لزوم توجه به گفتمان اجتماعی، انسجام درونی و اقتدار در جنگ ترکیبی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در جنگ ترکیبی، باید دارای گفتمان اجتماعی، انسجام درونی و اقتدار باشیم تا دشمن در انقلاب اسلامی طمع نکند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و یکمین شورای دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و  سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات برگزار شد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو، ۳۸ درصد دانشجویان کشور را به خود اختصاص داده است و در ۴۰۰ شهر حضور فعال دارد، همچنین دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۱۳۰ هزار دانش آموز در ۷۸۰ مدرسه است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۲۲ هزار عضو هیأت علمی و ۳۲ هزار مدرس حق‌التدریس است. این دانشگاه در جذب دانشجویان غیرایرانی نیز موفق عمل کرده و پیشتاز بوده است. از مجموع ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی که در کشور ایران در حال تحصیل هستند، ۵۸ هزار نفر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

 طهرانچی با اشاره به اصلاح سیاست‌ها و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در دوره اخیر گفت: روند دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی طی یک دهه گذشته کاهشی شده بود، اما بحمدالله اقبال اجتماعی نسبت به این دانشگاه تغییر کرد و طی سه سال پیاپی با افزایش جذب دانشجوی جدید روبرو بوده‌ایم و سالانه ورودی های جدید به دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شده است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حوادث اخیر در کشور، تصریح کرد: معتقدیم در جنگ ترکیبی باید دارای گفتمان اجتماعی و انسجام درونی باشیم تا نشان دهیم نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مقتدر است و دشمن نمی‌تواند طمعی در مورد انقلاب اسلامی داشته باشد. 

وی به بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: پس از حضوری شدن مجدد آموزش دانشگاه‌ها در ابتدای امسال، زمانی که در محیط دانشگاه حضور یافتم، متوجه مشکلات نسل جدید دانشجویان شدم و به این نتیجه رسیدیم که باید نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی را احیا و بازآفرینی کنیم. به همین دلیل اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از اردیبهشت امسال نسبت به تحولات اتفاق افتاده در نسل حاضر دانشگاه آگاه و آماده بوده‌اند. 

 طهرانچی «مهندسی خارجی»، «کاستی‌های نظام تعلیم و تربیت»، «فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط آموزشی» و «جریان اندیشه‌ای غرب» را چهار عامل اصلی حوادث و اتفاقات اخیر برشمرد و افزود: واقعیت این است که با شیوع ویروس کرونا ارتباط اساتید و دانشجویان با محیط دانشگاه به مدت دو سال و نیم قطع شد و این در حالی است  که دانشگاه‌ها و مدارس تنها محل ارتباط ما با نسل جوان است چرا که نسل جدید به صداوسیما و شبکه‌های داخلی توجه چندانی ندارد و گوش آنها به فضای مجازی است و اینجا نقش و کارکرد کلاس و استاد بیش از پیش نمایان می‌شود. به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی درصدد احیای نظام تعلیم و تربیت اجتماعی برآمده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با بحران تعلیم و تربیت اجتماعی مواجه هستیم، تصریح کرد: آنچه اتفاق افتاد، نشان داد که باید کاستی‌ها را در  مدرسه و دانشگاه شناسایی و کارکرد تربیتی را بازآرایی کنیم. در شرایط کنونی لازم است که با جوانان سخن گفته و کارکرد کلاس را در تعلیم و تربیت اجتماعی زنده کنیم؛ چرا که دانشگاه تاکنون در حوزه‌های شناختی جوانان عملکرد موفقی نداشته و می‌توان گفت دشمن به دنبال گزاره‌های تعارض اجتماعی و دینی با یکدیگر قرار دارند. بنابراین باید در تحولات علوم انسانی جدی‌تر عمل کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ۵ برنامه مهم این دانشگاه در برخورد با اغتشاشات و حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: طرح «تبیین عالمانه و حکیمانه»، «مشارکت هم‌افزا»، «رصد مستمر و دقیق»، «مراقبت والدانه» و «برخورد قاطع با ناهنجاری ها» به منظور مقابله با حرکت های اغتشاشی در محیط دانشگاه‌ها تدوین شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =