برخی ساختمان‌های دولتی ناایمن با آتش‌نشانی همکاری نمی‌کنند / انجام ۶۰ درصد از اقدامات ایمنی در پاساژ علاءالدین تهران

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: تعدادی از مراکز دولتی مانند بیمارستان‌ها، ادارات دولتی که بودجه هم دارند و قرار نیست که مدیر مربوطه شخصا هزینه کند اما این کار را انجام نمی‌دهند.

جلال ملکی؛ سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران و کارشناس ایمنی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به ساختمان‌های تهران گفت: در بازدیدهایی که در دو یا سه سال اخیر از ساختمان‌های تهران داشتیم، ساختمان‌ها را از لحاظ ایمنی به چهار دسته تقسیم کردیم که شامل کم‌خطر، میان خطر، پرخطر و بسیار پرخطر هستند. ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر داشتیم که در یکی دو سال گذشته همکاری نمی‌کردند و زورمان هم به آن‌ها نمی‌رسید.

بلند مرتبه‌هایی که جان ساکنانشان را تهدید می‌کنند / حادثه بیخ گوش پایتخت

او افزود: امسال با همکاری شهرداری و ورود به موقع دستگاه قضا صاحبان ساختمان‌ها متوجه شدند که با مخاطراتی مواجه هستند و امکان تعطیل و پلمپ شدن ساختمان‌هایشان وجود دارد. شورای شهر هم همکاری خوبی داشت. تاکنون با مالکان ۷۰ ساختمان جلسه گذاشته‌ایم در جلسات علاوه بر مالکان، شهرداران مناطق هم حضور داشتند؛ نماینده دادستانی هم دعوت شده بود. تاکنون دو جلسه برگزار شده و تا پایان سال دو جلسه دیگر هم برگزار می‌شود؛ خوشبختانه بازخوردهای خوبی از این جلسات را دیده‌ایم.

ملکی توضیح داد: تاکنون ۱۰ ساختمان پای کار آمده‌اند و به آن‌ها فرصت داده‌ایم که کارهای اولیه از جمله تشکیل پرونده، انتخاب شرکت مجری و دیگر مراحل را انجام دهند. بعد از این مرحله برحسب وسعت کار و تعداد طبقات هر ساختمان از شش ماه تا یک سال به آن‌ها فرصت می‌دهیم. امیدواریم که تعداد بیشتری از ساختمان‌ها پای کار بیایند.

او ادامه داد: البته این موارد شامل ساختمان‌های بسیار پرخطر است و توقع داریم که ساختمان‌های دیگر هم برای ایمنی خودشان دست به کار شوند. آتش‌نشانی هم هر کاری از دستش بربیاید اعم از بازدید، کارشناسی، مشاوره و غیره را انجام می‌دهد و این خدمات رایگان هستند، مگر تغییراتی که به درخواست مالک و با دستور شورای شهر انجام شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاحات انجام شده صرفا از لحاظ آتش‌سوزی است یا ایمنی بنا هم سنجیده می‌شود، گفت: آتش‌نشانی تنها در حوزه ایمنی فعالیت می‌کند و بررسی بنا در حوزه اختیارات نظام مهندسی است. ما در به موضعات مقاومت فیزیکی بنا، اسکلت و ایستایی آن ورود نمی‌کنیم.

ملکی درباره وضعیت ساختمان علائدین توضیح داد: این ساختمان تا چند سال قبل جزو ناایمن‌ترین ساختمان‌های تهران بود اما در دو سه سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است البته هنوز این ساختمان تائیدیه نگرفته و صد در صد کارها را هم انجام نداده اما فکر می‌کنم بیش از ۶۰ درصد موارد رعایت شده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که علائدین ساختمانی شخصی است و مالکان باید خودشان هزینه کنند اما با این وجود همکاری می‌کنند چراکه یک حریق ساده می‌تواند خسارتی بزرگ به بار بیاورد.

او با اشاره به برخی ساختمان‌های دولتی که ناایمن هستند و همکاری نمی‌کنند، عنوان کرد: تعدادی از مراکز دولتی مانند بیمارستان‌ها، ادارات دولتی که بودجه هم دارند و قرار نیست که مدیر مربوطه شخصا هزینه کند اما این کار را انجام نمی‌دهند. حتی تغییرات ساده هم می‌تواند بنا را از ریسک پرخطر بودن خارج کند اما مسئولان این مراکز همکاری نمی‌کنند. برخی ساختمان‌ها اعلام می‌کنند که انجام تعدادی از موارد برایشان مقدور نیست، ما هم این موضوع را درک می‌کنیم اما حداقل در همان حد که می‌توانند، اقدام کنند. ما به دنبال سنگ‌اندازی نیستیم، ایمنی برای ما مهم است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی اضافه کرد: یکپارچگی دستگاه‌ها در رسیدگی به موضوع ساختمان‌های ناایمن در یک سال اخیر در مقایسه با گذشته بهتر شده است. اگر مالکان ساختمان‌ها این اتحاد را نمی‌دیدند، پای کار نمی‌آمدند.

خبرنگار: پرستو خلعتبری

انتهای پیام /

کد خبر: 1159316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =