نگاهی به فضایل اخلاقی حضرت معصومه (س) / پرهیزگارترین زن شیعه

حضرت فاطمه معصومه(س) از بانوان بزرگوار و گرانقدری است که جهان تشیع به وجود ایشان می بالد و این بانوی نمونه را الگویی شایسته در مسیر حرکت دختران و زنان شیعه می داند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۱۰ ربیع‌الثانی مصادف با وفات حضرت معصومه سلام‌الله علیهاست. حضرت معصومه(س) بانویی ممتاز در خاندان عصمت و طهارت بود. شیعیان فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ می‌دارند و برای زیارت ایشان در قم اهمیت بسیاری قائل هستند. در روایاتی که درباره حضرت معصومه(س) نقل می کنند از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت را پاداش زیارت او دانسته اند.

حضرت معصومه(ع) اول ذی القعده سال ۱۷۳ ه.ش در مدینه منوره به دنیا آمد و از عالی ترین فضایل آن حضرت انتساب ایشان به بیت وحی و رسالت و امامت است او «بنت » رسول الله صلی الله علیه و آله و «بنت » ولی الله و «اخت » ولی الله و «عمة ولی الله » است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و کمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار می باشد.

پدر او حضرت موسی بن جعفر(ع) و مادرش «نجمه خاتون » مادر امام رضا (ع) است.

حضرت معصومه(س) در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس به مدت۲۱ سال تحت سرپرستی امام رضا (ع) بودند؛ زیرا امام کاظم علیه السلام در سال ۱۷۹ ه. ق به دستور هارون زندانی گشت و حضرت معصومه (ع) در آن زمان ۶ ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ ه. ق- تحت کفالت حضرت بودند.

آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه ای از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها بود.در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والا داشت که امام هشتم برادر تنی آن حضرت او را (که نامش فاطمه بود) معصومه خواند.فرمود: «من زار المعصومة بقم کمن زارنی»: (کسی که حضرت معصومه علیها سلام را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است).

مقام علم و عرفان او در مرحله ای است که در فرازی از زیارتنامه غیر معروف او چنین می خوانیم: «السلام علیک یا فاطمه بنت موسی بن جعفر و حجته و امینه»: (سلام بر تو ای فاطمه دختر موسی بن جعفر و حجت و امین از جانب موسی بن جعفر).و باز می خوانیم: «السلام علیک ایتها الطاهرة الحمیدة البرة الرشیدة التقیة الرضیة المرضیة»: (سلام بر تو ای بانو پسندیده نیک سرشت، ای بانوی رشد یافته، پاک طینت، پاک روش، شایسته و پسندیده).بدین لحاظ و مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا علیه السلام در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان».

مشهورترین القاب حضرت معصومه(س)

حضرت معصومه (س) از پرهیزگارترین زنان شیعه و از زنان عالمه و محدّثه بوده و روایات متعددی از طریق ایشان در کتب احادیث شیعه و اهل سنّت آمده است.

ایشان در عبادت و زهد شهره بود و در فضل و کمال، به مدارج عالی نایل آمده است. القاب و صفات بسیاری که حضرت فاطمه معصومه(س) بدان معروف شد، نشانه سجایای والای اخلاقی ایشان است. در یکی از زیارت نامه های آن حضرت، القابی همچون «طاهره» پاکیزه، «حمیده» ستوده خصال، «برّه» نیکو رفتار و تربیت شده، «نقیه» پاک خصلت، «مرضیه» مورد رضای پروردگار، «رضیه» راضی از حق، «محدّثه» راوی حدیث، «شفیعه» شفاعت کننده در روز جزا و «معصومه» به ایشان اطلاق شده است. اما مشهورترین لقب حضرت ، طبق فرموده امام رضا (ع) لقب معصومه است.

فضایل حضرت معصومه

حضرت فاطمه معصومه(س) از بانوان بزرگوار و گرانقدری است که جهان تشیع به وجود ایشان می بالد و این بانوی نمونه را الگویی شایسته در مسیر حرکت دختران و زنان شیعه می داند. سجایای اخلاقی و ویژگی های رفتاری این حضرت آنچنان شهره ی خاص و عام بوده که لقب معصومه به ایشان اختصاص یافته و حضرت فاطمه معصومه(س) برای همیشه در تاریخ ماندگار شده اند؛ چه بساکه نامگذاری روز میلاد ایشان به‌عنوان روز دختر نیز فرصت ارزشمندی است تا تمام دخترانمان بتوانند با نگاهی عمیق تر به سجایای اخلاقی این بانوی بزرگوار، ایشان را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. به همین مناسبت با دکتر «کریم دولتی » معاون پژوهش و برنامه ریزی شورای عالی قرآن و حافظ و قاری قرآن همراه شده ایم تا نیم نگاهی به فضائل اخلاقی حضرت معصومه(س) و راز ماندگار شدن ایشان داشته باشیم.

جایگاه والا و مقام شفاعت حضرت معصومه(س)

شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) از چندین جهت قابل بررسی است. نکته اول اینکه ایشان یک امامزاده واجب التعظیم و موردتایید امام هستند.

«کریم دولتی » معاون پژوهش و برنامه ریزی شورای عالی قرآن می‌گوید:« ما چه در کشور خودمان و چه در کشورهای دیگر، امامزاده های زیادی داریم اما خیلی از آن ها هیچ گاه امامی را ندیده اند و فقط نسلشان به امام رسیده است؛ بعضی نیز با اینکه فرزند مستقیم و بلافصل امام هستند اما لزوما موردتایید و توجه امام نبوده اند و یا حداقل نص صریحی از این موضوع وجود ندارد، بنابراین امامزاده ها نیز از جایگاه های معنوی متفاوتی برخوردارند که حضرت معصومه(س) از امامزاده هایی به شمار می روند که جایگاه بسیار ویژه ای داشته اند. به واقع، این ویژه بودن از آن جهت است که ایشان علاوه برآنکه در زمان حیات امامان زندگی می کرده اند، بسیار هم موردتوجه پدرشان حضرت موسی بن جعفر(ع) و همچنین برادربزرگوارشان یعنی ولی نعمتمان حضرت رضا(ع) قرار داشته اند. ضمنا موضوعی که این جایگاه را تقویت، تایید و تثبیت می‌کند، این است که حضرت فاطمه معصومه(س)، در کنار حضرت زینب(س) و حضرت قمربنی هاشم(ع)، یکی از ۳ امامزاده ای هستند که زیارت ماثور دارند، بنابراین از این جهت نیز بسیار مهم و قابل توجه هستند. اما نکته دیگری که می تواند بیش از پیش بیانگر جایگاه والای این امامزاده ی بزرگوار باشد، مقام شفاعت ایشان است. ما در زیارت نامه حضرت معصومه(س) از ایشان می خواهیم که ما را شفاعت کنند که این مقام شفاعت به روشنی هرچه تمامتر نشان می دهد که آن حضرت از چه مقامی برخوردار بوده اند».

وفات حضرت معصومه(س)

حضرت فاطمه معصومه (س) در تاریخ دهم ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری در ۲۸ سالگی از دنیا رفت. در برخی منابع سن ایشان در هنگام وفات ۱۸ سال عنوان شده است ولی این موضوع با تاریخ‌های ذکر شده برای تولد و وفات ایشان سازگاری ندارد. همچنین تاریخ ۱۲ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری نیز برای وفات ایشان مشهور است. او از شخصیت‌های مورد احترام شیعیان است و آرامگاه وی در شهر قم و کشور ایران سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =