیل، امتحان علوم پایه برگزار و در این امتحان تراز نمره دانشجو مشخص می‌شود. اغلب دانشجویان بازگشت به کشور برای پذیرش در این آزمون ضعف دارند. البته  برای دانشجویان در ترم‌های اول و دوم اقدامات در راستای ارتقا و یکسان‌سازی بار علمی انجام می‌شود. با این تفاسیر این افراد در مقایسه با دانشجویانی که به شکل عادی وارد دانشگاه شده از ضعف علمی برخوردار هستند.

به گفته وی برای ارتقای بار علمی دانشجویان اجازه ارائه واحد پیش نیاز وجود ندارد، اما سخت گیری‌های درسی برای این افراد اعمال می‌شود. در سالجاری ۴ دانشجو رشته پزشک و ۱۴ دانشجو رشته دندانپزشکی و تعدادی از دانشجویان رشته داروسازی از خارج به دانشگاه‌های داخل پذیرفته شدند. البته برای دانشجویان خارج به داخل در رشته داروسازی هم قوانین همچون دانشجویان دیگر رشته‌ها اعمال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156688

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =