قهر مخاطبان با پرده نقره‌ای / چرا گیشه‌های سینما بی‌رونق شدند؟

سینما رسانه‌ای است نافذ و تعیین‌کننده و امروزه، در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و راهبردهای کلان ملی و بین‌المللی استفاده می‌شود، اما این روزها حال این رسانه چندان خوب نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، چند وقتی می‌شود که دیگر از آن صف‌های طولانی پشت در سینماها خبری نیست. صف‌هایی که به شوق تماشای فیلم‌هایی می‌گذشت که از حق نگذریم ارزشش را هم داشت.

فیلم‌هایی که بعد از تماشایشان احساس نمی‌کردی که پولت را در جوی آب ریخته‌ای، اما حالا از آن صف‌ها که خبری نیست هیچ، حتی اگر به قول برخی، فیلم‌ها رایگان هم باشد کمتر کسی به تماشای آنها خواهد نشست.

سوالاتی که در این بین مطرح می‌شود اینکه چه شد که به اینجا رسیدیم چه شد که آن صف‌های طولانی جای خود را به سالن‌های خالی سینما دادند، چه شد که میل و رغبت مردم برای تماشای فیلم‌ها از بین رفت؟

سینمای ایران ورشکسته شده

فرحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اوضاع سینمای ایران گفت: دیگر سینمایی باقی نمانده و به نوعی می‌توان گفت که سینمای ایران ورشکسته شده است، چرا که کسی این روزها رغبت نمی‌کند به تماشای فیلم‌ها برود.

بازیگر سریال پدرسالار با بیان اینکه گرانی‌ها در نرفتن به سینما تاثیر گذار بوده است، ادامه داد: از یک طرف اکثر فیلمنامه‌ها آه و ناله شده و مخاطب پسند نیست و از طرف دیگر آن قدر هزینه‌ها بالا رفته که برای یک خانواده بسیار گران تمام می‌شود، در نتیجه آنها ترجیح می‌دهند که سینما را از سبد خانوار خود حذف کنند.

منافی ظاهر ادامه داد: اگر فیلمنامه‌های طنز و خوب داشتیم شاید اوضاع کمی بهتر می‌شد و خانواده‌ها به این بهانه که کمی شادتر شوند و غم و غصه‌هایشان را فراموش کنند، برای تماشای فیلم وقت می‌گذاشتند، باید کاری کرد که مردم راضی از سینما بیرون بیایند.

در کنار همه سوالاتی که در بالا به آن اشاره شد، مسئولان هم گه گاه با طرح‌های پخته و ناپخته سعی در بهتر شدن اوضاع می‌کنند، اما این راهکارها تنها یک مسکن موقت است.

طرح نیم‌بها شدن بلیط سینما تاثیری بر آمار فروش سینما نداشت

برای آسیب‌شناسی موضوع سراغ چند سینمادار رفتیم، حسین فرحبخش مدیر سینما عصر جدید در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره طرح‌های ارائه شده توسط وزارت ارشاد اظهار کرد: وزارت ارشاد برای بهبود اوضاع طرح‌های گوناگونی ارائه داده به عنوان نمونه، طرح نیم‌بها شدن بلیط سینما در دو هفته اخیر که باید گفت این طرح تا کنون تاثیری بر آمار فروش سینما نداشته است.

وی ادامه داد: هر کاری که قرار است در هر زمینه‌ای انجام شود نیازمند آن است که توسط متخصصان آن امر صورت بگیرد.

وی افزود: وقتی عده‌ای برنامه‌ای را که ده‌ها بار امتحان شده و هیچ پاسخ مثبتی از آن دریافت نشده دوباره به اجرا می‌گذارند، مشخص است که کارشناس آن زمینه نیستند و نباید در آن مورد نظری ارائه دهند.

مدیر سینما عصر جدید در پایان تاکید کرد: سینما نیازمند فیلم است و اگر فیلم خوب نداشته باشیم حتی اگر بلیط سینما رایگان هم شود کسی به سینما نخواهد رفت.

سینماها رایگان هم شوند باز هم تماشاچی نخواهیم داشت

عاشری مدیر سینما سروش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره طرح نیم‌بها شدن بلیط سینما اظهار کرد: این طرح تا کنون هیچ تاثیری بر آمار فروش سینما نداشته چرا که شرایط جامعه به‌گونه‌ای است که حتی اگر سینماها رایگان هم شوند باز هم تماشاچی نخواهیم داشت. 

مدیر سینما سروش همچنین در ادامه با اشاره طرح شناور شدن بلیط سینما نیز عنوان کرد: ما پیش از این نیز این اتفاق را تجربه کرده بودیم که طرح بدی نبود، اما الان در شرایطی هستیم که هیچ طرحی نمی‌تواند باعث بهبود اوضاع سینماها شود.

به گزارش ایسکانیوز، سینما رسانه‌ای است نافذ و تعیین‌کننده و امروزه، در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و راهبردهای کلان ملی و بین‌المللی از این رسانه بهره‌گیری می‌کنند، برای همین بهتر است مدیران به جای ارائه طرح‌های دوره‌ای که شاید بتواند اوضاع را برای مدتی بهبود بخشد به فکر یک چاره اساسی برای حل مشکل باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =